Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 15 sep 2015 13:31

havana schreef:Zeer mooie analyse.

Met teloorgang bedoel ik nadrukkelijk NIET dat ze geen goede producten maken. Veel producten kunnen absoluut mee met de concurrentie en zijn op bepaalde punten zelfs beter. Waar het me om gaat is dat ik bang ben dat ze te weinig omzet/winst maken waardoor ze kwetsbaar worden in the long run.
Ik denk dat daar ook het gevaar zit. Shimano dicteert nu de markt van nieuwe fietsen, met producten die voldoen. Een hele groep nieuwe fietsers komt direct in aanraking met Shimano, en zal weinig weet hebben/krijgen van dat "Italiaanse" merkje. Dit gaat Campagnolo in de (nabije) toekomst voelen.

Om dit om te gooien dient Campa harde beslissingen te nemen. Ze zouden het voorbeeld van Canyon kunnen volgen en er een schijf in het verkoopkanaal uit kunnen gooien. Als de beschikbaarheid en service als bedroevend worden ervaren, wat is dan de rol van een distributeur? Met de vrijgekomen marge zouden de prijzen iets omlaag kunnen, en zou eventueel wat extra marge overblijven voor de LBS (en dat maakt het adviseren van en opbouwen met Campa weer wat interessanter). Overigens ben ik mij er wel van bewust dat dit niet een stap is die zo maar gezet kan worden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 15 sep 2015 14:17

JoostG schreef:
havana schreef:Zeer mooie analyse.

Met teloorgang bedoel ik nadrukkelijk NIET dat ze geen goede producten maken. Veel producten kunnen absoluut mee met de concurrentie en zijn op bepaalde punten zelfs beter. Waar het me om gaat is dat ik bang ben dat ze te weinig omzet/winst maken waardoor ze kwetsbaar worden in the long run.
Ik denk dat daar ook het gevaar zit. Shimano dicteert nu de markt van nieuwe fietsen, met producten die voldoen. Een hele groep nieuwe fietsers komt direct in aanraking met Shimano, en zal weinig weet hebben/krijgen van dat "Italiaanse" merkje. Dit gaat Campagnolo in de (nabije) toekomst voelen.

Om dit om te gooien dient Campa harde beslissingen te nemen. Ze zouden het voorbeeld van Canyon kunnen volgen en er een schijf in het verkoopkanaal uit kunnen gooien. Als de beschikbaarheid en service als bedroevend worden ervaren, wat is dan de rol van een distributeur? Met de vrijgekomen marge zouden de prijzen iets omlaag kunnen, en zou eventueel wat extra marge overblijven voor de LBS (en dat maakt het adviseren van en opbouwen met Campa weer wat interessanter). Overigens ben ik mij er wel van bewust dat dit niet een stap is die zo maar gezet kan worden.
Zeker dat hele systeem met tussenhandel ed. is met de huidige technologie misschien ook wel enigszins achterhaald.

Maar als Campagnolo goed zijn (markt)positie kan bepalen (en vasthouden) dan zijn er toch zeker ook overlevingskansen. In principe kun je deze Campagnolo discussie wel een beetje terugvertalen naar de hele Italiaanse fietsindustrie. In de jaren 80 reed zo'n beetje het halve prof/amateur/junioren/nieuwelingen peloton en ook heel veel tourrijders op Colnago's, Rossin's, Gios'en, Pinarello's, Alan's, Benotto's (allemaal met Campagnolo) etc. Daar is nu ook bijna niets meer van over.

Probleem (of misschien is dat ook juist wel de kracht) is dat die fietsindustrie daar opgebouwd is uit familiebedrijven en dat de opvolging niet altijd goed is geregeld of dat de opvolger (meestal de zoon) niet altijd de kwaliteiten heeft om het bedrijf goed te leiden (ik houd mijn hart vast als Ernesto Colnago er niet meer is).
Het blijft iig altijd relatief kleinschalig.

