Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 03 sep 2015 09:57

enrique1 schreef:Dat stuur helpt pas vanaf 45km/u dan scheelt het 5w dus niet echt nodig v de meesten v ons
Ik heb dat niet nodig, wil het eigenlijk niet en is zelfs zwaar, maar ze willen de slx 2016 frameset niet leveren met een los stuur en pen, dus...

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 03 sep 2015 10:09

xytras schreef:Hoe zit dat precies met zo'n aerocombistuur? Zijn de mensen die met een aeroad rijden daar tevreden van en klopt de maatvoering wat met een klassiek stuur/pen apart? Momenteel rij ik een 11cm cm pen en 44cc stuur. Gezien ik eigenlijk wat kort zit en de reach van de canyon combi 7 mm korter is dat een ergonova stuur neem ik best de combi van 120/43 waarschijnlijk?
Zalig stuurtje , vorig jaar kon ik de breedte en lengte niet kiezen, moest tevreden zijn met het stuur dat bij het frame kwam
Maar meer dan tevreden
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

dezwartevanbrakel
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:36

dezwartevanbrakel 03 sep 2015 10:38

Zelf ook tevreden met het stuur inclusief de garmin mount.
Nu heb ik wel gezien voor de nieuwe smart canyon computer dat er toch nog een ander aerostuur nodig is dan diegene die reeds geleverd zijn of zie ik het verkeerd ?

Anko
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 okt 2013 13:39

Anko 03 sep 2015 11:28

xytras schreef:
Ik heb dat niet nodig, wil het eigenlijk niet en is zelfs zwaar, maar ze willen de slx 2016 frameset niet leveren met een los stuur en pen, dus...

Ik neem hem graag van je over indien de maat goed is :roll:

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 03 sep 2015 13:00

enrique1 schreef:Dat stuur helpt pas vanaf 45km/u dan scheelt het 5w dus niet echt nodig v de meesten v ons
Ik denk inderdaad dat er geen enkele wielertoerist of zelfs geen wedstrijdrenners om amateurniveau hier een voelbaar verschil gaat uithalen, maar hij vond het een heel fijn stuur om mee te rijden en zeer comfortabel.

Ik vind trouwens het hele aero gedoe van de laatste tijd heel zwaar overroepen.
Maar ja, zolang de UCI zich vasthoudt aan de 6,8 kg limiet, zullen de producenten zulke dingen moeten blijven uitvinden.

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 03 sep 2015 13:05

Anko schreef:
xytras schreef:
Ik heb dat niet nodig, wil het eigenlijk niet en is zelfs zwaar, maar ze willen de slx 2016 frameset niet leveren met een los stuur en pen, dus...

Ik neem hem graag van je over indien de maat goed is :roll:
Awel indien u tijd hebt tot februari-maart volgend jaar en indien de maat 120/43 u past mag u van mij de combo overnemen.

Patrickvanv
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 aug 2015 22:33

Patrickvanv 03 sep 2015 13:08

dezwartevanbrakel schreef:Zelf ook tevreden met het stuur inclusief de garmin mount.
Nu heb ik wel gezien voor de nieuwe smart canyon computer dat er toch nog een ander aerostuur nodig is dan diegene die reeds geleverd zijn of zie ik het verkeerd ?
Daar lijkt het inderdaad wel op, waar heb jij trouwens die Garmin mount besteld, kan hem op de site van canyon niet vinden

thedutchmaster
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jun 2009 01:09

thedutchmaster 03 sep 2015 16:13

Eerder in dit topic had ik jullie een wat meer gedetailleerde gebruikerservaring beloofd.
Hierbij…

Bestelproces
Na lang wikken en wegen en tussen de verschillende merken, toch de keuze gemaakt voor Canyon.
Gezien de ervaringen van mijn broer, de mensen op dit forum en vele anderen lijkt een miskoop onmogelijk.
Daarnaast vind je deze prijs-kwaliteit verhouding bij geen ander merk terug.

In verband met enkele onduidelijkheden, besluit ik even te bellen met Canyon.
Een rustige, vriendelijke meneer heeft al mijn vragen beantwoord.
Hij geeft aan dat maat 3XL het best bij mijn lengte zou passen.
Daar ben ik niet zo blij mee, want hoewel uiterlijk misschien niet het meest belangrijk is, heb ik mezelf voorgenomen om bij een 3XL af te haken.
Dranghekken horen namelijk langs de weg te staan. :lol:

Na al mijn maten nog een keer te hebben doorgenomen, is een 2XL waarschijnlijk ook wel mogelijk.
"Mocht het niet passen, dan stuur je de fiets gewoon terug." vertelt de Canyon medewerker.

Ik twijfel nog tussen de Ultimate CF SL, de Ultimate AL SLX en de Endurace CF.
Omdat de positie en de looks van de Ultimate CF SL mij het meest bekoort, besluit ik voor deze fiets te gaan.

Enkele dagen later nogmaals gebeld met Canyon.
In de tussentijd ontstaan er namelijk nog enkele vragen, bijvoorbeeld over het aanpassen van de cassette, de zadelpen, het zadel, de stuurpen en het stuur.
Deze keer word ik geholpen door een iets minder vriendelijke dame uit het team van onze onderburen.
Ze geeft aan dat het aanpassen van bovenstaande, tegen meerprijs, mogelijk is, maar dat ik dan de bestelling beter zou kunnen plaatsen via email.
Zo gezegd zo gedaan.

Na enkele mailtjes over en weer, blijkt het stuur en de stuurpen automatisch 'mee te groeien' met de maat van de fiets en daarom voldoende voor mijn lange armen en relatief brede schouders.
Geen aanpassing nodig op deze onderdelen dus…

De zadelpen kan ik laten aanpassen tegen meerprijs.

Zadel en cassette echter niet, deze zijn niet tegen meerprijs aan te schaffen, maar alleen als extra onderdelen.
Eigenlijk precies dezelfde mogelijkheden als via het bestelproces van de website…

Advies van Canyon is dan ook om de fiets gewoon via de website te bestellen.
Na het samenstellen van de fiets en de aanschaf van diverse accessoires op de website, klik ik op bestellen.

Na bestellen wordt je keurig via email op de hoogte gehouden van de voortgang.

Levertijd
De levertijden van Canyon worden regelmatig als buitensporig lang betiteld.
Deze ervaring heb ik gelukkig niet.
Zaterdagavond besteld, de vrijdag daarna geleverd!

Montage
Op mijn vrije zaterdag ben ik begonnen met het uitpakken van de bikeguard.
De fiets is netjes verpakt en kan in deze doos wel een stootje verdragen.

Het monteren van de fiets is eenvoudig.
De fiets is zo goed als helemaal opgebouwd, alleen de wielen, de zadelpen en het stuur moeten nog worden bevestigd.
Dit is eenvoudig te doen met het bijgeleverde gereedschap en de carbon pasta.

Canyon is helaas wel vergeten mijn extra poldercassette in de doos te doen.
Na contact te hebben opgenomen met Canyon, wordt deze alsnog opgestuurd en is de volgende dag binnen.

Gebruik
Nu kan ik eindelijk gaan rijden.

De eerste rit is een beetje wennen.
De fiets voelt stijver als mijn vorige alu fiets, maar toch comfortabeler.
Het wennen gaat al snel over in genieten.
Ook deze fiets rijd nog steeds niet vanzelf, maar reageert wel veel nauwkeuriger op stuur- en trapbewegingen.

Op Strava vliegen de PR-etjes me om de oren.
Wat een feest!

Afstellen van de 11 speed (voorderailleur) is nog wat lastig.
Het lijkt bijna onmogelijk om op het grote blad de gehele 12-25 cassette zonder ratel af te stellen.

Inmiddels de 2000km gepasseerd en nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop!
Nou ja… om eerlijk te zijn 1x.
En dat was toen ik de nieuwe 2016 modellen voorbij zag komen! :lol:

Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 03 sep 2015 17:27

thedutchmaster schreef:Eerder in dit topic had ik jullie een wat meer gedetailleerde gebruikerservaring beloofd.
Duidelijke review; ik kan er aan toevoegen dat ik bij mijn Canyon CF SL9.0 Aero zo goed als dezelfde ervaring heb gehad. Alleen een besteltijd van 7 weken die uiteindelijk 1,5 week opschoof (nov. 2014)

rodeo
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 31 aug 2015 20:09

rodeo 03 sep 2015 20:30

thedutchmaster schreef: Levertijd
De levertijden van Canyon worden regelmatig als buitensporig lang betiteld.
Deze ervaring heb ik gelukkig niet.
Zaterdagavond besteld, de vrijdag daarna geleverd!
Het is inderdaad niet altijd dramatisch. Mijn Endurace CF 8.0 heb ik begin maart op zondagavond besteld en de volgende dinsdagavond fietste ik er mijn eerste rondje op.

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 03 sep 2015 21:05

thedutchmaster schreef:Eerder in dit topic had ik jullie een wat meer gedetailleerde gebruikerservaring beloofd.
Mooie fiets en inderdaad net geen dranghekken ;).
Maar, zit die zadelpen niet heeeeeel ver uit? Of is dit gewoon gezichtsbedrog?

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 03 sep 2015 21:45

Voor diegene die nog interesse hebben in een 2015 aan een lagere prijs en met snelle levering, Canyon heeft de overblijvende 2015 bij de 'Express bikes' gezet: https://www.canyon.com/nl-be/shop/expressbikes/.

Ik heb mij alvast een Canyon Strive CF 9.0 Race besteld, 3799€ ipv 4299€ (en de 2016 opvolger kost 4699€...) dus het is zeker interessant ;)

Plaats reactie