Retro / oudere fietsen
Let wel op bij decals, die je vooraf niet kan zien, of ze niet te dik zijn. Anders krijg je zo'n plaatselijke ophoping. Ook de kwaliteit is belangrijk, vooral als je ze onder de blanke lak doet, zonde dat de decals verkleuren onder de lak.
Ik zou (persoonlijk) eerder gaan voor een in goede staat verkerende frameset, eventueel met minimale gebruikssporen, dan een repaint. Deze herken je veelal van ver. Daaropvolgend lopen de kosten voor een repaint aardig op.
Ik zou (persoonlijk) eerder gaan voor een in goede staat verkerende frameset, eventueel met minimale gebruikssporen, dan een repaint. Deze herken je veelal van ver. Daaropvolgend lopen de kosten voor een repaint aardig op.
Previous name Jansen01
Ja, dat je het goed kunt zien, is ook mijn vrees. De kosten is een tweede, als je uitkomt bij een prijs van een NOS is het niet interessant. Overigens heb ik het frame al waar het om gaat. Eigenlijk bewust gekocht om over te spuiten zonder dat het zonde zou zijn. Het idee was om min of meer een replica van de 1986 Skala-Skil-Gazelle pro fiets te maken.
Nu ik hem heb, vind ik de originele kleurstelling ook mooi, maar een refinish is eigenlijk wel nodig vanwege roest.
Toch een poging doen of het oorspronkelijke plan uitvoeren
Lastig, lastig.
Nu ik hem heb, vind ik de originele kleurstelling ook mooi, maar een refinish is eigenlijk wel nodig vanwege roest.
Toch een poging doen of het oorspronkelijke plan uitvoeren
Lastig, lastig.
Hallo,
Ik ben nieuw hier dus vergeef me als dit fout staat.
Na wat zoeken op verschillende verkoopsites zie ik retro fietsen die rond de 300 euro kosten en sommige die 'maar' 100 euro kosten?
Dus mijn vraag is wat maakt een fiets zo duur?
Zou iemand me wat meer kunnen vertellen over deze mooie fietsen?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier dus vergeef me als dit fout staat.
Na wat zoeken op verschillende verkoopsites zie ik retro fietsen die rond de 300 euro kosten en sommige die 'maar' 100 euro kosten?
Dus mijn vraag is wat maakt een fiets zo duur?
Zou iemand me wat meer kunnen vertellen over deze mooie fietsen?
Alvast bedankt!
Dat het mooie fietsen zijn, maakt ze duur. Zoals met alles is het een kwestie van vraag en aanbod. De prijsverhoudingen zijn gedeeltelijk nog hetzelfde als toen ze nieuw waren. Fietsen zoals ze door prof's en serieuze amateurs werden gebruikt, waren duurder vanwege lichter en beter materiaal. Die fietsen zijn daarom nu meer gewild dan beginnersfietsen. Bovendien zijn er daar minder van gemaakt, dus het aanbod is kleiner. Daarnaast is het vaak hoe ouder, hoe duurder, tenminste in goede staat. Ook is het aanbod van Nederlandse fietsen gewoon groter omdat er nu eenmaal hier veel van zijn verkocht.
Los daarvan is de staat van de fiets belangrijker dan van tweedehands fietsen van een paar jaar oud. Totaal versleten onderdelen en een verroest frame drukken uiteraard de prijs, zoals je zult begrijpen. De meest gewilde onderdelen worden niet meer gemaakt. Dat maakt vervangen duur.
Via Google kun je vaak achterhalen in welk segment een bepaald type fiets en bijbehorende onderdelen vielen. Ook kun je dat hier op het forum vragen.
Los daarvan kun je veel plezier hebben van een beginnersfiets als die in goede staat is.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
PS.
Aanvullingen/verbeteringen van andere forummers zijn welkom.
Los daarvan is de staat van de fiets belangrijker dan van tweedehands fietsen van een paar jaar oud. Totaal versleten onderdelen en een verroest frame drukken uiteraard de prijs, zoals je zult begrijpen. De meest gewilde onderdelen worden niet meer gemaakt. Dat maakt vervangen duur.
Via Google kun je vaak achterhalen in welk segment een bepaald type fiets en bijbehorende onderdelen vielen. Ook kun je dat hier op het forum vragen.
