Ik houd het op een combinatie van beide en de reactie van mijn lichaam, met name m'n ademhaling. Als je lichaam de warmte echt niet meer kwijt kunt dan heeft het inderdaad geen zin om het vermogen constant proberen te houden, want dan ga je in een blokje dat normaal onder omslagpunt is inderdaad wel vol de verzuring in.Alan Smeets schreef:@amclassic-fan dat is nu het leuke want ik laat in dat geval het vermogen los en kijk dan naar de hartslag. De impact van de training wordt dan door de omstandigheden groter.
Hoeveel trainen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Vind die discussie hartslag vs. vermogen wel interessant. Ik snap dat de profs met wattagemeter trainen en dat dit vast de beste en meest gerichte manier van trainen is. Zeker ook omdat het even duurt voordat je in de juiste zone zit met je hartslag. Zal wetenschappelijk waarschijnlijk vaak genoeg onderzocht zijn. Maar toch....
Ik zelf heb geen wattage meter maar train op hartslag. De wattages zijn een vast gegeven, maar de hartslag niet, die reageert op de lichamelijke inspanning. Als ik 10 keer een heuvel tegen omslagpunt oprijdt, rijd ik de heuvel de laatste keren langzamer op dan de eerste keren terwijl mijn hartslag tegen het omslagpunt blijft. M.a.w. mijn hartslag blijft hetzelfde, terwijl mijn vermogen afneemt. Als ik met wattages zou trainen rond het omslagpunt zou mijn hartslag naar verloop van tijd dus boven het omslagpunt komen bij hetzelfde aantal wattages dat ik trap. Mij lijkt het in dat soort gevallen dus veel beter en gerichter om op hartslag te trainen, omdat dat de daadwerkelijke impact van de trainingsintensiteit op je lichaam weergeeft?!
Ik zelf heb geen wattage meter maar train op hartslag. De wattages zijn een vast gegeven, maar de hartslag niet, die reageert op de lichamelijke inspanning. Als ik 10 keer een heuvel tegen omslagpunt oprijdt, rijd ik de heuvel de laatste keren langzamer op dan de eerste keren terwijl mijn hartslag tegen het omslagpunt blijft. M.a.w. mijn hartslag blijft hetzelfde, terwijl mijn vermogen afneemt. Als ik met wattages zou trainen rond het omslagpunt zou mijn hartslag naar verloop van tijd dus boven het omslagpunt komen bij hetzelfde aantal wattages dat ik trap. Mij lijkt het in dat soort gevallen dus veel beter en gerichter om op hartslag te trainen, omdat dat de daadwerkelijke impact van de trainingsintensiteit op je lichaam weergeeft?!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In dit voorbeeld rij je de 1e keer te hard omhoog met een hartslagmeter. Bij dit soort oefeningen is het 99 van de 100 keer de bedoeling dat je de laatste keer net zo hard omhoog kunt rijden als de 1e keer, het mag wel meer moeite gaan kosten, maar als je het niet haalt ben je te hard begonnen.
En dat te hard beginnen zie je niet met een hartslagmeter. Maar als jij nu met een constante inspanning een heuvel op gaat fietsen, dan begin je waarschijnlijk met een veel hoger vermogen dan je eindigt.
En dat te hard beginnen zie je niet met een hartslagmeter. Maar als jij nu met een constante inspanning een heuvel op gaat fietsen, dan begin je waarschijnlijk met een veel hoger vermogen dan je eindigt.
Oke, dank! Maar dat te snel rijden gebeurd dus aan het begin van een heuveltje om aan mn omslagpunt te komen neem ik aan. Want als ik eenmaal rond mn omslagpunt zit zorg ik ervoor dat ik er altijd onder blijf. Misschien komt het omdat ik bij de laatste keren mijn hartslag sneller bij het omslagpunt krijg, terwijl het de eerste keren even duurt voordat mijn hartslag in de hogere zone terecht komt.
Hoe vermoeiender je wordt hoe sneller je je omslagpunt nadert of helemaal niet meer haalt en helemaal parkeert.ilcobra schreef:Oke, dank! Maar dat te snel rijden gebeurd dus aan het begin van een heuveltje om aan mn omslagpunt te komen neem ik aan. Want als ik eenmaal rond mn omslagpunt zit zorg ik ervoor dat ik er altijd onder blijf. Misschien komt het omdat ik bij de laatste keren mijn hartslag sneller bij het omslagpunt krijg, terwijl het de eerste keren even duurt voordat mijn hartslag in de hogere zone terecht komt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ja klopt dat gebeurd dus met je hartslag die reageert op de intensiteit van je training en je vermoeidheid. Maar wattages reageren niet op je intensiteit en vermoeidheid maar zijn vaststaand. Ik denk dat als ik nu op vermogen rond mijn omslagpunt ga trainen er een moment komt dat ik qua wattages nog wel op mijn omslagpunt zit, maar mijn hartslag juist er boven als gevolg van vermoeidheid en inspanning. Ik zou dan zeggen dat het beter is om naar je hartslag te kijken en je blokjes rond omslagpunt daar op aan te passen in plaats van die wattages te blijven trappen waardoor je eigenlijk in het rood gaat rijden.
Als je korte blokjes rijd, dan kun je op basis van je vermogensmeter binnen een paar tellen precies op je omslagpunt gaan zitten, terwijl dat op basis van je hartslag wel enige tijd kan duren en je meer moet 'zoeken'.
En als het bv koud is (voorjaar/winter) dan krijg ik m'n hartslag ook niet op m'n 'zomerniveau' en is het ook lastig om op basis van je hartslag je omslagpunt te vinden.
Geef mij maar m'n vermogensmeter
En als het bv koud is (voorjaar/winter) dan krijg ik m'n hartslag ook niet op m'n 'zomerniveau' en is het ook lastig om op basis van je hartslag je omslagpunt te vinden.
Geef mij maar m'n vermogensmeter
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
je omslagpunt, in vermogen, is als het goed getest is een waarde die je een uur lang vol zou moeten kunnen houden. De wattages hoeven dus niet te reageren op je vermoeidheid en de intensiteit van je training.
En uiteraard, als jij op je omslagpunt gaat trappen (wattages), en je doet dat maar lang genoeg, komt er een punt dat je dit niet meer vol houdt. Maar omslagpunt heeft te maken met verzuring en mate van afvoer van melkzuur. Dit heeft een relatie met het vermogen wat je spieren moeten leveren. Blijf je onder dat genoemde omslagpunt, kan je dit process volhouden. Dat je zelf vermoeid raakt is wat anders. Als je 2 dagen niet slaapt wordt je ook moe, zonder dat je maar in de buurt van je omslagpunt bent geweest .
En uiteraard, als jij op je omslagpunt gaat trappen (wattages), en je doet dat maar lang genoeg, komt er een punt dat je dit niet meer vol houdt. Maar omslagpunt heeft te maken met verzuring en mate van afvoer van melkzuur. Dit heeft een relatie met het vermogen wat je spieren moeten leveren. Blijf je onder dat genoemde omslagpunt, kan je dit process volhouden. Dat je zelf vermoeid raakt is wat anders. Als je 2 dagen niet slaapt wordt je ook moe, zonder dat je maar in de buurt van je omslagpunt bent geweest .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Maar is je vermogen omslagpunt nu hetzelfde als je FTP?
Volgens mij niet, en ligt m'n vermogen op het (hartslag) omslagpunt hoger dan m'n FTP.
Een uur fietsen op je omslagpunt kan toch ook niet?
Ik heb wat maximaal testen gedaan, maar dat was een te kort protocol (10min) dus het gemeten vermogen bij m'n omslagpunt klopt volgens mij niet niet, was veel te hoog.
Als ik dan op de weg op m'n gemeten (hartslag) omslagpunt ga rijden trap ik weer een stuk meer vermogen dan m'n FTP, maar dat hou ik dan maar iets van 20 min vol.
Volgens mij niet, en ligt m'n vermogen op het (hartslag) omslagpunt hoger dan m'n FTP.
Een uur fietsen op je omslagpunt kan toch ook niet?
Ik heb wat maximaal testen gedaan, maar dat was een te kort protocol (10min) dus het gemeten vermogen bij m'n omslagpunt klopt volgens mij niet niet, was veel te hoog.
Als ik dan op de weg op m'n gemeten (hartslag) omslagpunt ga rijden trap ik weer een stuk meer vermogen dan m'n FTP, maar dat hou ik dan maar iets van 20 min vol.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Even beeld bij vermogen en hartslag.
Ziets kan je niet op hartslag doen. Door vermoeidheid loopt de hartslag langzaam op terwijl de inspanning hetzelfde is. Naja, ik moet wat meer inspanning leveren om voor hetzelfde resultaat.
Ziets kan je niet op hartslag doen. Door vermoeidheid loopt de hartslag langzaam op terwijl de inspanning hetzelfde is. Naja, ik moet wat meer inspanning leveren om voor hetzelfde resultaat.
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Voorbije jaren train ik van januari tot juni, dan rij ik 3B en erna rij ik nog maar 1x per week, rustig. Nu ben ik nog altijd stevig aan het doorrijden en 3x per week.
Heeft het nut om dit vol te houden of verlies ik dit toch allemaal als ik in nov-dec niet veel meer doe?
Maw, kan ik nu al een basis leggen voor volgend seizoen?
Heeft het nut om dit vol te houden of verlies ik dit toch allemaal als ik in nov-dec niet veel meer doe?
Maw, kan ik nu al een basis leggen voor volgend seizoen?
Ja, zo ongeveer hetzelfde. FTP/ADV zou je 1 uur moeten kunnen volhouden. Hartslag en FTP/ADV gaan niet altijd lekker samen. Focus je niet puur op die hartslag maar neem alles mee. Je hebt niet voor niets een powermeter.knukkel schreef:Maar is je vermogen omslagpunt nu hetzelfde als je FTP?
Volgens mij niet, en ligt m'n vermogen op het (hartslag) omslagpunt hoger dan m'n FTP.
Een uur fietsen op je omslagpunt kan toch ook niet?
Zoveel mogelijk factoren combineren. Niet altijd makkelijk.
Wat was die 'gemeten vermogen bij m'n omslagpunt' dan? Ik blader diverse pagina;s terug maar zie die waarde nergens terug. Zou wel makkelijk zijn als je hier alle data zoals gemeten/berekend bij elkaar zet.knukkel schreef:Ik heb wat maximaal testen gedaan, maar dat was een te kort protocol (10min) dus het gemeten vermogen bij m'n omslagpunt klopt volgens mij niet niet, was veel te hoog.
10 min maximaal (wat voor protocol? Of 'gewoon' 10 min zoveel mogelijk en constant vermogen) is normaal zo ongeveer op niveau VO2max. Je FTP/ADV is 0.88 maal die waarde.
Staat je niet blind op die hartslag aangezien die te afhankelijk van diverse factoren is.knukkel schreef: Als ik dan op de weg op m'n gemeten (hartslag) omslagpunt ga rijden trap ik weer een stuk meer vermogen dan m'n FTP, maar dat hou ik dan maar iets van 20 min vol.
Je rijdt op hartslag om zo je inspanning te bepalen en dat moet je niet doen. Fietsen op vermogen is......fietsen op vermogen en dan is hartslag min of meer secundair.
Laat dan die hartslag op je FTP/ADV wat hoger uitvallen hetgeen kan door andere factoren (hogere temperatuur+ dehydratie (Cardiovascular drift), trapfrequentie, stress etc.)
Je trapt meer vermogen dan je ADV en dus houdt je dat maar korter vol. Period!
Lijkt dus dat je ADV/FTP te hoog ingeschat is maar tevens zou het allemaal verklaard kunnen worden dat je richtlijn HR is ipv vermogen.
Wellicht hebben anderen nog wat ideeen (want die zijn er als mogelijke verklaring).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock