Hoi!
Ik rij nu met Ultegra 6703. Ik wil mijn groep vervangen door een nieuwe groep, een compact.
Mijn wens gaat uit naar Sram. Nu is de Sram Red "de" groep.
Wat zijn/en hoe groot zijn de verschillen tussen de Force en Red groep (behalve € 800 - € 1000,00 prijsverschil)?
Gewicht is één verschil. De looks natuurlijk is twee.
De voorderrie van de Red schijnt wat "netter" te schakelen.
Ik heb een aantal keren gehoord dat mensen met een Red group rijden, maar als dan de cassette en ketting vervangen moeten worden, ze een Force cassette nemen omdat die van Red zo duur is.
Wie kan mijn wat meer info geven over deze twee groepen en of ik het verschil ga merken.
Ik rij +/- 5500km per jaar. Eén week per jaar in de alpen en zo nu en dan een weekend in NL in de "bergen".
Sram Red vs Sram Force
Sram Red 22 en Force 22 verschillen niet veel. Het verschil zit voornamelijk in het gewicht, de looks en de prijs. Zo krijg je bij Red een andere achterderailleur die lichter is en zijn de schakelpallen van de shifters van carbon i.p.v. aluminium bij Force. Wat betreft de voorderailieur zijn deze hetzelfde en beschikken ze allebei over het YAW concept.
Het grootste verschil zit hem nog in de crankset en de remmen. Zo bestaat de crank bij Red volledig uit carbon en bij Force uit carbon armen met een aluminium spider. Dit gaat ook ten koste van de stijfheid maar of de gemiddelde amateur hier iets van gaat merken betwijfel ik, de kettingbladeren zijn overigens wel hetzelfde alleen een ander kleurtje. De remmen hebben een ander design en of de een nou beter remt dan de ander durf ik niet te zeggen ookal heb ik ze beide gehad.
Kortom als het niet om geld gaat kies Red maar verwacht geen wereld verschil qua prestaties.
Het grootste verschil zit hem nog in de crankset en de remmen. Zo bestaat de crank bij Red volledig uit carbon en bij Force uit carbon armen met een aluminium spider. Dit gaat ook ten koste van de stijfheid maar of de gemiddelde amateur hier iets van gaat merken betwijfel ik, de kettingbladeren zijn overigens wel hetzelfde alleen een ander kleurtje. De remmen hebben een ander design en of de een nou beter remt dan de ander durf ik niet te zeggen ookal heb ik ze beide gehad.
Kortom als het niet om geld gaat kies Red maar verwacht geen wereld verschil qua prestaties.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Gewoon Force pakken, is echt een mooie groep en veel verschil met Red is er niet. Ik pak Shimano cassettes aangezien die goedkoper zijn maar bovenal veel bruikbaarder vertandingen hebben voor het vlakke.