Los daarvan kun je veel plezier hebben van een beginnersfiets als die in goede staat is.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
PS.
Aanvullingen/verbeteringen van andere forummers zijn welkom.
Dat noemt men de varkenscyclus:
Veel vraag varkens/weinig aanbod varkens: prijs omhoog.
Weinig vraag varkens/veel aanbod varkens: prijs omlaag.
Ik ben het met het verhaal van EmPaHa eens, met een enkele toevoeging. Daarbij komt dat ALLES wat retro/vintage is, voor de hoofdprijs van eigenaar wisselt. Tegenwoordig zie je in interieurfolders racefietsen aan de muur hangen en zelfs op TV.
Prijs wordt in eerste instantie bepaald door de staat van het item. Ga je in een hoger segment (Colnago Oval, Colnago Arabesque) dan betaal je voor originele laklaag en zeldzaamheid én compleetheid van de groep. En de extra's titanium cassette, titanium pedaalassen et cetera. Dit segment was toen al zeldzaam (zéér duur) en dus weinig op de markt: prijs omhoog.
Als je bijvoorbeeld een fiets van € 150, - koopt (in niet al te beste conditie) reken op: banden, binnenbanden, spaakspanning, binnen- en buitenkabels, stuurlint. Dan lopen de kosten nog aanzienlijk op.
Veel vraag varkens/weinig aanbod varkens: prijs omhoog.
Weinig vraag varkens/veel aanbod varkens: prijs omlaag.
Ik ben het met het verhaal van EmPaHa eens, met een enkele toevoeging. Daarbij komt dat ALLES wat retro/vintage is, voor de hoofdprijs van eigenaar wisselt. Tegenwoordig zie je in interieurfolders racefietsen aan de muur hangen en zelfs op TV.
Prijs wordt in eerste instantie bepaald door de staat van het item. Ga je in een hoger segment (Colnago Oval, Colnago Arabesque) dan betaal je voor originele laklaag en zeldzaamheid én compleetheid van de groep. En de extra's titanium cassette, titanium pedaalassen et cetera. Dit segment was toen al zeldzaam (zéér duur) en dus weinig op de markt: prijs omhoog.
Als je bijvoorbeeld een fiets van € 150, - koopt (in niet al te beste conditie) reken op: banden, binnenbanden, spaakspanning, binnen- en buitenkabels, stuurlint. Dan lopen de kosten nog aanzienlijk op.
Previous name Jansen01
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
En het kan ook voor veel minder! Als je je niet gek laat maken dat alles met alle geweld Italiaans moet zijn, compleet behangen met Campagnolo kan je nog steeds een prachtfiets voor weinig op de kop tikken. Een Nishiki Prestige doet wat mij betreft echt niet onder voor een Colnago Master, het zijn allebei confectiefietsen, eigenlijk niks speciaals alleen staat iedereen rond laatstgenoemde met 't kwijl uit de bek en wordt eerstgenoemde slechts meesmuilend bekeken.jonas 915 schreef: Na wat zoeken op verschillende verkoopsites zie ik retro fietsen die rond de 300 euro kosten en sommige die 'maar' 100 euro kosten?
+ dat menig retroronderidder 't gewoon niet wil weten dat mijn Pinarello Asolo af fabriek afgemonterd was met Shimano Ultegra
Wie mooi wil gaan moet pijn doorstaan maar als jij 'alleen maar' een stalen racer van 25-35 jaar oud wil om met volle teugen te genieten van wat staal je kan bieden dan kan je met een Giant Peleton Superlite minstens net zo veel lol hebben als van een Bianchi Campione del Mondo, zo niet meer...
En soms is het een beetje gokken. Ik heb kort geleden een Jonkers gekocht, klein rotterdams merk. Mooi frame, maar m.i eigenlijk wat te duur. Maar als ik wielen, groep en San Marco Rolls zadel goed kan verkopen, dan komt er uiteindelijk een prima prijs uit voor het frame.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Wat zoek je, een stalen fiets om je van A naar B te brengen, of iets wat je verbindt met, misschien een droom, uit het verleden in de vorm van een stalen fiets? Of gewoon verzamelen voor de heb?
