Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2015 model gekregen ipv 2014. Moet ik blij zijn of niet?

bram82
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2015 16:33

bram82 27 aug 2015 16:40

Goedendag,
Na het een en ander gelezen te hebben toch even een account aangemaakt om een vraag te stellen.

Ik heb vandaag mijn nieuwe Bulls Harrier gekregen (Mijn eerste racefiets).

Mooie fiets, maar nu het volgende:

Ik heb in de aanbieding een model van 2014 met Shimano 105 groep met triple 3x10 gekocht.

Nu heb ik de fiets thuis, blijkt het dat ik (voor hetzelfde geld) een 2015 model heb gekregen met de nieuwere 105 groep, met compact 2x11.

Nu had ik al wat zitten lezen over de voor en nadelen van een compact, maar ik had me nu ingesteld op dat ik de triple zou krijgen. Met als voordeel kleinere stappen tussen de verschillende versnellingen en je hoeft in principe nooit iets te vervangen als je bijvoorbeeld de bergen in gaat.

Moet ik nu blij zijn dat ik (per ongeluk of met opzet?) het 2015 model heb gekregen in plaats van het 2014 model? Of juist niet?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 27 aug 2015 17:03

Ik zou persoonlijk wel blij zijn, maar ik ben ook uit de categorie die van mening is dat er een reden is dat triple op racefietsen langzaam uitsterven. De 5800 groep (ga ik voor het gemak maar van uit) is daarbij toch een redelijke stap vooruit ten opzichte van de oudere 5700 groep.

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 27 aug 2015 17:08

Even uitrekenen wat je lichtste verzetten zijn.

Zal waarschijnlijk 30x25 zijn geweest voor je triple en nu 34x28 voor een dubbel dan voorzie ik geen problemen. De zwaarte van je verzet is ongeveer gelijk.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
Danyboy
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2015 20:11

Gebruikersavatar Danyboy 27 aug 2015 17:15

Wees er maar blij mee, en met een 34-28 kan je al heel wat aan, en je fiets is weer wat lichter :D
Eddy Merckx EMX-1 januari 2013
JGuillem Oriënt Disc december 2017

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 aug 2015 17:38

Als ik naar de verschillen van de 2014 en 2015 versie kijk dan valt me al op dat de 2014 een Tiagracassette heeft van 11-25 en de 2015 een 5800 cassette van 11-28. Ik weet niet precies in welke conditie je bent, maar die 11-28 11sp volstaat voor bijna alle omstandigheden en voor heel veel fietsers. Daar moet een beetje getrainde fietser makkelijk in Limburg uit de voeten kunnen.

Je noemt wel dat er bij een triple veel kleinere stappen tussen de versnellingen zitten, maar dat is niet hoe ik het verschil beleefd heb. Ik mis de triple helemaal niet, je schakelde je een ongeluk.
Op het 2015 model zitten waarschijnlijk de nieuwe 5800 remmen, die schijnen een hele klap beter te zijn dan de vorige versie.

Ik zou er wel blij mee zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2015 17:57

Als je je ergens een ongeluk mee schakelt is het juist een compact in het vlakke Nederland.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 27 aug 2015 18:01

bij lichte verzetten is het verschil in overbrengingsverhouding met 2 tot 3 tanden ongeveer even groot als 1 tand bij zware verzetten. JE moet er naar streven dat het verschil in overbrengingsverhouding telkens even grot is. Bij een triple met kleine stappen is dit meestal niet het geval. Je zal zien als je de verzetten in een versnellingstabel vergelijkt een compact prima voldoet. Verzetten tabel staat hier op de site onder techniek.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 aug 2015 18:06

Ik zou er wel blij mee zijn, vermoed ik. En ruilen zou wel eens niet kunnen. Als ze namelijk echt een 2014 model hadden staan, hadden ze je die echt wel meegegeven. Je krijgt het 2015 juist omdat de 2014 versie niet meer leverbaar is.

Maar je koos wel bewust voor een triple en ombouwen van die 5800 naar een triple is ook niet echt een optie. Ik zou er gratis een 39 binnenblad bij vragen. Kun je in Nederland wel lekker op het vlakke rijden.
Live fast; die young. mijn blog

Duccie
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 aug 2014 18:56

Duccie 27 aug 2015 18:12

amclassic-fan schreef:Als je je ergens een ongeluk mee schakelt is het juist een compact in het vlakke Nederland.
Als het vlak is hoef je toch ook niet te schakelen :P

Saxbiker
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2015 01:59

Saxbiker 27 aug 2015 18:17

Duccie schreef:
amclassic-fan schreef:Als je je ergens een ongeluk mee schakelt is het juist een compact in het vlakke Nederland.
Als het vlak is hoef je toch ook niet te schakelen :P
Je hebt gelijk!
(Gewoon gelijk geven; scheelt een hoop gezeur )

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 27 aug 2015 18:33

amclassic-fan schreef:Als je je ergens een ongeluk mee schakelt is het juist een compact in het vlakke Nederland.
Ik snap hem ook niet helemaal. Bij een compact is de 34 niet echt bruikbaar op het vlakke. Dan hou je nog over de 50. Dit icm met de 11-28 geeft je een goed bruikbaar bereik op het vlakke. Heb nu zelf op mijn leenfiets deze vertandingen. Schakel juist minder als met mijn eigen 36-52 met 12-25.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 aug 2015 19:21

Eindelijk: de eerste triple-compact discussie op dit forum.....

Plaats reactie