Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke spatborden ga jij de herfst in?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 26 sep 2015 11:20

TumTumTum schreef:Neeee. Nog even niet, ik zit nog in de ontkenningsfase.
Nou ik zat ook nog in de ontkenningsfase tot dat ik gister middag ging fietsen en in Baarlo had het toen hevig geregend. In een mum van tijd had ik een kletsnatte kont en dit voelt echt niet lekker kan ik je vertellen.
Vanmiddag ga ik even naar mijn fietsenmaker voor een paar spatborden en een fietslamp. Die goedkope dinger van de Action waren al naar 10 minuten overleden.

Dus...........de herfst is begonnen.
Afbeelding
Ghost Nivolet 6LC

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 26 sep 2015 11:53

Jorisee schreef:Passen ze ook op een MTB met 26inch wielen?
Nee, in principe niet. De wielmaat is 700c. Een 29-er zou in theorie wel passen. Echter de beperkende factor is de breedte. Er passen banden in met een breedte van maximaal 32mm. De meeste mtb-banden zijn breder.

mickelzzon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53

mickelzzon 26 sep 2015 19:03

Ik heb de race blade xl versie gekocht voor mijn cyclocrosser, Ridley X-ride disc, maar voor pas deze niet omdat de kabel van de schijfrem in de weg zit. Ik heb van allerlei McGuyver truukjes geprobeerd maar het past niet. Nadeel van schijfremmen. Helaas zit er geen gat onderin mijn voorvork want dan had er een MTB spatbord ingepast. Er zitten ook geen montage ogen op de voorvork dus eigenlijk ben ik f****d. Hooguit een mudcatcher op de onderbuis zou nog kunnen maar dan houd het wel op. Bij aankoop geen rekening mee gehouden, dus nu maar standaard overschoenen gaan dragen. Misschien dat er nog een slimme fabrikant met iets komt maar zonder bevestigingspunten wordt het lastig vrees ik.

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 26 sep 2015 20:40

mickelzzon schreef: Helaas zit er geen gat onderin mijn voorvork want dan had er een MTB spatbord ingepast.
Een gat zit er zo maar in hoor, even boren en klaar.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 29 sep 2015 12:56

Wolfhound32 schreef:Het is weer zover. De ene bui volgt de andere op en voor je het weet zijn de wegen 24/7 nat. Het wordt weer tijd voor de spatborden op de fiets.
Vorig jaar een setje roadracer (of zoiets) gekocht. Maar ik moet hier voor de bevestiging standaard de wielen er uit halen, dan bevestigen en vervolgens de wielen weer terugplaatsen. Dan begint het fine-tunen, wat niet echt lekker gaat. Vaak loopt het spatbord wel ergens aan.
Het is immers allemaal dun plastic.

Nu loop ik tegen een setje aan van SKS, de Raceblade XL. Is niet zo duur (€36,-), makkelijk te installeren en verwijderen, zit hoger om het wiel (loopt dus niet aan) en sluit niet het hele wiel af.
Bijkomend voordeel is dat het uiterlijk goed bij de racefiets lijkt te passen.

Heeft iemand ervaring met dit spatbord of heb je een andere goede tip?

Hier een foto van de fiets van iemand anders met dezelfde spatborden.
Afbeelding
Op de fiets op de voorbeeldfoto zouden prima een paar vaste spatborden passen (zoals SKS Cromoplastics of Curana C-lite). Dat werkt toch een stuk beter (schuif niet dus nooit aanlopend, geluiden, etc. en geen lakschade) en dekt de boel beter af dus minder last van vuil en vocht op je benen en de aandrijflijn.
Voor racefietsen waarop vaste spatborden niet passen (te weinig ruimte tussen band en vork en/of geen geschikte montagepunten) zijn de Raceblades wel een redelijke oplossing. Wel je vork en seatstays goed afplakken met folie oid om lakschade te voorkomen. De Raceblades blijven licht heen en weer schuiven en in combinatie met vuil is dat killing voor de lak op het bevestigingspunt (dit uit eigen ervaring).

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 29 sep 2015 16:34

Heb zo' n plastick flap gekocht die je bevestigd aan de onderkant van je zadel. Geen idee of het functioneert.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2015 16:36

Wojtek schreef:Heb zo' n plastick flap gekocht die je bevestigd aan de onderkant van je zadel. Geen idee of het functioneert.
Die dingen hebben niet echt veel effect, je wordt nog steeds nat en vies, alleen wat minder dan helemaal zonder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 29 sep 2015 16:38

Ach nat en vies worden in de herfst heeft ook wel weer z'n charme. Gewoon na het fietsen met de kleding douchen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2015 16:56

Dat is voor een keertje niet vervelend, maar als je een paar uur op de fiets wilt zitten en je broek is en rug zijn na 15 minuten al doorweekt door het sproeien van je achterwiel vind ik dat knap vervelend.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 29 sep 2015 17:21

Wojtek schreef:Ach nat en vies worden in de herfst heeft ook wel weer z'n charme. Gewoon na het fietsen met de kleding douchen.
Opzich is dat idd best leuk, alleen wordt het wel vervelend als je je schoenen niet meer droog krijgt en je geen droge kleren meer over hebt halverwege de week.

Ik heb overigens een prima spatbord wat ik aan m'n zadelpen kan bevestigen voor m'n achterwiel ik merkte alleen vorige week dat een spatbord voor je voorwiel ook geen overbodige luxe is.

bever
Forum-lid
Berichten: 2228
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 29 sep 2015 19:16

Wojtek schreef:Heb zo' n plastick flap gekocht die je bevestigd aan de onderkant van je zadel. Geen idee of het functioneert.
De beruchte ass-saver :D

Werkt voor mij prima. Maar ik ga ook niet fietsen als Pluvius erg boos is

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 29 sep 2015 21:14

gewoon eens 5uur in de regen gaan fietsen en dan kijken of je nog steeds geen spatborden wilt en kijken of nat en vies worden zo z`n charme heeft.
Als de zin na 1 keer nog niet vergaan is moet je eens kijken als dit al een keer of 10 gebeurd is :lol: :lol: :lol:
Heerlijk zo dat water wat je bilspleet inloopt en je gewoon tot onder voelt lopen , echt genieten en echt charmant net als schoenen die al na 10min regen al beginnen te soppen omdat je geen spatborden hebt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Na de winter zijn er zelfs momenten dat ik gewoon niet ga fietsen als het zo goed als zeker gaat regen gewoon omdat ik het zat ben om weer nat te worden.
Nu in de herfst en straks in de winter accepteer ik het maar alleen leuk vind ik het nog steeds niet maar het hoort erbij als je zoveel fietst als mij :(
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie