Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel trainen?

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 22 aug 2015 21:16

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een jaar terug weer beginnen fietsen. Tussen mijn 14 en 18 jaar fietste ik regelmatig maar nooit meer dan 3000km/jaar en tochten die meestal 100 km lang waren. Met 2 reed ik toen zo'n 28 km/u gemiddeld.

Ik was 26 toen ik opnieuw begon met fietsen. In 2014 fietste ik 3500 km en kon ik al een tocht van 150km met 1500hm afleggen tegen 26km/u met 1 metgezel. In 2015 staat er ondertussen 5800 km op de teller. Ik rij nu in een groep van 4 een tocht van 160km en 2500 hm tegen 26 à 27 km/u. Dus heb al wat meer basisvermogen.

Welke trainingsvolume raden jullie me aan op maandbasis en hoe deel ik die kilometers het best in over het hele jaar? Beiden met als doel om op de lange termijn progressie te maken. Dus gewoon langer een hoger gemiddelde aankunnen, een hogere FTP realiseren dus eigenlijk... (Hierbij heb ik ook interesse in wedstrijden van om en bij de 60km, nu kan ik daar al zo een 40km mee tegen 37km/u gemiddeld.)

Bedankt!!

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 aug 2015 22:33

Veel meer dan 20 uur per week heeft geen zin.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 23 aug 2015 09:35

Je bent alleen maar bezig met snelheid en daar gaat het mis.

Met de omvang die jij er dit jaar al op hebt zitten zou je redelijk eenvoudig met 37 km per uur een wedstrijd mee moeten kunnen.

Je rijdt in een klein groepje al bijna 30 gemiddeld.

Veel wedstrijden worden op 40km per uur of meer gereden. Je komt dus tekort in je basisconditie. De ritten die je doet zijn met die snelheid zeker te hard voor jouw conditie.

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 23 aug 2015 10:02

Alan Smeets schreef:Je bent alleen maar bezig met snelheid en daar gaat het mis.

Met de omvang die jij er dit jaar al op hebt zitten zou je redelijk eenvoudig met 37 km per uur een wedstrijd mee moeten kunnen.

Je rijdt in een klein groepje al bijna 30 gemiddeld.

Veel wedstrijden worden op 40km per uur of meer gereden. Je komt dus tekort in je basisconditie. De ritten die je doet zijn met die snelheid zeker te hard voor jouw conditie.

Die snelheden zet ik hier om een idee te geven van wat ik al kan. Ik gebruik ook hartslagmeter bijvoorbeeld. Welk trainingsvolume raadt je aan naar volgend jaar toe?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 23 aug 2015 11:30

Zonder gekheid, maar het ligt natuurlijk aan hoe je traint maar met 8000 km per jaar en een klein beetje talent moet je met de sportklasse meekunnen komen. Wedstrijden rijden is wel iets apart, het is niet zomaar hard fietsen. De beste tip is om bij een wielervereniging mee te trainen. Bij mijn club zijn er in december al duurtrainingen en vanaf januari een doordeweekse avondtraining op een verlichtindustrie terrein. In februari zijn de eerste trainingswedstrijden, die zijn cruciaal, met een beetje geluk is het niveau niet zo hoog en rijdt je je eerste wedstrijd uit.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 aug 2015 15:22

Je vraagt om een advies over 'trainingsvolume', m.a.w. naar 'kwantiteit'. Als je vanaf het punt waar je nu bent wilt verbeteren, moet je het m.i. zoeken in betere 'kwaliteit'. Dat betekent dat je serieuzer moet gaan trainen, je hartslagzones in de gaten moet gaan houden en lange/extensieve trainingen moet gaan afwisselen met korte/intensieve trainingen.

Als je wedstrijden wilt gaan rijden, dan is er maar éen leerschool: de praktijkschool. Je kunt op het laagste niveau gaan proberen. Clubwedstrijdjes, interclub en zo verder. Je gaat leren in een peloton te rijden, met een grote groep een krappe bocht te nemen.

Qua intensiteit moet je er rekening mee houden dat er een peloton 10 tot 100 keer gedemarreerd kan worden. Dat soort snelheidspieken moet je wel aankunnen. De gemiddelde snelheden tijdens een trainingsritje zeggen dan niet zoveel. De ene goedgetrainde wielertoerist kan die snelheidsverschillen beter aan dan de andere.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 23 aug 2015 18:00

@Nee Nee zegt het al, het gaat om de kwaliteit van je trainingen.

Heb je al eens een inspanningstest gedaan? Je mag mij deze wel eens sturen met een link naar je Garmin Connect of iets dergelijks, dan kan ik eens naar je trainingen kijken.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 23 aug 2015 22:52

Inmiddels heb ik een aantal ritten op Strava bekeken. Ik reageer weer even op het forum. Als je iets specifieks wilt weten kan ik ook via een pb reageren.

Wat opvalt is dat jouw gemiddelde hartslag in een groot aantal ritten relatief hoog ligt. Ik heb even niet naar je achtergrond gegevens gekeken. Veel ritten hebben een gemiddelde hartslag van 138 en hoger. Dit gemiddelde geeft ook vaak een verkeerd beeld want je rijdt grote stukken boven dit gemiddelde.

Je hebt een tijdrit gedaan van +/- 20 min waar je uitkomt op een gemiddelde hartslag van 180. Als je dat corrigeert dan zou je de rustige duurtrainingen zeker op een hartslag van 140 en lager moeten doen (zones van A Coggan), ik zou je met een nog lagere hartslag laten rijden.

Ik ben geen held met Strava omdat ik andere software gebruik, maar ik denk dat je qua tijd een groot deel van je ritten boven de 140 rijdt. Dus duurtrainingen zijn allemaal hele stevige duurtrainingen met inspanningen ver daarboven.

Je hebt wel veel omvang gemaakt maar allemaal iets te hard, je basis conditie is dus nog redelijk beperkt.

Ik kan je de hartslagen doorgeven die ik zou gebruiken en bepaald heb uit die tijdrit, maar je kunt ook eens kijken of je ergens een test zou kunnen doen. Dan weet je meteen je zones en bij een goede test ook waar je nog kunt verbeteren. Ik kan je aanraden om mee rustige duurtrainingen te doen met een hartslag van in ieder geval onder de 140. Persoonlijk zou ik je zelfs nog rustiger laten trainen. Ik boek daar met mijn renners veel resultaat mee, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8828
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 aug 2015 23:19

Ik had hetgeen er stond niet moeten schrijven, sorry.
Laatst gewijzigd door Jans op 26 aug 2015 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 23 aug 2015 23:21

Jans schreef:Ik vraag me echt af waarom dit advies niet ook in een pb verstuurd wordt.
Omdat iedereen er zo iets aan heeft. Je had dit zelf ook in een pb kunnen sturen

EDIT: je bedoelt wellicht beide.... niet goed gelezen... is al laat he:shock:
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2015 08:03

Jans schreef:Ik vraag me echt af waarom dit advies niet ook in een pb verstuurd wordt.
Waarom wel?begrijp ook niet waar jij je druk om maakt.
Zo heeft iedereen er iets aan.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 24 aug 2015 08:09

Je stelt een publieke vraag en krijgt een gratis publiek antwoord. Als je prive wilt lijkt het mij dat je gewoon naar Alan gaat, hem betaalt, en een uitgebreider advies krijgt.

Plaats reactie