Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Puzzeltje achternaaf - as

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 sep 2015 18:49

jansen2.0 schreef:Gokje: je vergeet de lagers te stellen.
Idd. Controlevraag: hoe heb je de lagers afgesteld en wat heb je daarvoor gebruikt?

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 16 sep 2015 21:03

jansen2.0 schreef:Gokje: je vergeet de lagers te stellen.

uhhh.... hoe doe ik dat ? :roll:
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 16 sep 2015 21:06

klimmer schreef:En als je de as vasthoudt, dan gaat het wiel stilstaan?
Zo ja, dan denk ik toch dat de silent clutch (het freewheel mechanisme van Shimano) stuk of vervuild is. Om hier bij te komen is er gereedschap, kun je ook zelf maken uit stuk dikke platte ijzerstaaf, maar een andere, identieke naaf, waarvan je het inwendige overzet naar jouw wiel lijkt eenvoudiger en goedkoper. De vraag is altijd: is het nog verkrijgbaar. Wie weet het zeker?

De body was ook defect, die heb ik proberen schoon te maken en opnieuw te smeren...... de body zelf kreeg ik niet open, maar het euvel was wel verdwenen.

Hoe krijg ik die body open ? en krijg ik hem ook weer dicht ?

De body zelf draait overigens wel redelijk (niet goed, maar ook slechte kwaliteit)

Als ik de as aandraai -> draait as mee -> kogellagers doen hun werk niet ?.....

of hoor ik hem niet strak te draaien ?
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 sep 2015 22:12

Nee, dat voel je toch? handvast aandraaien en kwart of een vijfde slag terug.

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 16 sep 2015 23:44

oke, bedankt... dan hoort het dus zo.... XD (= nog een doe-het-zelf-leek)
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 sep 2015 00:25

@jansen2.0 had het goed ingeschat: bevorderd naar jansen3.0! :D

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 sep 2015 13:24

Barrel schreef:
jansen2.0 schreef:Gokje: je vergeet de lagers te stellen.

uhhh.... hoe doe ik dat ? :roll:
http://www.eigenfietsmaken.nl/index.php/Basis-wiellager

Afbeelding

Hoe heb je de lagers open gekregen? Heb je daarvoor een 'conussleutel' gebruikt?

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 17 sep 2015 14:38

yep

stellen lukt me wel, maar niet naar tevredenheid.... er blijft een lichte speling inzitten op de grens van net niet te strak....
ALleen loopt het wiel niet soepel... ik vergelijk het alsof je op je velg over steen rijdt.... daar doet het me aan denken

Zouden de kogeltjes vervangen moeten worden ?.... Ik kan niets anders bedenken....

Ik koop liever geen nieuw wiel of achteras.... Wordt meer een slecht-weer fietsje of voor op de hometrainer
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 sep 2015 14:48

Barrel schreef:yep

stellen lukt me wel, maar niet naar tevredenheid.... er blijft een lichte speling inzitten op de grens van net niet te strak....
ALleen loopt het wiel niet soepel... ik vergelijk het alsof je op je velg over steen rijdt.... daar doet het me aan denken

Zouden de kogeltjes vervangen moeten worden ?.... Ik kan niets anders bedenken....

Ik koop liever geen nieuw wiel of achteras.... Wordt meer een slecht-weer fietsje of voor op de hometrainer
Dat is je onervarenheid. Leergeld betalen en de leercurve door. Zo zijn we allemaal begonnen.

De foto laat zien hoe het het makkelijkst gaat. Wiel bij de naaf in de bankschroef en dan een klein beetje speling overhouden. Dat hoort zo. Kogels vervangen bij elke beurt is formeel gesproken volgens de boekjes, maar als het wiel te strak loopt, heb je de lagers te strak aangedraaid.

Met veel geduld (goeie oefening) kom je er wel. Vanaf strak een kwart(!)slag terugdraaien. Als de de lagers dan strak zet in de bankschroef, moet je de velg lichtjes heen en weer kunnen bewegen, zonder dat de as/lagers mee bewegen.

Nog niet goed = opnieuw beginnen. Als je het nu leert op een slecht-weerfietsje, kun je geen kostbare fouten maken en heb je het voor later goed voor elkaar.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 17 sep 2015 15:00

En een kleine speling voordat je het wiel terug in de QR zet mag (moet eigenlijk). Bij het dichtzetten van de QR verdwijnt die kleine speling dan.
Barrel schreef: Alleen loopt het wiel niet soepel... ik vergelijk het alsof je op je velg over steen rijdt.... daar doet het me aan denken
Zouden de kogeltjes vervangen moeten worden ?.... Ik kan niets anders bedenken....
Kan zijn dat je de naaf dus te strak hebt voordat je het wiel terug in de QR zet en dan gaat het korrelig lopen. Natuurlijk kunnen je kogels of conussen uitgesleten zijn maar ik vermoed dat je de zaak toch te hard aantrekt. Beetje een secuur werkje.
Wat NeeNee, Klimmer en Jansen 2.0/3.0 o.a. zeggen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 17 sep 2015 15:19

En een kleine speling voordat je het wiel terug in de QR zet mag (moet eigenlijk). Bij het dichtzetten van de QR verdwijnt die kleine speling dan.
Weet je Zorro, hier heb ik laatst lang over gedacht. Maar feitelijk is dit mijns inziens niet waar, ik hoor het zeer vaak. Als je de QR dicht zet, dan drukt deze aan de buitenzijde van de vork en indirect de binnenkant van de vork. Met andere woorden: het stelmechanisme op de as (de moeren) wordt niet verplaats op de as (het schroefdraad). Hoe kan een moer een 'draai' maken door een kracht van links naar rechts, terwijl een moer normaliter wordt aangedraaid.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 17 sep 2015 15:31

Maar probeer het maar en het klopt (bij mijn voormalige QR wielen)

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie