Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 16 sep 2015 10:40

@oldhandslow: Klopt voor een groot deel. Ik bekijk eea vanuit het oogpunt waar voor Campa de beste kansen liggen. En dat is imho niet in het segment beste prijs/kwaliteit. Sommige van ons zullen hier ??? bij zetten. Voor heel, heel veel mensen is beste prijs/kwaliteit verhouding doorslaggevend. Prima, maar er is ook een groep die koopbeslissingen nemen op basis van andere criteria. Zie je voorbeelden mbt AH en Apple. Let wel, ik geef dus geen oordeel welke consument nu slim/gek/raar is. Ik maak alleen een inschatting waar de beste kansen voor Campa liggen.
Je opmerking tav maak het duur en verdien relatief veel met weinig inspanning sta ik niet achter. Ook in het topsegment zul je heel goed je best moeten doen om te blijven bestaan (marge wellicht hoog, maar volume vaak laag). Uitzondering op dit laatste is Apple; en hoog volume en hoge marge. Dit is echter voor maar heel, heel weinig bedrijven/marktsegmenten weggelegd.

@jansen2.0: klopt dus ook, maar ik zie dit niet als vies/ergste... Het is het herkennen/erkennen van marktsegmenten. Nogmaals, ik geef even geen oordeel of iemand die voor exclusief kiest (ipv goed en niet duur) nu gek is of niet.
Laatst gewijzigd door roger68 op 16 sep 2015 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 10:46

Als alle drie de grote merken op prijs/kwaliteitverhouding gaan positioneren dan concurreer je elkaar ook kapot. Vergelijk: de luchtvaartindustrie met alleen maar Ryairs, dat werkt ook niet.

Lijkt me niet slim en Campa gaat sowieso nooit de beste prijs/kwaliteitverhouding bieden omdat ze veel minder schaal hebben dan Shimano en SRAM. Bovendien werken ze als Italiaans bedrijf ook minder efficiënt en zijn de marketingbudgetten ook nog eens veel kleiner.
Ben dan ook echt niet rouwig dat Campa nog geen schijfremmen heeft. Ik heb er geen behoefte aan maar ik ben bang dat Shimano en SRAM dit gewoon door gaan drukken. Gezien de verheerlijking van de schijfrem door de redactie van Fiets worden wij fietsers er ook klaar voor gestoomd.
Zelf zit ik niet te wachten op de herrie en ingewikkelde constructies.
Wat mij betreft hoeft Campa hier niet in mee te gaan maar ik vrees dat ze jammer genoeg wel zullen moeten en dat over een jaar of 6 de schijfrem standaard wordt.
Dit is precies mijn hele punt. Die schijven komen er, of we het nu leuk vinden of niet. Dus hoe dom is het dat je deze boot voorbij laat varen? Zeker als de beslissing al is gevallen om erin mee te gaan (de CEO meldde dit al in 2013).

SRAM maakte eerder dezelfde fout met elektrisch schakelen. De CEO verklaarde dat ze hier nooit in mee zouden gaan omdat het hun visie was dat schakelen voor mechanisch diende te gebeuren. Maar toen bleek dat er veel geld mee te verdienen was, en profploegen bovendien begonnen te morren ging men toch snel overstag.
Laatst gewijzigd door havana op 16 sep 2015 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 sep 2015 10:50

oldandslow schreef:konden beweren dat eenzelfde fabricaat en merk bij de Albert Hein hun toch meer voldoening schonk als bij Dirk van de Broek
Ga er maar vanuit dat die ontwikkeling pas aan het begin zit. Toegevoegde waarde gaat meer en meer in "zweverige" (lees:emotie) dingen zitten. Turf eens een avond de reclame. Welke reclame is op productspecs gericht en welke op beleving?
Overigens in grote zakelijke deals speelt dat ook een rol. Denk aan marketingtools als klantdagen, vip-boxen, steekpenningen, kerstpakketten. Ook dan gaat het niet om de droge specs van een product of dienst maar om de beslisser een beleving te bezorgen die hem doet besluiten over stag te gaan.
De consument wordt misschien ook niet echt slimmer, maar is door alle social media/fora/website wel breder (dit forum is er een goed voorbeeld van) geïnformeerd. Meer weten maakt iemand echter niet gelijk slimmer ;)
Omdat je consumenten niet zoveel meer over productspecs hoeft te vertellen (die lezen ze wel op fora/fb/twitter) gaan andere elementen zwaar doorwegen.

Meer beleving/emotie=grote klant trouwheid

Campa doet dat misschien niet eens zo slecht, maar veel klant trouwheid komt wel uit het VERLEDEN! Dat geldt overigens ook voor heel wat Italiaanse fietsmerken.

Ik ken wat mensen die bij Campa over de vloer lopen en ze houden vooralsnog krampachtig vast aan de visie en missie die ook op hun website staat. Als je die goed beoordeeld is er nog een lange weg te gaan of ze moeten een veel scherpere keuze maken. Ook van mij mogen mogen ze voor een exclusievere speler gaan maar moeten ze wel hun visie/kernwaarden etc aanpassen (dat van die emotie zou ik laten staan :mrgreen: ) en zich er naar gaan gedragen.

a_v
Forum-lid

a_v 16 sep 2015 10:53

Campa is ook niet significant duurder dan Shimano, of is misschien zelfs goedkoper tegenwoordig. Een complete Athenagroep is 50-100 euro goedkoper dan een complete Ultegragroep. De carbonversie is ongeveer even duur en is nog een stuk lichter ook.

En er rijden ook een paar hele grote meneren met Campa in het profpeloton, dus dat valt ook wel mee. Een paar jaar geleden reden er nog iets van 8 ploegen met Sram, nu alleen nog Ag2r geloof ik.

Probleem is volgens mij vooral - zoals al benoemd - dat er bijna geen (kort door de bocht) fietsen te krijgen zijn waar af fabriek Campagnolo op zit. Zelfs merken als Colnago en Pinarello verkopen tegenwoordig vooral Shimano afgemonteerde fietsen.

En dat onderdelen duur zijn zal wel waar zijn, maar Campagnolo is wel de enige fabrikant die onderdelen überhaupt los verkoopt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 11:13

Campa is ook niet significant duurder dan Shimano, of is misschien zelfs goedkoper tegenwoordig.
In het elektrische segment wel degelijk.

[edit]

Ook in het mechanische deel echt wel (bron: Hopmans, Mantel)

Shimano 105: € 359 / Veloce € 375 (en Veloce zit echt niet op hetzelfde niveau)
Ultegra: 525 / Chorus € 929
Dura Ace: 1180 / Record 1424
Laatst gewijzigd door havana op 16 sep 2015 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 16 sep 2015 11:16

@jansen2.0: klopt dus ook, maar ik zie dit niet als vies/ergste... Het is het herkennen/erkennen van marktsegmenten. Nogmaals, ik geef even geen oordeel of iemand die voor exclusief kiest (ipv goed en niet duur) nu gek is of niet.
Ik ook niet, maar waar ik op doelde is het 'verliezen' van realiteitszin. Het zien als heilig/levenswijze en niet openstaan voor anderen zaken.

GG: daar haal je een punt aan. Het verleden: dat is ook zo bij sportclubs met aanzienlijke successen in het verleden.
Previous name Jansen01

ItalianJob
Forum-lid

ItalianJob 16 sep 2015 11:17

a_v schreef:
Probleem is volgens mij vooral - zoals al benoemd - dat er bijna geen (kort door de bocht) fietsen te krijgen zijn waar af fabriek Campagnolo op zit. Zelfs merken als Colnago en Pinarello verkopen tegenwoordig vooral Shimano afgemonteerde fietsen.
.
Veelal speelt de fm hier ook wel een rol in. Shimano zit natuurlijk veel dichter op de gemiddelde fm en als een fm dit merk ook meer promoot zal het ook meer verkocht worden. Ook op Italiaanse fietsen.

Als ik naar de websites van o.a. Pinarello en Colnago kijkt presenteren zij hun modellen ongeveer 50/50 met Shimano en Campagnolo. Logisch want zij willen hun producten voor beide gebruikers ook laten zien. Zeker ook als je je ook op een jongere doelgroep richt (zoals bijvoorbeeld Colnago nu ook met de V1-R probeert).

