Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Basis Training !

smetsky
Forum-lid

smetsky 24 sep 2015 06:01

Hallo,
Ik ben een wielertoerist van 53 jaar en fiets al ruim 10 jaar, regelmatig fiets ik toertochten deze kunnen verschillen van afstand tussen de 100 à 160km.Nu ben ik van plan om volgend jaar wat regelmaat in mijn trainingen te krijgen.Ik lees hier veel over opbouw via basistraining
ik fiets dus 4 dagen op 5 met de fiets dagelijks een 37Km woon werk verkeer, en Zaterdag en Zondag een toertocht en snelle rit.Hoe moet ik dit nu interpreteren is dit basistraining, of mag ik dit niet meerekenen als basistraining?Ik heb ook begrepen dat men best conditie opbouwd via lange rustige duurtrainingen,maar verliest men dan geen explosiviteit, en hoe wordt dit opgevangen in de basistraining?Hoe ziet een trainingsschema er dan in werkelijkheid uit,zijn er hier eenvoudige voorbeelden voor beschikbaar bv. hoeveel weken basistraining en wanneer starten met de intensieve trainingen en hoe ziet dit er dan uit, basis en intensiteit op jaarbasis.Ik begrijp dat dit een hele wat vragen zijn, maar kan iemand mij op een eenvoudige mannier hiermee helpen?

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 24 sep 2015 09:57

Smetsky,

idd veel vragen, lees een aantal onderwerpen hier door en je weet al veel meer. Alan Smeets is een frequente poster die hier regelmatig wat over zegt. Basistraining is idd. rustige (duur)ritten met hartslag D1 (voor mij rond 130) en liefst een redelijk hoge trapfrequentie (90 - 100). Alhoewel je woon werk niet echt lang is kun je deze wel tellen als training. Over explosiviteit zijn de meningen verdeeld. Sommigen zeggen dat je dit gedurende de winter niet mag doen, anderen geven aan dat één HIT training per drie a vier trainingen juist goed is. Hierover bestaat volgens mij niet echt consensus.
Mijn persoonlijke ervaring is dat zo'n training misschien niet persé goed is, maar wel lekker. Na twee/drie duurtrainingen wil ik echt "het beest" weer wel eens loslaten.
Intensieve trainingen pas +/- 1 a 2 maand voor eerste seizoensdoel. (Maart oid).

Als je echt een vaste leidraad wil hebben, dan schema's downloaden of professionele hulp zoeken. Ook hierover zijn een aantal draadjes gestart. Ik ga geen reclame maken voor welke, dat kun je beter zelf bepalen.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

smetsky
Forum-lid

smetsky 24 sep 2015 15:26

Hallo Tracing,
Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad op het forum al verschillende tips voor basis training gelezen, en waardevolle dingen van meegenomen maar over woon werk had ik nog niets terug gevonden. Is er soms een mogelijkheid dat Alan mijn vraag ook eens zou willen bekijken?

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 24 sep 2015 16:04

Het is geen eenvoudige vraag die je stelt. Het hangt allemaal af van de intensiteit waarop je rijdt. Als jij je trainingszones weet dan kun je die gebruiken om een bepaalde tijd in de juiste zones te rijden.

Door rustige duurtrainingen wordt je inderdaad beter, maar als je een bepaalde omvang maakt kan daar ook een intensiever training tussen zitten. Mensen krijgen hier vaak het idee dat je bij mij alleen maar veel lange rustige duurtrainingen doet, maar dit soort trainingen doe je eigenlijk het hele jaar door in combinatie met intensievere trainingen. Tijdens je opbouw kun je ook een krachttraining op de fiets of een high intensity training toevoegen.

In een ander recent topic lees ik weer blokken van 20 min.... De intensiteit die je doet hangt af van je niveau. Je wordt eerder beter van blokken op een bepaalde intensiteit dan een uur of een half uur op een bepaalde intensiteit. Voor de ene wielrenner is een bepaalde training een prikkel voor de andere training is dit een aanslag.

Je kunt allerlei periodisering modellen vinden in boeken. Alleen is zo'n boek heel algemeen. Periodisation van Bompa gaat over periodiseren maar niet echt over wielrennen. In the cyclists training bible staat volgens mij ook iets over periodisering. Ik pas alles aan de doelstellingen aan. Als je nu 8 weken gaat trainen zit je bijvoorbeeld pas rond de kerst periode. Dan kom je altijd te vroeg uit voor de meeste cyclo's. Je zult deze periode dus langer moeten maken en op de juiste manier opvullen.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 24 sep 2015 21:54

Weet je precies wat je wenst te bereiken met de regelmaat in trainingen ?

Zo te lezen heb je al een prima basis liggen en is het afhankelijk van je doelstellingen hoe je die regelmaat in je trainings programma aan de hand van je doelstellingen gaat inrichten.

Mijn eerste observatie is dat je in ieder geval de kwaliteit/variatie van de trainingen flink kunt verhogen middels het toevoegen van interval en high intensity trainingen. Eventueel opgebouwd in blokken naar een toertocht toe werkend. Meestal werk je dan in blokken van een aantal weken, waarbij de nadruk steeds meer op snelheid/rust verhoudingen komt te liggen met behoud van je duurvermogen.

smetsky
Forum-lid

smetsky 25 sep 2015 15:01

Hi bedankt voor reacties,
Trainingszones zijn over een drietal jaar bepaald dmv inspanningstest,
<118 recuperatie
118-125 Laag of lang extensief duur
125-133 Hoog of kort extensief duur
133-145 intensief duur
145-155 Tempo duur
155-165 Extensief interval
>160 anaeroob
Doelstelling is naar verschillende grote toertochten toe werken. Hoe kan deze trainingsopbouw er dan in werkelijkheid ongeveer gaan uit zien, dit in combinatie met mijn woon werk? Bv 4 dagen woon werk en Zaterdag , Zondag opbouw, mag ik dit dan als weektraining beschouwen of moet ik enkel Zaterdag en Zondag als training zien? Hoe kan een basistraining er dan uitzien, mag ik dan elke week een intensieve training of blokken training afwerken, of mag ik eerst een aantal weken rustig trainen.Hoe moet ik dit mij dan voorstellen , basis versus intensiteit of is mijn vraagstelling iets te complex. Voelt iemand zich geroepen om mij een voorbeeld te geven, van een weekplanning met woon werk fietsen. De voorbeeld schema's die ik in verschillende literatuur terug gevonden heb zijn telkens met een normale weekplanning van Ma tot Zo, en dit is niet evident om dit te combineren met gezin en werk.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 sep 2015 16:57

Allemachtig, zelfs voor Alan zijn dit veel zones ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

louise
Forum-lid
Contact

louise 25 sep 2015 17:42

Als je woon/werk steeds op dezelfde manier aanpakt, is dat geen training meer: je lichaam is eraan gewend, dus is het geen prikkel meer, maar het draagt wel bij aan de totale belasting/vermoeidheid. Om er weer wel training van te maken, kun je erin variëren, bijvoorbeeld door sommige ritten langer of intensiever (intervallen) te maken - tenminste, als dat praktisch gaat.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

smetsky
Forum-lid

smetsky 26 sep 2015 09:35

Louise,
Met deze belasting van woon werk moet ik hier dan ook rekening met houden op Zaterdag en Zondag?En is het dan ook nodig om training aan te passen daaraan?

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 26 sep 2015 12:29

louise schreef:Als je woon/werk steeds op dezelfde manier aanpakt, is dat geen training meer: je lichaam is eraan gewend, dus is het geen prikkel meer, maar het draagt wel bij aan de totale belasting/vermoeidheid. Om er weer wel training van te maken, kun je erin variëren, bijvoorbeeld door sommige ritten langer of intensiever (intervallen) te maken - tenminste, als dat praktisch gaat.

Louise
Het maakt niet uit of je het woon werk verkeer steeds hetzelfde doet. Uiteindelijk trap je op dezelfde hartslag meer vermogen.

De vraag van smetsky is veel te specifiek. Eigenlijk vraag je om een compleet trainingsschema.

louise
Forum-lid
Contact

louise 26 sep 2015 13:23

Alan Smeets schreef: Het maakt niet uit of je het woon werk verkeer steeds hetzelfde doet. Uiteindelijk trap je op dezelfde hartslag meer vermogen.
Dat geloof ik niet- dat woord meer. Van steeds hetzelfde doen word je op een gegeven ogenblik niet meer beter. TS heeft die basis immers al. (Er stond hierover een paar jaar geleden iets in Fiets (het tijdschrift), daar heb ik dit van onthouden - maar het is ook logisch natuurlijk - anders zou je van, zeg, elke dag 30 km even hard fietsen tot in het oneindige beter worden.)
Als je ermee stopt, wordt het wel minder, dat wel.
Verder is de vraag inderdaad wel erg specifiek.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 26 sep 2015 14:11

het ligt er maar net aan wat je "hetzelfde" noemt, dezelfde hartslag/vermogen, of dezelfde snelheid.

Plaats reactie