Krakende ketting; nieuw kettingblad monteren?
Hoi fietsers,
Ik heb net mijn ketting vervangen en merk nu dat de ketting niet soepel loopt. Vooral bij een beetje aanzetten kraakt de ketting. Ik hoor geen geluid, maar ik voel dat de ketting niet soepel loopt. Ik heb dit alleen op het grote blad. Op het kleine blad loopt alles soepel. Ik vermoed dus dat het grote blad is versleten. Is mijn aanname juist? Of kan ik het niet zo simpel stellen?
Even nog wat materiaalinfo: kettingbladen zijn FSA SL-K Light 50-34, ketting is Campa Chorus. Er lag een KMC-ketting op, maar daar was ik niet zo tevreden over dus ben teruggegaan naar Campa-ketting.
Ik heb net mijn ketting vervangen en merk nu dat de ketting niet soepel loopt. Vooral bij een beetje aanzetten kraakt de ketting. Ik hoor geen geluid, maar ik voel dat de ketting niet soepel loopt. Ik heb dit alleen op het grote blad. Op het kleine blad loopt alles soepel. Ik vermoed dus dat het grote blad is versleten. Is mijn aanname juist? Of kan ik het niet zo simpel stellen?
Even nog wat materiaalinfo: kettingbladen zijn FSA SL-K Light 50-34, ketting is Campa Chorus. Er lag een KMC-ketting op, maar daar was ik niet zo tevreden over dus ben teruggegaan naar Campa-ketting.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Een foto van je voorblad kan helpen, genoeg specialisten hier die kunnen zien op het blad aan vervanging toe is.
Heb je wel de ketting ontdaan van het "fabrieksvet" en meteen gesmeerd ?
Vanuit de fabriek krijgen de kettingen alleen een laagje vet om roest tijdens opslag te voorkomen.
Ook maakt een nieuwe ketting iets meer geluid in het begin, maar dat verdwijnt redelijk snel nadat hij wat kilometers gemaakt heeft.
Heb je wel de ketting ontdaan van het "fabrieksvet" en meteen gesmeerd ?
Vanuit de fabriek krijgen de kettingen alleen een laagje vet om roest tijdens opslag te voorkomen.
Ook maakt een nieuwe ketting iets meer geluid in het begin, maar dat verdwijnt redelijk snel nadat hij wat kilometers gemaakt heeft.
Ben je hier zeker van ? Want op dit forum heb ik al gelezen dat het 'fabrieksvet' net zeer goed zou zijn. Daarom laat ik het geruime tijd zitten.Wiliertoerist schreef:Heb je wel de ketting ontdaan van het "fabrieksvet" en meteen gesmeerd ?
Vanuit de fabriek krijgen de kettingen alleen een laagje vet om roest tijdens opslag te voorkomen.
Dat 'vet' op de ketting om te bewaren en niet te roesten kan je er best afhalen, dat plakt gigantisch en zo neem je zand en vuil veel sneller op. Bij KMC zit er zo'n kleine bijsluiter bij de ketting en daar staat ook op van dit te verwijderen voor gebruik. Buiten dat ze zo veel sneller vuil wordt mag dit wel niet echt voor problemen zorgen.
Versleten is u blad uiteraard niet, maar al ingesleten waardoor een nieuwe ketting er niet mooi op aansluit is een andere zaak natuurlijk. Meten is weten, aat zei de kettingmeter? Of heb je gewoon na x-aantal km's gedacht dat het tijd was voor een nieuwe ketting?
Versleten is u blad uiteraard niet, maar al ingesleten waardoor een nieuwe ketting er niet mooi op aansluit is een andere zaak natuurlijk. Meten is weten, aat zei de kettingmeter? Of heb je gewoon na x-aantal km's gedacht dat het tijd was voor een nieuwe ketting?
Ik heb de oude ketting inderdaad gemeten met een kettingmeter. Deze gaf aan dat ie nog niet versleten was. Echter bij de missing link van KMC zat wel meer ruimte. Ik vond de ketting ook niet meer soepel lopen. Vandaar dat ik er een nieuwe ketting op heb gelegd.
Ik heb bij een 3e nieuwe ketting (telkens op tijd vervangen) zeker een week of 2 problemen gehad. Op bepaalde versnellingen trapte ik gewoon door. Dat doe ik dus niet meer, heb geen zin om op mijn gezicht te klappen of met mijn ballen op de buis om elke euro's te besparen.lite3 schreef:Ik denk dat het nu de vierde ketting is. Er is nu ongeveer 15.000 km mee gereden.
Beter is om kettingen af te wisselen zodat alles gelijkmatig slijt, kettingen en bladen.