Hallo,
Ik heb hier een Specialized Sirrus Elite uit 2003 waarbij ik de hoek van de stuurpen wil aanpassen.
Klik voor vergroting
Ik heb alleen geen idee hoe het moet. Mijn vermoeden is dat het een heel robuust systeem is en dat de binnenring eruit geduwd moet worden om de hoek aan te passen.
Tevens een vraag over de torque waarden. Op het zijgedeelte staat geen waarde maar ik neem aan dat die gewoon redelijk vast (aka snug) moet zitten.
Volgens de sticker moet de stuurpen en stuur tussen ongeveer 12nm en 15nm aangedraaid worden. Klinkt hoog omdat het tegenwoordig meer rond de 5nm is. Nog steeds dat advies aanhouden?
Hoek aanpassen verstelbare stuurpen
- Sweety2008
- Forum-lid
Dit heb ik ook op mijn Gazelle Ultimate extra krijg hem ook met geen mogelijkheid los.
Ghost Nivolet 6LC
't Proberen waard ?
De bout van de foto rechtsonder gaat door de stuurpen naar de andere zijde.
Ik zou de bout terug enkele toeren in de moer draaien, en hem dan met een rubberhamer een tik geven.
Zo komt de andere kant het deksel ook los.
Dan de bout er weer uit, het deksel aan de andere kant er af, en proberen draaien met de stuurpen.
De bout van de foto rechtsonder gaat door de stuurpen naar de andere zijde.
Ik zou de bout terug enkele toeren in de moer draaien, en hem dan met een rubberhamer een tik geven.
Zo komt de andere kant het deksel ook los.
Dan de bout er weer uit, het deksel aan de andere kant er af, en proberen draaien met de stuurpen.
- alliance_0
- Forum-lid
Volgens mij ben je al veel te ver. Het kan toch niet anders zijn dan dat je met een inbussleutel de bout ietsje los draait (en niet er helemaal uit) om vervolgens de stuurpen te kunnen stellen. Daarna weet stevig vast zetten. Ik vermoed dat de boel een beetje vast zit.
rechterkant eruit draaien, andere kant zit ook een vertanding, die eruit trekken tot vertanding eruit komt.
dan hoek instellen, linkerkant erin, rechterkant erin en vastdraaien.
ik heb een gloednieuwe pen liggen, en heb net even getest
en over de torque, vast is vast
dan hoek instellen, linkerkant erin, rechterkant erin en vastdraaien.
ik heb een gloednieuwe pen liggen, en heb net even getest
en over de torque, vast is vast
- Sweety2008
- Forum-lid
Mij is het vandaag gelukt bij de sporthybride fiets Gazelle Ultimate extra. Het koste wel heel veel kracht maar de tip met rubber hamer kwam goed van pas.
Deze dingen kunnen dus behoorlijk vastzitten.
Deze dingen kunnen dus behoorlijk vastzitten.
Ghost Nivolet 6LC