carbon zadelpen probleem
Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
HP
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
HP
WD40 en/of kruipolie
wel voorzichtig zijn, want alu (ik neem aan dat het een alu frame is), is niet zo vergevingsgezind als staal...
heb overigens geen idee of de olie je carbon aantast. maar heel veel kwaad zal het niet kunnen
wel voorzichtig zijn, want alu (ik neem aan dat het een alu frame is), is niet zo vergevingsgezind als staal...
heb overigens geen idee of de olie je carbon aantast. maar heel veel kwaad zal het niet kunnen
hp schreef:Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
HP
Weet je zeker dat het een carbonpen is ? Ik heb ook een Pina Galileo waar de originele zadelpen in zit. Dat is een alu pen met een nep velletje carbon look alike over het aluminium. Ik vermoed dat indien je veel kracht zet dat huidje nep carbon er wel vanaf zal scheuren.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Mafkees schreef:Ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren.
Carbon is altijd ingebed in epoxyhars en dat hecht enorm aan allerei materialen waaronder aluminium.
Ik heb ergens eens gelezen dat ook bij een Pinarello de nep carbon look allike coating op de zadelpen er bij uithalen van een vastzittende pen gewoon losliet.
Misschien was dit een uitzondering maar het kan wel!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Mafkees schreef:Nu heb je het over coating , dat is niet hetzelfde als een dun alu pijpje met veel carbon/epoxy er overheen zoals dat nogal eens voorkomt.
Ik heb het over een bekleding van pakweg 1 tot 1,5 mm dik. Ik gebruikte coating dus verkeerd. Sorry!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
hp schreef:Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
HP
Uitzagen is de enige optie!
Ik heb exact hetzelfde gehad met een Galileo (model 2005 dacht ik).
Hét Grote Voordeel bij dit soort pennen is dat je ze heel veilig in kunt zagen. Let op:
- zadelpen 3cm boven je frame afzagen
- met een losse ijzerzaag een inkeping maken IN de zadelpen. Dus met het zaagje in je pen gaan.
- zorg dat je een egale lijn maakt en niet scheef zaagt. Je wil immers niet in je frame zagen .
- schijn af en toe even met een zaklamp in de pen. Zolang je zaagsneden blinkt is het goed.
- zodra en zwarte plekken in beginnen te komen ben je daar door het alu en zit je dus in de carbonwraplaag van de pen te zagen. Het punt om te stoppen met zagen.
- met een tang met een platte bek proberen de pen over de zaagsnede door te laten scheuren. Lukt dat niet dan voorzichtig met een dunne schroevendraaier proberen de zaagsnede open te ritsen.
Succes!!!
Less is bore
[quote="hp"]Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
Innotec Deblock Oil
Tot nu toe alles mee los gekregen (ook vastzittende carbonzadelpennen).
Enkele dagen laten inwerken (1 x per dag inspuiten).
Grt. Paul1
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
Innotec Deblock Oil
Tot nu toe alles mee los gekregen (ook vastzittende carbonzadelpennen).
Enkele dagen laten inwerken (1 x per dag inspuiten).
Grt. Paul1
Daniel1975 schreef:hp schreef:Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?
Alvast dank!
gr,
HP
Uitzagen is de enige optie!
Ik heb exact hetzelfde gehad met een Galileo (model 2005 dacht ik).
Hét Grote Voordeel bij dit soort pennen is dat je ze heel veilig in kunt zagen. Let op:
- zadelpen 3cm boven je frame afzagen
- met een losse ijzerzaag een inkeping maken IN de zadelpen. Dus met het zaagje in je pen gaan.
- zorg dat je een egale lijn maakt en niet scheef zaagt. Je wil immers niet in je frame zagen .
- schijn af en toe even met een zaklamp in de pen. Zolang je zaagsneden blinkt is het goed.
- zodra en zwarte plekken in beginnen te komen ben je daar door het alu en zit je dus in de carbonwraplaag van de pen te zagen. Het punt om te stoppen met zagen.
- met een tang met een platte bek proberen de pen over de zaagsnede door te laten scheuren. Lukt dat niet dan voorzichtig met een dunne schroevendraaier proberen de zaagsnede open te ritsen.
Succes!!!
Ik ben op het ogenblik bezig met zo'n klus . Een oud maar nog in prima staat zijnde stalen ATB frame met alu zadelpen. Alles is al geprobeerd tot en met afzagen en stomp in bankschroef geklemd en frame gedraaid. Stomp scheurde finaal af. Ben nu aan het zagen hetgeen echt niet gemakkelijk gaat in 2,5 mm dik alu over een lengte van zo'n 20 cm. Dan met een puntbektang die pen vervormen? Dat is een vrijwel onmogelijke taak! Ik vermoed dat ik met een schroevendraaier of speciale beitel die doorgezaagde pen zal moeten lostikken want dat materiaal is veel sterker dan ik ooit vermoed had.(
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955