Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 07 sep 2015 22:34

Vraagje: Ik heb de 50mm carbon clincher wielen van Farsports, de 23 mm variant (en volgens mij ook tubeless-ready). De passing van deze wielen is echter behoorlijk strak, snelle vouwbandjes Vittoria, Zipp enz. krijg ik er slechts met veel moeite op. Nieuwe Challenge banden zelfs helemaal niet.

Hebben andere carbon wielen hier minder last van? Dus china-clinchers of gewone merkwielen?

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 07 sep 2015 23:39

Heb farsports 38mm velgen laten spaken (en 25breed.) als trainings/ slechter weer set. Gaat iets minder makkelijk ivm m'n Reynolds. Maar te doen.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 sep 2015 07:53

Tubeless ready varianten hebben minder marge om een band er om heen te leggen om een betere luchtdichtheid te krijgen. Ben je van plan om met gewone clinchers te gaan rijden, bestel dan vooral niet de tubeless varianten. Wil je wel voor tubeless gaan, kies dan voor een velg met een diepere gleuf in het midden. Dit soort voor die extra marge die je nodig hebt. Verder komt in het najaar de Schwalbe Pro One band op de markt. Deze gaat beduidend makkelijker om een carbon velg.
Last but not least: de VAR tyre lever is een zeer behulpzaam hulpmiddel bij banden om 'lastige' velgen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9069
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 sep 2015 10:49

Beetje banden vet gebruiken.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2616
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 sep 2015 10:56

marsman schreef:Afbeelding

Wielen zijn binnen. Gelijk gemonteerd en een heel klein rondje gereden. Op het 1e gezicht weinig op aan te merken. Wielen zijn compleet met velglint afgeleverd. Bandjes opleggen was lastig. Bij het hard spinnen van het voorwiel voel ik een kleine onbalans. Veroorzaakt door wat extra gewicht rond het ventielgat of het ventiel wellicht?? Tijdens het rijden is het niet merkbaar. De ventielen klapperen behoorlijk, daar moet een stukje tape om.

De wielen waren niet heel lekker verpakt. Wel stevige doos, maar verder alleen bubbelplastick met daartussen een wandje van 2 kartonnetjes. Echter geen enkele beschadiging en ze zijn kaarsrecht. Ook geen pakbon, garantiebewijs of wat dan ook.

Morgen eerste rit en een deftige foto.
Een update over deze wielen. Eerste ritjes en koers (rustig) gereden. Totaal kilometer of 200. Ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben. Wel 2 minpunten. Voorwiel heeft al heel klein slagje. Contact gelegd met Helin en gevraagd wat hij vond, kreeg terug dat dit normaal zou zijn en of ik de slag er zelf uit wil halen. Dat vind ik slecht en heb gevraagd om een compensatie om het slagje bij de FM ff goed te laten checken. Verder de eerste regenrit gehad met heeeeeel veel water, gelijk ervaren dat de wielen dus geen gaatje hebben om dat water af te voeren. Half uur staan pielen om het water via het ventiel eruit te krijgen. Geen zin om de bandjes eraf te halen, omdat dit zo vreselijk lastig gaat. Remmen in de regen was ook niet heel best met de remblokken die bijgeleverd zijn, maar daar was ik al op voorbereid.

Verder houden de wielen zich prima. In de koers (op een wielerbaan, niet heel gek gedaan) hielden de wielen zich gewoon goed en strak. Ik vind ze qua zijdelingse stijfheid iets minder dan mijn Mavic Cosmics (2010 en alu remrand).

Op het slagje in het voorwiel na, so far so good!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
betonklinker
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:23
Locatie: Uithoorn

Gebruikersavatar betonklinker 08 sep 2015 16:18

Mooie combinatie Marsman... Jammer van de reactie van Helin :( brengt mij nu een beetje aan twijfel om te bestellen..

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 08 sep 2015 17:50

AfbeeldingAfbeelding

Foto van nwe trainingswielen. Velgen van farsports bevallen goed.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
richard-w
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 16 aug 2007 21:29

Gebruikersavatar richard-w 08 sep 2015 18:20

marsman schreef:
marsman schreef:Afbeelding

Wielen zijn binnen. Gelijk gemonteerd en een heel klein rondje gereden. Op het 1e gezicht weinig op aan te merken. Wielen zijn compleet met velglint afgeleverd. Bandjes opleggen was lastig. Bij het hard spinnen van het voorwiel voel ik een kleine onbalans. Veroorzaakt door wat extra gewicht rond het ventielgat of het ventiel wellicht?? Tijdens het rijden is het niet merkbaar. De ventielen klapperen behoorlijk, daar moet een stukje tape om.

De wielen waren niet heel lekker verpakt. Wel stevige doos, maar verder alleen bubbelplastick met daartussen een wandje van 2 kartonnetjes. Echter geen enkele beschadiging en ze zijn kaarsrecht. Ook geen pakbon, garantiebewijs of wat dan ook.

Morgen eerste rit en een deftige foto.
Een update over deze wielen. Eerste ritjes en koers (rustig) gereden. Totaal kilometer of 200. Ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben. Wel 2 minpunten. Voorwiel heeft al heel klein slagje. Contact gelegd met Helin en gevraagd wat hij vond, kreeg terug dat dit normaal zou zijn en of ik de slag er zelf uit wil halen. Dat vind ik slecht en heb gevraagd om een compensatie om het slagje bij de FM ff goed te laten checken. Verder de eerste regenrit gehad met heeeeeel veel water, gelijk ervaren dat de wielen dus geen gaatje hebben om dat water af te voeren. Half uur staan pielen om het water via het ventiel eruit te krijgen. Geen zin om de bandjes eraf te halen, omdat dit zo vreselijk lastig gaat. Remmen in de regen was ook niet heel best met de remblokken die bijgeleverd zijn, maar daar was ik al op voorbereid.

Verder houden de wielen zich prima. In de koers (op een wielerbaan, niet heel gek gedaan) hielden de wielen zich gewoon goed en strak. Ik vind ze qua zijdelingse stijfheid iets minder dan mijn Mavic Cosmics (2010 en alu remrand).

Op het slagje in het voorwiel na, so far so good!
Ik heb een setje handgespaakte wielen. Daar zat ook na 300km een klein slagje in. Dit eruit laten halen en nooit meer last van gehad. Helemaal met een koers lijkt het mij niet vreemd dat er een slag in komt.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 08 sep 2015 20:26

Ziet er goed uit Arnoud!
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9069
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 sep 2015 20:57

betonklinker schreef:Mooie combinatie Marsman... Jammer van de reactie van Helin :( brengt mij nu een beetje aan twijfel om te bestellen..
Dan laat je ze toch eerst nakijken op spaak spanning en slag kost je de kop ook niet.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Troy Lee
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2014 03:34

Troy Lee 09 sep 2015 07:40

nijkie schreef:
betonklinker schreef:Mooie combinatie Marsman... Jammer van de reactie van Helin :( brengt mij nu een beetje aan twijfel om te bestellen..
Dan laat je ze toch eerst nakijken op spaak spanning en slag kost je de kop ook niet.
Je stuurt je wielen even naar Zoran en voor 4 tientjes extra heb je super wielen ;)
Er is een ding waarop ik sta in het leven, dat is op mijn pedalen.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 09 sep 2015 09:58

Staat ook al meerdere keren in het topic beschreven dat het aangeraden wordt om de wielen na ontvangst (en het liefst even gebruik) een keer na te laten kijken door een ervaren wielbouwer.

Plaats reactie