Puzzeltje achternaaf - as
Oke.... ik breek er al een paar dagen mijn hoofd en google over, maar ik kom er niet uit.
Mijn cassette sloeg soms door dus heb ik de hele bedoeling uit elkaar gehaald, schoongemaakt en nu lijkt het gefikst.
Alleen lukt het me niet om het weer goed in elkaar te zetten.... dan houd ik iets over, dan komt het afschermkapje los, dan zitten de kogellagers los, draait de as met het wiel mee, staat het wiel niet goed in de as, loopt ie scheef....... HELP
Wie helpt me dit puzzeltje op te lossen ?
de as heeft een vast deel, dat lijkt in de body te moeten, waarin ook weer kogellagers zitten.... dit lijkt de juiste start
het gaat vooral om de andere kant.... zie 1e 2 foto's
Mijn cassette sloeg soms door dus heb ik de hele bedoeling uit elkaar gehaald, schoongemaakt en nu lijkt het gefikst.
Alleen lukt het me niet om het weer goed in elkaar te zetten.... dan houd ik iets over, dan komt het afschermkapje los, dan zitten de kogellagers los, draait de as met het wiel mee, staat het wiel niet goed in de as, loopt ie scheef....... HELP
Wie helpt me dit puzzeltje op te lossen ?
de as heeft een vast deel, dat lijkt in de body te moeten, waarin ook weer kogellagers zitten.... dit lijkt de juiste start
het gaat vooral om de andere kant.... zie 1e 2 foto's
"Help, ik ga het zelf proberen !"
Welke naaf heb je?
Let op: als je de as los haalt. Sommige assen zijn links en rechts niet gelijk. Sommige onderdelen kunnen aan de linkerzijde 12mm zijn, en rechts 14mm. Aanvankelijk van je montagewijze kan het verschik dus oplopen.
Let op: als je de as los haalt. Sommige assen zijn links en rechts niet gelijk. Sommige onderdelen kunnen aan de linkerzijde 12mm zijn, en rechts 14mm. Aanvankelijk van je montagewijze kan het verschik dus oplopen.
Previous name Jansen01
jansen2.0 schreef:Welke naaf heb je?
Let op: als je de as los haalt. Sommige assen zijn links en rechts niet gelijk. Sommige onderdelen kunnen aan de linkerzijde 12mm zijn, en rechts 14mm. Aanvankelijk van je montagewijze kan het verschik dus oplopen.
ik weet niet of de 1e foto goed te zien is... ik heb hem gerepost....
Hier moeten de onderdelen van de 2e foto op
de 3e foto is de andere kant met body..... hier moesten alleen de kogellagers is en het deel van de as met vaste onderdelen
Shimano fhrm40 - verwacht een oude en goedkope naaf........
"Help, ik ga het zelf proberen !"
De conus enz van de rechterkant heb je laten zitten. Dat is goed. Losmaken gaat altijd vanaf links. Ik zie 8 kogels, dat is zeker te weinig. 9 kogels is het minste bij Shimano. Afhankelijk van het type kan het ook nog 10 zijn. Bij een goede vulling heb je net nog ruimte voor een halve kogel over. Na plaatsing van de kogels met flink wat vet monteer je de stofkappen links en rechts (ik denk dat blinkende onderdeel op de tweede foto). En dan pas de as vanaf rechts erin, tenminste als die er ook zo uit is gehaald. Indien gemonteerd, moet je aan beide kanten dezelfde lengte schroefdraad overhouden. Vulringen zitten meestal, meestal dus, alleen aan de linkerkant. Die schuif je achter de conus en dan pas de het borgplaatje en borgmoer.
Jansen 2.0 = wow thnx.... ik ga de instructies van de tekening opvolgen.
ok....
Klimmer: thnx
* klopt zijn 9 kogels
* hoe zorg ik ervoor dat de stofkap blijft zitten ? dat glimmerige dingetje met shimano erop foto 2 ?
ok....
Klimmer: thnx
* klopt zijn 9 kogels
* hoe zorg ik ervoor dat de stofkap blijft zitten ? dat glimmerige dingetje met shimano erop foto 2 ?
"Help, ik ga het zelf proberen !"
Die klemt, anders moet je hem manieren bijbrengen, bijbuigen dus.
Oke -----> ik heb hem gemonteerd zoals de plaatjes laten zien. Ik had hem al meerdere keren zo gemonteerd, echter als ik heb vast draai, draait de as mee met het wiel...
en dat hoort niet lijkt mij........ Als ik hem losjes laat dan draait hij wel goed.
Hoe kan dit ?
en dat hoort niet lijkt mij........ Als ik hem losjes laat dan draait hij wel goed.
Hoe kan dit ?
"Help, ik ga het zelf proberen !"
En als je de as vasthoudt, dan gaat het wiel stilstaan?
Zo ja, dan denk ik toch dat de silent clutch (het freewheel mechanisme van Shimano) stuk of vervuild is. Om hier bij te komen is er gereedschap, kun je ook zelf maken uit stuk dikke platte ijzerstaaf, maar een andere, identieke naaf, waarvan je het inwendige overzet naar jouw wiel lijkt eenvoudiger en goedkoper. De vraag is altijd: is het nog verkrijgbaar. Wie weet het zeker?
Zo ja, dan denk ik toch dat de silent clutch (het freewheel mechanisme van Shimano) stuk of vervuild is. Om hier bij te komen is er gereedschap, kun je ook zelf maken uit stuk dikke platte ijzerstaaf, maar een andere, identieke naaf, waarvan je het inwendige overzet naar jouw wiel lijkt eenvoudiger en goedkoper. De vraag is altijd: is het nog verkrijgbaar. Wie weet het zeker?