Goedendag,
Volgens mij ben ik eindelijk op de plek gekomen waar ik goed advies kan krijgen over de aankoop van een goede fiets. Ik ben 1.95m en daarmee op zoek naar een 63" fiets. Momenteel heb ik (volgens mij) een Union Antilope van 58" (zie: http://www.fox-creation.nl/uploads/fiets.jpg). Deze fietst heerlijk, al is het frame dus wel te klein.
Ik ben nu op zoek naar een soortgelijke fiets (licht frame, dunne banden, ligstuur, spatborden en het liefst ook een bagagedrager). Alleen dan dus van 63". De fiets wil ik gaan gebruiken voor 'thuis-werk verkeer' door de stad en voor recreatieve ritjes door Nederland.
Ik ben een beginnend fietsliefhebber en heb daarom niet echt kennis van de verschillende fietsen. Afgelopen tijd heb ik al meerdere keren gezocht op een 'tourfiets', 'hybride fiets', 'retro/vintage fiets' en 'randonneur', maar nog helaas zonder succes. Ik twijfel dan ook of ik wel de goede termen gebruik en of het überhaupt mogelijk is een dergelijke fiets in mijn maat te vinden. Of dat ik beter een racefiets en stadsfiets kan kopen
Graag hoor ik of jullie hier ervaring mee hebben en/of tips kunnen geven.
Alvast mijn dank!
Groet,
Reinier
P.S.
Ter verduidelijking, de spatborden zijn wenselijk als ik naar werk fiets en het regent (we leven nu eenmaal in NL ). De bagagedrager is om bijv. een tas of vest mee te nemen. Ik krijg het redelijk snel warm en dan is het fijn m'n rug vrij te hebben voor afkoeling.
Op zoek naar advies voor eerste echte aankoop van racefiets
-
- Forum-lid
En een fiets van 63 inch is wel héél erg groot.......
Wat dacht je hiervan ?
mooie verzameling woon-werk fietsen
of kijk eens bij deze: Cannondale
En anders: Rose bikes
Ik weet niet wat je budget is natuurlijk maar dat beestje van jouw heeft zijn beste tijd wel gehad toch ?
En waarom ben je zo zeker van je 63cm frame ??
Oh ja welkom op t forum, ook al rond gezocht naar je antwoord ?
mooie verzameling woon-werk fietsen
of kijk eens bij deze: Cannondale
En anders: Rose bikes
Ik weet niet wat je budget is natuurlijk maar dat beestje van jouw heeft zijn beste tijd wel gehad toch ?
En waarom ben je zo zeker van je 63cm frame ??
Oh ja welkom op t forum, ook al rond gezocht naar je antwoord ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Er is geen, lees GEEN, universeel maatsysteem, waar je wat in kunt opzoeken!
[Cynische modus] Echt niet? Het zou alles zoveel gemakkelijker maken!!!klimmer schreef:Er is geen, lees GEEN, universeel maatsysteem, waar je wat in kunt opzoeken!
[Cyn model off].
Zonder gekheid; ik ga meestal niet in op uitspraken als "ik ben zo lang DUS heb ik die maat nodig".
Maar als je jezelf voorstelt als iemand die goede raad goed kan gebruiken en vervolgens zulke baude uitspraken doet (die kant noch wal raken en waarvan de onkunde inderdaad afdruipt) vind ook ik het soms nodig te reageren (klimmer staat hierin niet alleen ).
Meestal reageer ik aardig; maar nu even niet... oeffff.
Allereerst bedankt voor alle (snelle) reacties. Gezien het eerste bericht van Saxbiker en het bericht van Klimmer begrijp ik goed dat mijn eerdere bericht (ietwat) de boot mistte. Gezien dit mijn eerste fietsaankoop is, had ik nog de ijdele hoop dat er een universele maat zou zijn. Bij verschillende sites had ik op basis van de binnenbeen lengte de framemaat berekend en die kwam overal op 63cm uit, vandaar mijn aanname. A rookie mistake, apparently.
Om mijn berichtje te herformuleren:
Ik ben 1.95m en op zoek naar een fiets gelijkend aan mijn huidige. Deze is naast dat ie te klein is, inderdaad toe aan vervanging. Gezien ik deze van een vriend heb overgenomen, heb ik eerder geen zoektocht nodig gehad en vandaar dat ik hier wat gepost heb .
Hebben jullie tips waar ik op kan zoeken om het juiste type fiets te zoeken? Hoe zoeken jullie dan op de juiste fiets hoogte? Is er toch een soort richtlijn of kan ik het beste tussen de (bijv.) 58 en 63cm zoeken en dan een test rit maken om te voelen of de maat goed is? Please tell me .
Wat betreft mijn budget. Ik zoek nu eigenlijk een tweedehands fiets om wat meer te gaan fietsen en te zien of ik daarna een racefiets wil aanschaffen, puur om te touren (niet voor woon-werk verkeer). Daarom heb ik nu een budget van €500 in gedachten. Mocht dit wederom om een 'belachelijk idee' zijn aldus jullie ervaring hoor ik het graag. Maar elders op dit forum zag ik gelijke budgetten, dus leek me dat wel redelijk.
Ik denk dat ik sowieso maar eens een fiets winkel ga opzoeken om daar eerst de basiskennis op te gaan doen en advies in te winnen. Mochten jullie nog een specifieke winkel kunnen aanraden, let me know (regio A'dam)!
Thanks voor de eerste lessen en ik ben benieuwd naar jullie reacties!
O ja @Beezer. Ik had inderdaad al gezocht op Randonneurs en die spreken me voor nu wel het meeste aan, gevolgd door de vintage/retro fietsen.
Om mijn berichtje te herformuleren:
Ik ben 1.95m en op zoek naar een fiets gelijkend aan mijn huidige. Deze is naast dat ie te klein is, inderdaad toe aan vervanging. Gezien ik deze van een vriend heb overgenomen, heb ik eerder geen zoektocht nodig gehad en vandaar dat ik hier wat gepost heb .
Hebben jullie tips waar ik op kan zoeken om het juiste type fiets te zoeken? Hoe zoeken jullie dan op de juiste fiets hoogte? Is er toch een soort richtlijn of kan ik het beste tussen de (bijv.) 58 en 63cm zoeken en dan een test rit maken om te voelen of de maat goed is? Please tell me .
Wat betreft mijn budget. Ik zoek nu eigenlijk een tweedehands fiets om wat meer te gaan fietsen en te zien of ik daarna een racefiets wil aanschaffen, puur om te touren (niet voor woon-werk verkeer). Daarom heb ik nu een budget van €500 in gedachten. Mocht dit wederom om een 'belachelijk idee' zijn aldus jullie ervaring hoor ik het graag. Maar elders op dit forum zag ik gelijke budgetten, dus leek me dat wel redelijk.
Ik denk dat ik sowieso maar eens een fiets winkel ga opzoeken om daar eerst de basiskennis op te gaan doen en advies in te winnen. Mochten jullie nog een specifieke winkel kunnen aanraden, let me know (regio A'dam)!
Thanks voor de eerste lessen en ik ben benieuwd naar jullie reacties!
O ja @Beezer. Ik had inderdaad al gezocht op Randonneurs en die spreken me voor nu wel het meeste aan, gevolgd door de vintage/retro fietsen.
Kijk, dat is een uitstekend idee. In een gesprek van 10 minuten met de juiste persoon, leer je meer dan van 10 posts van deze kant. Kom dan nog eens terug!Reinier schreef:Ik denk dat ik sowieso maar eens een fiets winkel ga opzoeken om daar eerst de basiskennis op te gaan doen en advies in te winnen.