Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

trapas & crankset

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 sep 2015 13:42

Ik wil mijn trapas en crankset vervangen door iets nieuws. Er zit nu een threaded square taper trapas in. Aangezien ik het hele zaakje ga vervangen door wat nieuws, kan ik dan afstappen van dit wat oudere type trapas en zomaar een nieuwere standaard threaded trapas installeren met de juiste afmetingen?

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 sep 2015 13:50

Waarschijnlijk wel maar waarom wil je vervangen. Die vierkante assen zijn namelijk doorgaans erg goed en gaan gruwelijk lang mee.

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 sep 2015 14:30

Ja, geen idee, ik bedacht me dat er nu een wat ouder systeem in zit en dat het voor de toekomst wellicht handiger zou zijn om er een nieuwer systeem in te zetten?

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 10 sep 2015 18:52

thebruins schreef:Ja, geen idee, ik bedacht me dat er nu een wat ouder systeem in zit en dat het voor de toekomst wellicht handiger zou zijn om er een nieuwer systeem in te zetten?

Als het nog goed draait, zou ik er gewoon afblijven.

Iets robuusters zu je niet gauw vinden; en zodra de boel wel versleten is kun je altijd nog gaan vervangen ..........
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2015 19:01

Losse trapassystemen bestaan nog altijd, maar wanneer je dat niet als modern beschouwt, zul je op zijn minst het bracket haaks moet laten vlakken. En je bent daarna de mogelijkheid om je kettinglijn zelf te bepalen, kwijt. Zolang je een bracket met schroefdraad hebt, kun je nog lang vooruit.

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 sep 2015 20:56

Ok helder, ga ik gewoon voor threaded.

Wat is precies de afweging of ik er een octalink of vierkante overbrenging op de traparm op zet?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2015 21:08

Traparm? Crank is de naam, aangenaam :) .
Er zijn twee types Octalink: V1 en V2. V1 is nogal kwetsbaar met zijn korte en dunne splines. V2 is er alleen in Tiagra (en mtb groepen). As is 22mm dik. De holle as (van V2 dan liefst) is veel stijver dan een JIS trapas (BB UN72 was hol, de anderen massief), maar die hebben meer plaats voor kogels, dus die gaan veel langer mee. Bovendien zijn er heel veel andere fabrikanten die JIS trapassen maken. Token is heel lichtlopend en licht en hol! Octalink is Shimano patent en die geven anderen geen licenties.
En dan zijn er nog de ISIS trapassen (geen familie hoor, :mrgreen: ) en Powerspline.

thebruins
Forum-lid

thebruins 11 sep 2015 08:04

Ok bedankt voor de info, ga er mee aan de slag!

Plaats reactie