Ik heb sinds een aantal weken nu een racefiets gekocht. Daar ik overdag fulltime werk en het alweer bijna donker gaat worden 's avonds ben ik me een beetje aan het orienteren op het door blijven fietsen in de winter. Uiteraard kom je volgens mij als eerste trainers bij Tacx uit.
Nu heb ik bij een familielid gezien dat je hier een Virtual Reality training etc. hebt bij Tacx.
Nu denk ik persoonlijk dat ik eerder genijgd ben om op zo'n manier te trainen, dan dat ik gewoon voor me uit staar naar buiten of naar een muur.
Nu heb ik de volgende gezien: Tacx I-Flow VR-Trainer T2270
Is deze zijn geld waard? heb de prijs zien verschillen tussen de 280 - 340 euro.
Kun je hiermee lekker fietsen in de winter?
En is het het waard om het VR gedeelte er bij te pakken of hoe trainen de meeste op het forum hier?
Zitten er nadelen aan het trainen binnen?
Tacx Trainer
Verwacht geen wonderen van trainen op de tacx. De meesten van ons vinden het geestdodend, zelfs met filmpjes en muziek. Uiteindelijk is buiten op de fiets toch 10000x leuker. Dus......, schaf goede verlichting aan en warme kleding en blijf op de weg doortrainen. Ik heb deze optie ook jaren over het hoofd gezien, maar kijk nu al weer uit naar die donkere ritjes in de vrieskou.
Schaf daarnaast een tweedehands tacx of elite aan (daar vind je er zat van) voor de avonden dat het echt nat buiten is. Ik combineer dat met zwift; een virtual wereld waarin je rond rijdt. De luxere fietstrainers passen daarbij zelf de weerstand aan, bij de simpelere moet je zelf de weerstand aanpassen.
Schaf daarnaast een tweedehands tacx of elite aan (daar vind je er zat van) voor de avonden dat het echt nat buiten is. Ik combineer dat met zwift; een virtual wereld waarin je rond rijdt. De luxere fietstrainers passen daarbij zelf de weerstand aan, bij de simpelere moet je zelf de weerstand aanpassen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Misschien eerst dit eens lezen voor je een beslissing maakt om de Tacx I-Flow te kopen.
https://www.tacx.com/nl/products/software/ant-open
https://www.tacx.com/nl/products/software/ant-open
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Tacx heeft als voordeel dat je kunt fietsen wanneer je wil, je hoeft niet tig lagen kleding aan te trekken en je kunt de training doen die je wil. Fiets schoonmaken hoeft ook niet.
Eén nadeel is al genoemd en dat is meteen het grootste nadeel: Het is oersaai.
Ok, je kunt jezelf wel een beetje vermaken met een virtuele tegenstander of een tv voor je neus of een muziekje aan, maar langer dan een uur hou ik het niet vol (Dus lange D1 rit zit er niet in )
Persoonlijk hou ik niet zo van die Virtual Reality, ik kijk youtubefilmpjes die ongeveer een uur duren. Beklimming van de Ventoux bv. Of uitzending gemist. Dat soort dingen.
Dus voor mij is het 2x per week 1 uur Tacx en dan in het weekend een langere rit. C' est la vie.
Eén nadeel is al genoemd en dat is meteen het grootste nadeel: Het is oersaai.
Ok, je kunt jezelf wel een beetje vermaken met een virtuele tegenstander of een tv voor je neus of een muziekje aan, maar langer dan een uur hou ik het niet vol (Dus lange D1 rit zit er niet in )
Persoonlijk hou ik niet zo van die Virtual Reality, ik kijk youtubefilmpjes die ongeveer een uur duren. Beklimming van de Ventoux bv. Of uitzending gemist. Dat soort dingen.
Dus voor mij is het 2x per week 1 uur Tacx en dan in het weekend een langere rit. C' est la vie.
older Budweiser
Jagoed,
dat het saai zou worden tegenover het buiten fietsen had ik mezelf inderdaad al voor kunnen stellen. Het is meer zo dat ik wel bezig wil blijven. En als het weer het buiten niet toelaat wil ik dus ook wat doen, vandaar dat ik over en tacx aan het denken was. Het is natuurlijk opzich wel een investering, maar die doe je natuurlijk wel voor een aantal jaren.
Ik weet even voldoende jongens!
Bedankt!
dat het saai zou worden tegenover het buiten fietsen had ik mezelf inderdaad al voor kunnen stellen. Het is meer zo dat ik wel bezig wil blijven. En als het weer het buiten niet toelaat wil ik dus ook wat doen, vandaar dat ik over en tacx aan het denken was. Het is natuurlijk opzich wel een investering, maar die doe je natuurlijk wel voor een aantal jaren.
Ik weet even voldoende jongens!
Bedankt!
Ik zou eerst eentje op MP kopen om te zien of het wat voor je is.
Ik vind het wel meevallen met het saai gehalte. Uiteraard is buiten fietsen leuker maar in het pikkedonker in de vrieskou is nu ook niet de meeste leuke bezigheid... Ik heb een oude Tacx Flow met VR Software. De VR Software maakt het leuk en je kunt op de parcoursen goed zien of je vooruitgang boekt. Ik gebruik niet altijd de VR software en zet geregeld een film op (meestal spannende actie waarbij je niet teveel moet nadenken) en trap dan gemakkelijk 1,5 tot 2 uur weg zonder me te vervelen. Daarna afstappen en onder de douche. Let wel op dat je toch zo nu en dan je fiets even poetst, je zweet nogal en dit valt ondanks een zweetvanger uiteraard toch op de fiets. Zout en vocht is niet de ideale combi dus eens in de zoveel tijd even poetsen om corrosie en dergelijke te voorkomen. Let er ook op dat een trainer nogal geluid produceert (de meeste dan toch). Wanneer je in een appartement woont niet echt een aanrader.
-
- Forum-lid
Ritjes buiten in de winter zijn juist het lekkerst! Maar goed da's persoonlijk.
Nouja, ik stel me inderdaad ook voor dat de koude ritjes in het Donker niet het meest gezellige zijn. Tenminste, ik ga in de winter niet graag naar buiten. vandaar ook dat ik aan een tacx aan het denken wasserbak schreef:Ik vind het wel meevallen met het saai gehalte. Uiteraard is buiten fietsen leuker maar in het pikkedonker in de vrieskou is nu ook niet de meeste leuke bezigheid... Ik heb een oude Tacx Flow met VR Software. De VR Software maakt het leuk en je kunt op de parcoursen goed zien of je vooruitgang boekt. Ik gebruik niet altijd de VR software en zet geregeld een film op (meestal spannende actie waarbij je niet teveel moet nadenken) en trap dan gemakkelijk 1,5 tot 2 uur weg zonder me te vervelen. Daarna afstappen en onder de douche. Let wel op dat je toch zo nu en dan je fiets even poetst, je zweet nogal en dit valt ondanks een zweetvanger uiteraard toch op de fiets. Zout en vocht is niet de ideale combi dus eens in de zoveel tijd even poetsen om corrosie en dergelijke te voorkomen. Let er ook op dat een trainer nogal geluid produceert (de meeste dan toch). Wanneer je in een appartement woont niet echt een aanrader.