Ik heb het overwogen maar mijn vrouw was er niet voor Overigens was het een shimano body en ik heb zelf Campagnolo, dus ik kon ermee leven.Quarantanove schreef:Dat wiel heb je toch zeker wel meegenomen want een nieuw velg er om spaken en je hebt een mooi reserverwieltje. Wie gooit nu zoiets in een vuilbak.plantagenet schreef:Bijgaande foto's wil ik even met jullie delen; ik kwam dit wiel vorige week tegen bij de afvalcontainer op de camping waar ik zat (Bourg d'Oisans). De persoon heeft duidelijk een lekke band/klapband gehad tijdens een afdaling (Alp d'Huez wellicht) en heeft met de velg op het wegdek afgeremd
Nieuwe velg overspaken is niet veel moeilijker dan een nieuw bandje omleggen maar duurt alleen wat langer.
Lekke band tijdens afdaling
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Lijkt er meer op dat de fiets onderweg van de fietsdrager is gevallen. Als je met je velg het asfalt raakt dan is een klein krasje meestal voldoende om onderuit te gaan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat lijkt mij inderdaad een stuk aannemelijkere verklaring. Je ziet ook dat het aluminium helemaal opzij weg is geschuurd, er zijn niet veel mensen die dat gaat lukken tijdens een afdaling
Bovendien zou het ook wel raar zijn om een velg zover kapot te remmen. Je hebt toch ook een voorrem?
Bovendien zou het ook wel raar zijn om een velg zover kapot te remmen. Je hebt toch ook een voorrem?
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ja, wat er precies is gebeurd stond er niet bij Wel heb ik van een buurman op de camping gehoord dat er iemand een klapband had gehad bij een afdaling, vandaar mijn link met de kapotte velg. Het kan zijn dat de kapotte band het wiel heeft doen blokkeren en dat de rijder verder met de voorrem heeft afgeremd tot stilstand en de fiets overeind heeft weten te houden. Feit is in ieder geval dat de velg in de rijrichting van de fiets is afgesleten. Het exacte verhaal is alleen maar gissen vrees ik....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
1 maal voorgehad in 3B tijdens afdaling Ballon Alsace, vrij snel tot stilstand kunnen komen, denk tegen 65Km/h
Dit kan prima met een heftige valpartij. Mijn wiel was ook volledig afgeschreven...
Hoe dan ook: lekrijden in de afdaling is een kwestie van rustig afremmen met nog bewuster je gewicht verplaatsen. Als je goede banden hebt lopen ze er niet af en kun je er zelfs nog enigszins mee fietsen. Heb het meermalen gehad en het valt wel mee...
Hoe dan ook: lekrijden in de afdaling is een kwestie van rustig afremmen met nog bewuster je gewicht verplaatsen. Als je goede banden hebt lopen ze er niet af en kun je er zelfs nog enigszins mee fietsen. Heb het meermalen gehad en het valt wel mee...
Of je banden er af lopen of niet heeft met name te maken met hoe strak ze passen lijkt me. Er zijn zat velg-band combinaties te bedenken waarbij de (goede kwaliteit band) band erg los zit. Zo'n band ligt er natuurlijk zo naast bij een platte binnenband, en dan is het wel zo'n beetje klaar wat bestuurbaarheid van je fiets betreft vrees ik. Als je daar bang voor bent, moet je met tubes gaan rijden, als die goed gelijmd zijn is de kans dat ze naast je velg komen nihil.
Gelukkig is de kans op een lekke band niet zo heel groot, en gelukkig is meestal je band niet meteen plat, zodat je nog enigzins veilig tot stilstand kan komen.
Gelukkig is de kans op een lekke band niet zo heel groot, en gelukkig is meestal je band niet meteen plat, zodat je nog enigzins veilig tot stilstand kan komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Yep. Een Challenge bandje op een Campa velg loopt er echt niet af. Als je deze er al uberhaupt op hebt gekregen.
Toch vind ik lek met een gewoon bandje in de afdaling een stuk enger dan met een tube. Beide een paar keer gehad, Als je maar lang genoeg fietst gebeurd het wel een keer. Ik fiets veel in het buitenland, ook met slecht weer, extreme dingen als L'Eroica (kuilen en sterrata in afdaling) en in 46 jaar kan ik ze op 1 hand tellen. Wel in bijna alle gevallen NAT wegdek en kleine ijzeren dingen die de lucht snel uit de band deed lopen. 1 keer met een teststrook voor m'n eerste L'Eroica kon in een kuil niet ontwijken en stond ik met 75 in het uur ineens met twee platte banden
Hoe voorkomen en problemen minimaliseren?
NIET slepend remmen.
Zo min mogelijk remmen
Hang je veel aan de rem dan bij bandjes evt geen latex binnenbanden
Tubes goed lijmen (ik zweer bij rode kit)
Bandjes alleen gebruiken in combi met een velg waar deze niet te makkelijk op kan
Velglint controleren
Zorg dat nergens de binnenband klemt tussen buitenband en velg
Geen spaken die door de nippels komen?
Geen bramen aan de velgrand?
Bandenspanning
Afhankelijk van het parcours iets bredere banden
Geen opgelapte binnenbanden gebruiken
Geen versleten buitenbanen/tubes
Remblokken op de velg (heb dat in de Ardennen bij een eens gruwelijk fout ziet gaan)
Met die compacte frames opletten dat band niet aanloopt
Daal je eigen snelheid
Zorg dat je goed zicht hebt waar je rijdt zodat je hindernissen kan omzeilen
Rij je toch lek. Rustig remmen, fiets rechtop, bosjes zijn zachter dan een afgrond en zelfs het wegdek is een betere keuze dan de vangrail met een onvoorspelbare diepte.
Neem bij het wisselen van je band de tijd! Mijn ervaring is dat je toch even wat opgefokt bent. Te snel een bandje wisselen maak je misschien een fout. Bijvoorbeeld binnenband klem tussen buitenband en velg. Liever 10 minuten extra dan 500 meter verder weer een keer.
Veel lijkt logisch maar zie uit bovenstaand rijtje bij tochten altijd wel een paar van die dingen niet in orde zijn.
Toch vind ik lek met een gewoon bandje in de afdaling een stuk enger dan met een tube. Beide een paar keer gehad, Als je maar lang genoeg fietst gebeurd het wel een keer. Ik fiets veel in het buitenland, ook met slecht weer, extreme dingen als L'Eroica (kuilen en sterrata in afdaling) en in 46 jaar kan ik ze op 1 hand tellen. Wel in bijna alle gevallen NAT wegdek en kleine ijzeren dingen die de lucht snel uit de band deed lopen. 1 keer met een teststrook voor m'n eerste L'Eroica kon in een kuil niet ontwijken en stond ik met 75 in het uur ineens met twee platte banden
Hoe voorkomen en problemen minimaliseren?
NIET slepend remmen.
Zo min mogelijk remmen
Hang je veel aan de rem dan bij bandjes evt geen latex binnenbanden
Tubes goed lijmen (ik zweer bij rode kit)
Bandjes alleen gebruiken in combi met een velg waar deze niet te makkelijk op kan
Velglint controleren
Zorg dat nergens de binnenband klemt tussen buitenband en velg
Geen spaken die door de nippels komen?
Geen bramen aan de velgrand?
Bandenspanning
Afhankelijk van het parcours iets bredere banden
Geen opgelapte binnenbanden gebruiken
Geen versleten buitenbanen/tubes
Remblokken op de velg (heb dat in de Ardennen bij een eens gruwelijk fout ziet gaan)
Met die compacte frames opletten dat band niet aanloopt
Daal je eigen snelheid
Zorg dat je goed zicht hebt waar je rijdt zodat je hindernissen kan omzeilen
Rij je toch lek. Rustig remmen, fiets rechtop, bosjes zijn zachter dan een afgrond en zelfs het wegdek is een betere keuze dan de vangrail met een onvoorspelbare diepte.
Neem bij het wisselen van je band de tijd! Mijn ervaring is dat je toch even wat opgefokt bent. Te snel een bandje wisselen maak je misschien een fout. Bijvoorbeeld binnenband klem tussen buitenband en velg. Liever 10 minuten extra dan 500 meter verder weer een keer.
Veel lijkt logisch maar zie uit bovenstaand rijtje bij tochten altijd wel een paar van die dingen niet in orde zijn.
- Globeskater1983
- Forum-lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23
In Australië in een lichte afdaling een klapband gehad waarbij de binnen en buitenband in 1 klap van de velg afknalden. Toen echt geluk gehad dat ik nog niet in het royal national park zat en dat ik geen klikpedalen had. Ben in 1 keer van mijn fiets gesprongen en de jongen achter mij verbaasd hoe het kwam dat ik niet viel Daarna met ductape de buitenband gerepareerd en heel langzaam de afdalingen ingegaan. (er was geen mogelijkheid de buitenband te vervangen en wilde toch verder fietsen)
Heel veel ligt er ook maar net aan waar en hoe je lek rijdt. Soms is er geen houden aan andere keren kan je door je hoofd koel te houden zachtjes vallen of je fiets onder controle houden...
GastheerG dank je voor de tips
Heel veel ligt er ook maar net aan waar en hoe je lek rijdt. Soms is er geen houden aan andere keren kan je door je hoofd koel te houden zachtjes vallen of je fiets onder controle houden...
GastheerG dank je voor de tips