Volgens mij is de Shimano / Campagnolo marktverdeling al 20 jaar geleden ingezet en ik heb het gevoel dat die marktaandeelverhouding de laatste 10 jaar niet zo heel erg veranderd is. Maar ik kan het mis hebben want exacte getallen ken ik niet.

a_v
Forum-lid

a_v 16 sep 2015 11:20

havana schreef:
Campa is ook niet significant duurder dan Shimano, of is misschien zelfs goedkoper tegenwoordig.
Valt wel mee toch? Ontloopt elkaar zo'n 10 procent als je DA Di2 met Chorus EPS vergelijkt. Athena EPS en Ultegra Di2 ontlopen elkaar ook niet gigantisch veel als ik wat Google.

Of mis ik iets?

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 16 sep 2015 11:20

havana schreef: Dit is precies mijn hele punt. Die schijven komen er, of we het nu leuk vinden of niet. Dus hoe dom is het dat je deze boot voorbij laat varen? Zeker als de beslissing al is gevallen om erin mee te gaan (de CEO meldde dit al in 2013).
Ben het niet met je eens Havana. Ben persoonlijk nog niet zo zeker over schijfremmen (kratje bier inzetten?; beslismoment en gebruik dan WP2018 :P)
Zoals ik heb proberen aan te geven, schat ik in dat Campa het geld niet heeft om schijfremmen nu al toe te voegen aan (diverse) groepen. Dit loopt echt in de papieren… (en dan neem ik nog ff niet mee de paar miljoen die de SRAM recall actie heeft gekost).
Ik verwacht dat de ontwikkeling van schifremmen bij Campa wel al de ‘design review’ en ‘sample review’ fase doorlopen heeft (kosten zitten daar vooral in manuren), maar dat nog even gewacht wordt met de ‘pilot review’ en ‘mass production review’ (dan lopen de kosten snel op omdat ook tooling en engineering costs bij toeleveranciers betaald moet worden).
Het is een keuze en ik kan ‘m snappen. Beetje vergelijkbare met strategie tav direct mount remmen; medium follower dus.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 11:24

a_v schreef:
havana schreef:
Valt wel mee toch? Ontloopt elkaar zo'n 10 procent als je DA Di2 met Chorus EPS vergelijkt. Athena EPS en Ultegra Di2 ontlopen elkaar ook niet gigantisch veel als ik wat Google.

Of mis ik iets?
Wat je mist is je Chorus met Ultegra moet vergelijken en Dura Ace met Record.

a_v
Forum-lid

a_v 16 sep 2015 11:25

havana schreef:

[edit]

Ook in het mechanische deel echt wel (bron: Hopmans, Mantel)

Shimano 105: € 359 / Veloce € 375 (en Veloce zit echt niet op hetzelfde niveau)
Ultegra: 525 / Chorus € 929
Dura Ace: 1180 / Record 1424
Waar laat je Athena? Athena is ongeveer even duur als Ultegra (die 525 is ook wel een heel erg goede deal, de adviesprijs ligt op bijna 1000 euro).

Hoe je groepen onderling vergelijkt, tja. Exacte wetenschap is het niet. Die discussie durf ik ook niet met je aan. De Chorus die je met Ultegra vergelijkt is in ieder geval 200 gram lichter, voor zover dat een graadmeter is. Athena is ongeveer even licht, zelfs nog 130 gram lichter als je de carbonversie pakt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 11:32

Je kunt erover discussiëren, al maken de vele groepen van Campa het er niet makkelijker op.

Voor mij staat Veloce tegenwoordig ongeveer gelijk aan Tiagra (vroeger was dat gelijk aan 105, mind you). Athena staat gelijk aan 105, Centaur hangt een beetje tussen Tiagra en 105 in. Chorus is vergelijkbaar met Ultegra en Record en Super Record met Dura Ace.

Mocht ik de CEO van Campa zijn zou ik terug gaan naar 4 groepen

Veloce: instapgroep op Tiagra-niveau
Centaur (of noem 'm Athena): prijs/kwaliteitgroep op 105-niveau
Chorus:voor renners die niet allerbeste hoeven, maar wel een topgroep willen. Op Ultegra-niveau
Record: voor renners die het beste willen, op Dura Ace niveau

Dit aangevuld met twee elektrische groepen: Record EPS en Chorus EPS.
Laatst gewijzigd door havana op 16 sep 2015 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie