Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reparaties zelf doen of FM ?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6193
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2015 08:03

Nice!!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27887
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 sep 2015 08:18

Goed bezig. Als je nu al winst maakt incl het gereedschap aanschaffen kun je nagaan hoeveel je de volgende keer gaat besparen...

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 04 sep 2015 08:42

Ernie C. schreef:
Barrel schreef:
loos schreef:+1. De fiets lijkt me niet te groot.
uhh..... je weet de maten toch niet of hoe groot/ klein ik ben :D ?
Een beetje kenner ziet het meteen aan de afstelling van de fiets 8-) .

Ik zou een compact stuur nemen. kost je een paar tientjes en een nieuw stuurlint maar het zal stukken beter rijden. Je shifters komen hoger te staan en het verschil tussen handen op de shifters/stuur en onder in de beugel is niet meer zo groot.

De hele filosofie achter die jaren 90 ergo sturen heb ik sowieso nooit begrepen. Een klassieke stuurbocht is dan nog heel wat prettiger.

compact = kleinere bocht beugels en langere beugels, waardoor kanteling mogelijk is en toch in beugels kunnen fietsen ?

+ platte bovenkant (dat lijkt me wel echt heerlijk )
"Help, ik ga het zelf proberen !"

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 04 sep 2015 08:43

En het is vooral ook nog leuk om te doen! :P

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 04 sep 2015 08:45

[quote="Zorro"]@Barrel

Als ik naar die zadelpen kijk dan lijkt het of die recentelijk (?) iets van 5cm omhoog is gezet. Klopt dat?

Kan kloppen..De foto is van net na het klussen.....

Ik heb toen stuurpen omgedraaid en zadelpen ingesteld op hoogte, die volgens de berekeningen (zithouding) zou passen...

Ik heb hem 3 cm verhoogd

Volgens mij is de 2e foto (voor veranderingen) niet te zien ofwel ?
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 04 sep 2015 08:51

Afbeelding
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6576
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 sep 2015 09:03

Los van kosten en dat het leuk is vind ik het belangrijk dat je het zo kan maken dat het naar je eigen zin is. Dat kunnen klein pietluttige dingen zijn zoals het wikkelen van stuurlint tot mooie slanke kabeleindjes.
Daarnaast zal ik nooit van een berg rijden met een fiets waar een ander de banden heeft gemonteerd of de remmen heeft geplaatst.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 04 sep 2015 10:46

is die 3 cm hoger de juiste positie die je wilt hebben? dan zou ik die maat goed onthouden en het zadel weer terug op oude positie zetten. vanuit daar kan je dan bv een halve cm hoger zetten; een tijd mee fietsen...weer een halve cm hoger. ik heb hem eens 2 cm omhoog moeten zetten na een fietsmeting (zat echt niet goed op de fiets), maar na mijn eerste ritje deed alles pijn. dus zadel weer teruggezet en in een aantal stappen omhoog gezet.

correct me if i'm wrong....

edit: zijn de topics samengevoegd oid? ik reageerde iig op het feit dat het zadel zo'n 3 cm hoger was gezet. :shock:
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 04 sep 2015 22:22

;) ja raar.... mijn topics worden samengevoegd...... weet ook niet waarom... zijn eerst apart maar dan worden ze samengevoegd....

De 3 cm hoger kan ik denk ik nu wel hebben omdat mijn stuur oom flink hoger geworden is..... neem gewoon een ibnusje mee..... als het weer een beetje droog is...... helemaal schone en nieuwe fietsje meteen mee de regen in, dat kon ik gewoon nie

-> heb ook mijn oude fietsje van voor de Bianchi uit de garage gehaald- dat wordt het volgende projectje ;)
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 04 sep 2015 22:30

Het kan. Maar een gewaarschuwd mens... ik kreeg een behoorlijk pijnlijke kuitspier. Deze was te kort voor het in een keer hoger zetten. Succes in ieder geval...

Nee nee... wat n bar weer he. Niks om je net opgeknapte fiets aan te doen
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6193
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 sep 2015 06:07

Zadelhoogte is nauwelijks gekoppeld aan stuurhoogte.... kijk maar naar een opoefiets als extreem voorbeeld.
Zadelhoogte hangt af van je beenlengte. En als je je zadel een heel stuk naar voren zet, zou hij ook iets omhoog kunnen. Enige disclaimer, de hoek die je bekken moet maken kan ook invloed hebben op je zadelhoogte, in die zin kan stuurhoogteverandering daar dus wel iets mee te maken hebben, maar ik vraag me af of dat direct 3cm is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 05 sep 2015 21:19

Het punt is dat ik mijn zadel al geruime tijd graag hoger wilde zetten.... maar dan teveel voorover zat op polsen die toch al wat te belast werden...

vandaar de gedachte stuurpen omdraaien - stuurpen staat daardoor ook dichterbij zadel en maakt mogelijk zadel hoger te zetten zonder diepere zit

vandaag ca 45 gefietst na anderhalve week niet te hebben kunnen fietsen.... fietsje deed het heerlijk, muisstil en lekker soepel...

nieuwe zit beviel me wel.............. begon natuurlijk wel flink te regenen :lol:

Ach... heeft ie in ieder geval een goede vuurdoop gehad... hoeft de regen me ook niet meer tegen te houden...

Ben me wel aan het oriënteren op een ander stuur.....
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Plaats reactie