Maar er zal toch zeker altijd een markt zijn voor dit soort fietsen/onderdelen. Alleen wordt de koek nu anders verdeeld door meer aanbod, grotere marktpartijen, prijsconcurrentie en naamsbekendheid (sponsoring). Die kleinschaligheid kan ook wel weer aantrekkelijk zijn voor bepaalde consumenten zeker als je dat vertaalt naar een hoger segment (wil niet altijd zeggen betere kwaliteit). Zo'n bedrijf als Passoni en Legend doen het volgens mij best wel aardig en als je die prijzen ziet: Best pittig

Daarnaast is grootschalig ook niet heilig. Raleigh was in de jaren 70 en 80 de grootse fietsfabrikant ter wereld. Maar door een paar verkeerde marketingbeslissingen ook binnen een paar jaar helemaal weg en failliet.
Laatst gewijzigd door ItalianJob op 15 sep 2015 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 15 sep 2015 14:28

Ik heb nooit zoveel gehad met Campagnolo. In het begin van mijn "carriere" reed ik ermee, omdat er nou eenmaal niet veel anders voorhanden was. Een gebroken crank later (gescheurd op de gravering) overgestapt op Shimano en nooit meer teruggegaan.
Op de Super Record derailleur van eind 70, begin 80 na werd ik er visueel gezien ook niet echt wild van. Ik vond bv. de 9 en 10 speed Ergopowers afschuwlijk om te zien en te iel voor mijn gevoel. Om maar niet te spreken over de 11 speed modellen... Ook heb ik dat afschakelknopje nooit begrepen.....

Qua uiterlijk ben ik meer van de industriele vormgeving en ik vind het 4-arms crankstel van Shimano (en gekopieerd door Campagnolo.....) een heel mooi ontwerp.

Ook het uitbundig gebruik van carbon is m.i. geen garantie voor superieure kwaliteit, maar wel voor een hogere prijs.....

Mijn conclusie: Te duur, niet innovatief, te arrogant en daarom waarschijnlijk weinig bestaansrecht.......

De liefhebber zal nu waarschijnlijk het stoom uit de oren komen.... ;)
En deze mening is uiteraard geheel voor mijn eigen rekening en risico.......

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 sep 2015 14:39

Alles wat hierboven gezegd is, is min-of-meer waar, maar...

Deze discussie komt ongeveer om de 2-3 jaar terug. Ik ben dus al een jaar of 10 (de tijd dat ik op fietsforums zit) bevreest voor het failliet van Campa, en als een volleerde hamster in de herfst bestel ik dan altijd wat kettingen en cassettes voor mijn campa record 2004 groep, die het nog altijd gewoon doet!

(misschien is dat wel de reden dat campa tenonder gaat: kwaliteit hoeft niet snel vervangen te worden, en door slechte marketing etc. komen er geen nieuwe gebruikers/instappers, die gaan alle naar Shimano / SRAM).

Wat campa misschien wel helemaal overeind houdt dezer dagen, is hun wielen, en ook hun aandelen in Fulcrum. Die verkopen wellicht al meer dan de helft van de totale campa omzet... De rest zal voor rijke amerikanen en europeanen zijn die hun colnago met lightweights kost-wat-kost met superrecord willen afmonteren?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 15 sep 2015 14:41

edwin01 schreef:Ik heb nooit zoveel gehad met Campagnolo. In het begin van mijn "carriere" reed ik ermee, omdat er nou eenmaal niet veel anders voorhanden was. Een gebroken crank later (gescheurd op de gravering) overgestapt op Shimano en nooit meer teruggegaan.
Op de Super Record derailleur van eind 70, begin 80 na werd ik er visueel gezien ook niet echt wild van. Ik vond bv. de 9 en 10 speed Ergopowers afschuwlijk om te zien en te iel voor mijn gevoel. Om maar niet te spreken over de 11 speed modellen... Ook heb ik dat afschakelknopje nooit begrepen.....

Qua uiterlijk ben ik meer van de industriele vormgeving en ik vind het 4-arms crankstel van Shimano (en gekopieerd door Campagnolo.....) een heel mooi ontwerp.

Ook het uitbundig gebruik van carbon is m.i. geen garantie voor superieure kwaliteit, maar wel voor een hogere prijs.....


Mijn conclusie: Te duur, niet innovatief, te arrogant en daarom waarschijnlijk weinig bestaansrecht.......