Zoek je de magie van Campagnolo, terwijl je toentertijd niet verder kwam dan 600 arabesque?
Het hangt er allemaal vanaf wat je zoekt, en hoewel prijzen nu hoger zijn dan een 5-tal jaar geleden, is het allemaal best nog betaalbaar. Zeker als je ziet dat nieuwe stalen frames in retro stijl met de naam van een oude meester al gauw 1700 euro kosten.
Zoek je de magie van Campagnolo, terwijl je toentertijd niet verder kwam dan 600 arabesque?
Het hangt er allemaal vanaf wat je zoekt, en hoewel prijzen nu hoger zijn dan een 5-tal jaar geleden, is het allemaal best nog betaalbaar. Zeker als je ziet dat nieuwe stalen frames in retro stijl met de naam van een oude meester al gauw 1700 euro kosten.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Inderdaad, ik rijd ook een Nishiki Road Master (blijkt uit 1996 te zijn ben ik inmiddels achter), niks mis mee, rijd heerlijk en ik heb nog steeds geen tweede gezien of gevonden. Helaas is retro/vintage tegenwoordig erg hip en daarom zijn er veel aanbieders die nog steeds denken dat kopers wel graag de hoofdprijs willen betalen voor een behoorlijk frame, NOS onderdelen of de al genoemde 50th Anniversary Group. Maar met een beetje zoekwerk en een duidelijk beeld van wat je precies zoekt, kun je vaak wel wat leuks vinden ... en vergeet vooral niet af en toe bij je lokale FM te vragen of er nog een goedkoop inruilertje staat wat bij je past, zo kun je vaak een mooie fiets vinden voor minder geld dan op de bekende verkoopsites.
Kijk eens aan, precies wat ik zocht, een overzicht van de "betere" fietsen. Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar zo'n frame, om, inderdaad, een mooie Dura Ace 7400 groep op te zetten. Ik dacht een mooi winterproject, maar ik kan niet het juiste frame vinden ... ik las al Gazelle CM of Batavus Professional, verder ben ik niet zo thuis in de Hollandse merken, wie helpt me nog eens een beetje op weg? Welke frames zou ik nog meer kunnen overwegen als ik een "betere" fiets wil bouwen met Dura Ace uit begin jaren '90?chrissiewizzie schreef:... Wil je iets exclusievers zoals bijvoorbeeld een Gazelle Champion Mondial, Batavus Professional, Concorde of Cornelo met Shimano 105 of 600, dan is er ook nog steeds veel leuks te koop voor een scherpe prijs. Wil je persé Campagnolo Chorus, Record of Shimano Dura-Ace en een exclusiever frame, dan moet je geluk hebben, of meer geld uitgeven...
Je kunt de oude Koga Myata brochures hier doorbladeren. Dat geeft waarschijnlijk wel een idee wat daarvan de topframes zijn.
Een Koga met FM-1 Hardlite Spline buizen kost nog niet zoveel en dat is een geweldige buizenset, vergelijkbaar met Columbus SLX. Dan heb je uiteraard nog Duell en Concorde maar op de instsap modellen van Concorde na beginnen die ook al aardig prijzig te worden.
Dan heb je nog een aantal huismerken van fietsenmakers zoals Cornelo, van Tuyl en Cascarsi. Vooral die laatste zijn vaak hele mooie frames van goede buizen.
En natuurlijk kan ik hier nog wel 30 merken gaan opsommen .
Dan heb je nog een aantal huismerken van fietsenmakers zoals Cornelo, van Tuyl en Cascarsi. Vooral die laatste zijn vaak hele mooie frames van goede buizen.
En natuurlijk kan ik hier nog wel 30 merken gaan opsommen .
Campagnolo Ultra Dork
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Wel, hier nog meer voor je wensenlijstje:
Koga Miyata Full Pro in IJsboerke blauw
Rih, wel eentje van Bustraan
Zieleman
Reus
Een beetje Nederlands maar van buitenlands fabrikaat
Concorde
Van Tuyl
En ik vergeet er vast nog een paar
Koga Miyata Full Pro in IJsboerke blauw
Rih, wel eentje van Bustraan
Zieleman
Reus
Een beetje Nederlands maar van buitenlands fabrikaat
Concorde
Van Tuyl
En ik vergeet er vast nog een paar
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la