2015 model gekregen ipv 2014. Moet ik blij zijn of niet?
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Ik zeg er liever niks meer over voor dat ze weer allemaal over mij heenvallen.
Ghost Nivolet 6LC
Alleen al voor het mooiere schakelen van de 11speed groep en de betere remmen moet je blij zijn met een 11sp ipv 10sp
als je alleen vlak rijd zou ik persoonlijk liever voor een 36T gaan of 39T binnenblad maar dat hangt ook af van hoe sterk je bent
In de heuvels vind ik zelf 36/23 bijvoorbeeld meer dan licht genoeg maar dan ben ik zelf denk ik ook wel iets gewend want twijfel nog altijd over een 39/25 als lichtste verzet in de heuvels maar die 36/25 is dan wel weer fijn als je choco bent zo kom je toch nog prettig thuis
voordat je met 34 binnenblad naar buitenblad moet rij je toch ook al vlug 32km/h en ik gok dat niet iedereen dat zo makkelijk haalt zonder wind in de rug en als je dat wel haalt heb je natuurlijk nog altijd een buitenblad wat groot zat is
als je alleen vlak rijd zou ik persoonlijk liever voor een 36T gaan of 39T binnenblad maar dat hangt ook af van hoe sterk je bent
In de heuvels vind ik zelf 36/23 bijvoorbeeld meer dan licht genoeg maar dan ben ik zelf denk ik ook wel iets gewend want twijfel nog altijd over een 39/25 als lichtste verzet in de heuvels maar die 36/25 is dan wel weer fijn als je choco bent zo kom je toch nog prettig thuis
voordat je met 34 binnenblad naar buitenblad moet rij je toch ook al vlug 32km/h en ik gok dat niet iedereen dat zo makkelijk haalt zonder wind in de rug en als je dat wel haalt heb je natuurlijk nog altijd een buitenblad wat groot zat is
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
wel vreemd dat je niet hebt gekregen wat je besteld hebt. ik zou proberen er een 38 of 39 blad erbij te krijgen. ik heb zelf een oude ultegra compact en gebruik een 38 bbb blad voor het vlakke en wissel om voor de heuvels.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er toch wel een beetje blij om zijn dan
Wat betreft de reacties om er een 39 blad gratis bij te vragen , hiermee wordt bedoeld een voorblad daar het kleinste blad vervangt zodat je meer bereik hebt in de zwaardere verzetten? En zodra je de bergen in gaat Zet je dat kleinere blad er weer op om en beter bereik te krijgen in de lichtere verzetten?
Wat betreft de reacties om er een 39 blad gratis bij te vragen , hiermee wordt bedoeld een voorblad daar het kleinste blad vervangt zodat je meer bereik hebt in de zwaardere verzetten? En zodra je de bergen in gaat Zet je dat kleinere blad er weer op om en beter bereik te krijgen in de lichtere verzetten?
Precies. Met een 39 kun je beter uit de voeten op het vlakke, en met de 34 weer prima in de heuvels/bergenbram82 schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er toch wel een beetje blij om zijn dan
Wat betreft de reacties om er een 39 blad gratis bij te vragen , hiermee wordt bedoeld een voorblad daar het kleinste blad vervangt zodat je meer bereik hebt in de zwaardere verzetten? En zodra je de bergen in gaat Zet je dat kleinere blad er weer op om en beter bereik te krijgen in de lichtere verzetten?
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Zojuist de verkoper gesproken. Was inderdaad een foutje. Het 2014 model was al lang niet meer leverbaar.
Over het vervangen van het 34 voorblad voor een 39 zei hij dat niet mogelijk is, zonder ook het grote blad van 50 te vervangen voor een 53. Dit vind ik trouwens ook terug als ik hierop zoek.
Ach, ik ga vanmiddag maar eens een eerste stukje fietsen op mijn nieuwe fiets. Kijken hoe ie bevalt
Over het vervangen van het 34 voorblad voor een 39 zei hij dat niet mogelijk is, zonder ook het grote blad van 50 te vervangen voor een 53. Dit vind ik trouwens ook terug als ik hierop zoek.
Ach, ik ga vanmiddag maar eens een eerste stukje fietsen op mijn nieuwe fiets. Kijken hoe ie bevalt
34 vervangen door 39 kan problemen opleveren bij de 11speed shimano groepen, maar lijkt vooralsnog voornamelijk bij DuraAce9000 daadwerkelijk tot beschadigingen te leiden (de schuine binnenkant van het grote buitenblad sluit dan niet perfect aan waardoor de ketting tussenbeide bladen kan vallen/klemmen). Is al een apart topic over
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
wat is toch steeds weer de diskussie met 34er binnenblad te klein en liever een 39er
met een 50er buiten en een 11v kassette tot 25 of 27 heb je in NL toch helemaal geen binnenblad (ook 39 niet) nodig ?
dit natuurlijk ervan uitgaande dat de kruissnelheid ergens in de buurt van 30 km/u ligt...
of gaat dit nog terug op het oud gebruik dat duurtraining 'in principe' op het binnenblad gedaan wordt ?
dat 'principe' heeft echter als basis de 6v pignon (kassette-systeem moest nog uitgevonden worden ) met 13 - 18 en 52 (of 53) en als kleinste 42 vooraan
een hele lange duurtrainingsdag op 53x17 (= 37 km/u bij 95 rpm) is geen optie, dus dan 42 (of 44 of ook veel gebruikt 48) x 17-14
zoek het eerder in het eventueel wisselen van de kassette, en kies deze zo dat de meest gebruikte kransen niet al te veel uit het midden liggen (kettinglijn)
voor beginners: shimano heeft pracht ultegra kasette: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28 (wel eerst checken of het frame bij de kassette genoeg ruimte heeft)
voor de iets meer gevorderden: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
met een 50er buiten en een 11v kassette tot 25 of 27 heb je in NL toch helemaal geen binnenblad (ook 39 niet) nodig ?
dit natuurlijk ervan uitgaande dat de kruissnelheid ergens in de buurt van 30 km/u ligt...
of gaat dit nog terug op het oud gebruik dat duurtraining 'in principe' op het binnenblad gedaan wordt ?
dat 'principe' heeft echter als basis de 6v pignon (kassette-systeem moest nog uitgevonden worden ) met 13 - 18 en 52 (of 53) en als kleinste 42 vooraan
een hele lange duurtrainingsdag op 53x17 (= 37 km/u bij 95 rpm) is geen optie, dus dan 42 (of 44 of ook veel gebruikt 48) x 17-14
zoek het eerder in het eventueel wisselen van de kassette, en kies deze zo dat de meest gebruikte kransen niet al te veel uit het midden liggen (kettinglijn)
voor beginners: shimano heeft pracht ultegra kasette: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28 (wel eerst checken of het frame bij de kassette genoeg ruimte heeft)
voor de iets meer gevorderden: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
Waarom ga je er zo natuurlijk van uit?IWC schreef:dit natuurlijk ervan uitgaande dat de kruissnelheid ergens in de buurt van 30 km/u ligt...
Ik neem aan dat TS niet voor niets voor een triple had gekozen in eerste instantie. Ik hoop oprecht dat hij er blij mee blijft en als hij dan toch naar de bergen wil, dan maar een andere cassette erop.
Wat een aanname... Er zijn hele volksstammen die dit niet als kruissnelheid hebben. En dus met "alles op de 50" niet uitkomen.IWC schreef:wat is toch steeds weer de diskussie met 34er binnenblad te klein en liever een 39er
met een 50er buiten en een 11v kassette tot 25 of 27 heb je in NL toch helemaal geen binnenblad (ook 39 niet) nodig ?
dit natuurlijk ervan uitgaande dat de kruissnelheid ergens in de buurt van 30 km/u ligt...
Jans schreef:Waarom ga je er zo natuurlijk van uit?IWC schreef:dit natuurlijk ervan uitgaande dat de kruissnelheid ergens in de buurt van 30 km/u ligt...
Ik neem aan dat TS niet voor niets voor een triple had gekozen in eerste instantie. Ik hoop oprecht dat hij er blij mee blijft en als hij dan toch naar de bergen wil, dan maar een andere cassette erop.
een triple wordt (werd..) gekozen om een groot versnellingbereik te verkrijgen (vooral naar onder) en tegelijkertijd nog vele verschillende overbrengingsverhoudingen tussen de hoogste en de laagste overbrengingsverhouding. probleem bij triple is dat relatief vele van de kombinaties bijna gelijke overbrengingsverhouding geven, zodat het meer-aantal in de praktijk zeer bescheiden uitvalt. dit terzijde, want niet direkt het daar mij aangesprokene thema van het binnenblad-gebruik in de vlakke maar winderige Nederlanden.
wat ik zeg is, dat wanneer een passende kassette in kombinatie met een 50 tands buitenblad er in NL (ex Z-Limburg) überhaupt geen binnenblad (ook geen 39) nodig is
het interessante is dan nog dat (met de originele 34er) meest een overbrengingsverhouding naar onder gehaald wordt die praktisch gelijk is aan die bij een triple, zij het zonder de talrijke doublures
de kassette is dan te kiezen naar gelang welke kruissnelheid (niet gemiddelde -) de gebruiker kan en wil rijden (30 is ergens in het midden van wat met wegfietsen zo gereden wordt, de elite amateur op z'n 5 uur lange donderdagse duurtraining rijdt 34, de 1 x per week zondag hobby-rijder 27)