De liefhebber zal nu waarschijnlijk het stoom uit de oren komen.... ;)
En deze mening is uiteraard geheel voor mijn eigen rekening en risico.......
Ok Shimano kun je zeker de laatste jaren niet verwijten niet innovatief te zijn. Maar nieuwe producten op de markt brengen (schijfremmen, elektrische groepen) kost natuurlijk heel erg veel geld aan technologie en marketing. Daar heeft Shimano nu genoeg van voorhanden en Campagnolo volgens mij veel minder (geld dan iig).

Maar als we het over de jaren 70 80 hebben kan ik mij herinneren dat ze in 1981-83 een aero groep 600 en DA hadden dat ook echt de grootste crap was ooit uitgebracht door een fietsenonderdelen fabrikant. Het zag er (ook technisch) prachtig uit maar wat een problemen. Mij heeft dat toen doen besluiten om tot 3 jaar terug nooit geen Shimano meer te kopen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2015 15:01

Die hydraulische schijfremmen op de racefiets die zo lekker happen kan je toch geen innovatie noemen? Dat is gewoon wat nieuws maken om te blijven verkopen en in dit geval willen de frame bouwers ook graag mee, want als je naar disc wil moet je direct alles vervangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 sep 2015 15:03

Tja, eind jaren 80 waren er drie mannen die een draaishifter hadden ontwikkeld.
Dat draaishifter bedrijfje kende mensen in die tijd als GripShift, tegenwoordig beter bekend als SRAM.

Wat ik bedoel te zeggen is, wat vandaag de klok slaat hoeft kan over 10 jaar zomaar overgenomen zijn door een startup die nu nog niemand serieus neemt.

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 15 sep 2015 15:09

amclassic-fan schreef:Die hydraulische schijfremmen op de racefiets die zo lekker happen kan je toch geen innovatie noemen? Dat is gewoon wat nieuws maken om te blijven verkopen en in dit geval willen de frame bouwers ook graag mee, want als je naar disc wil moet je direct alles vervangen.
Mee eens. Maar om het goed te kunnen verkopen moet men het natuurlijk wel innovatie noemen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 sep 2015 16:16

volgens mij valt het allemaal nog wel mee.

Zowel Shimano als Campa hebben het op dit moment gewoon moeilijk, Shimano verplaatst niet voor niets vrijwel de hele productie naar China en heeft behalve de ons bekende groepen nog ontelbare varianten voor andere markten (geloof iets van 25 groepen)

Leuk om campa Italiaans te noemen maar volgens mij komt het overgrote deel van de productie inmiddels uit Roemenië.

voor de rest is Sram al zeer actief en komen op afzienbare termijn FSA en Rotor er met volledige groepen bij.

Kan me niet herinneren dat er ooit zoveel keus is geweest.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40112
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2015 18:22

@edwin: stoom begint na een paar uur langzaam minder te worden ;-)
Het grappige is, is dat een deel van je betoog gebaseerd is op smaak, en daar kunnen we uuuuren over discussieren. Ik vond (en in iets mindere mate vind) de koeienhoorns van Shimano afschuwelijk. Helemaal de versies met waslijnen. Niet om aan te zien; achterhaald, lelijk en veel te grof. De daarbij remmen ze pas sinds 1-2 jaar bijna net zo goed als Campa (dosering ipv aan/uit remmen). Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom de hele hendel los moet zitten om te schakelen. Als je remt heb je ook zijwaartse beweging. Achterhaald en onnodig. Nee, doe mij maar de vaste kop van Sram en Campa.
De nieuwe crank van Campa is afschuwelijk lelijk. Haalt het niet bij de mooie 5-arm cranks.
Nee, Shimano maakt aardige dingen voor een relatief nette prijs, maar zijn vooral groot doordat ze zich inkopen bij de grote fietsenfabrikanten.

Disclaimer: enige nuancering moet de lezer zelf toevoegen ;-)
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 sep 2015 18:37

Correctie is dat de 7900 remmen op campa nivo zitten
Ben campa fan maar de 9000 remmen zijn beter dan die van campa

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 sep 2015 18:53

daniel1975 schreef:Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom de hele hendel los moet zitten om te schakelen. Als je remt heb je ook zijwaartse beweging.
Schakel jij dan nooit terwijl je remt?

Plaats reactie