Trapas van MTB komt niet los
Hallo forumleden,
Ik ben nu voor het eerst aan het proberen om mijn trapas te vervangen. Bij het losmaken stuit ik echter al op een probleem, de as krijg ik namelijk onmogelijk los.
Eerst dacht ik hiervoor een haaksleutel nodig te hebben, daarmee krijg ik echter geen grip op de nisjes op wat ik eerst dacht dat slechts de dop (het was tenslotte plastic) was. Op veel van die reparatiefilmpjes al gekeken maar ik zie alleen trapassen met een metalen stuk die gewoon makkelijk los gaat met de haaksleutel (of een andere tool die ik ook nog wel in mijn geleende reparatiekoffer heb liggen).
Toen geprobeerd met een waterpomptang. Later zelfs los geprobeerd te bikken met een hamer en een schroevendraaier (ik dacht namelijk alleen met een afdek dopje te maken te hebben) waarmee ik mogelijk volgende kansen om de trapas los te krijgen behoorlijk bemoeilijkt heb. Het plastic gedeelte is nu namelijk aan 1 kant behoorlijk kapot gegaan.
Ter illustratie heb ik wat foto's bijgevoegd (helaas lijken ze soms wat scherpgesteld te zijn op de achtergrond, maar ik denk dat jullie er misschien alsnog wel uit kunnen halen waar het over gaat). Kan iemand me helpen?
Ik ben nu voor het eerst aan het proberen om mijn trapas te vervangen. Bij het losmaken stuit ik echter al op een probleem, de as krijg ik namelijk onmogelijk los.
Eerst dacht ik hiervoor een haaksleutel nodig te hebben, daarmee krijg ik echter geen grip op de nisjes op wat ik eerst dacht dat slechts de dop (het was tenslotte plastic) was. Op veel van die reparatiefilmpjes al gekeken maar ik zie alleen trapassen met een metalen stuk die gewoon makkelijk los gaat met de haaksleutel (of een andere tool die ik ook nog wel in mijn geleende reparatiekoffer heb liggen).
Toen geprobeerd met een waterpomptang. Later zelfs los geprobeerd te bikken met een hamer en een schroevendraaier (ik dacht namelijk alleen met een afdek dopje te maken te hebben) waarmee ik mogelijk volgende kansen om de trapas los te krijgen behoorlijk bemoeilijkt heb. Het plastic gedeelte is nu namelijk aan 1 kant behoorlijk kapot gegaan.
Ter illustratie heb ik wat foto's bijgevoegd (helaas lijken ze soms wat scherpgesteld te zijn op de achtergrond, maar ik denk dat jullie er misschien alsnog wel uit kunnen halen waar het over gaat). Kan iemand me helpen?
Is dit niet een bb waarvoor een FAG sleutel nodig is : http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... skf-t4425/
Mocht je in de buurt van utrecht wonen dan mag je die van mij ook lenen.
Mocht je in de buurt van utrecht wonen dan mag je die van mij ook lenen.
De linkerkant heeft rechtse draad, de rechterkant heeft linkse draad! Sleutel zit er verkeerd op. Demontage begint links.
Ben je zeker dat het geen inslagtrapas is? (ziet er overigens niet zo uit.) Dan is er geen schroefdraad! Hoe breed is de brackethuls in mms?
Ben je zeker dat het geen inslagtrapas is? (ziet er overigens niet zo uit.) Dan is er geen schroefdraad! Hoe breed is de brackethuls in mms?
kijk vooral eens naar de handel om het BB heen.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.
Weet je zeker dat je dit zelf wilt doen? Als de details op de foto iets over jou zeggen (ik heb verder geen aanknopingspunten), ga dan naar de LBS en vraaghem het effe voor je te doen. Je lijkt een beetje op een sloper.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.
Weet je zeker dat je dit zelf wilt doen? Als de details op de foto iets over jou zeggen (ik heb verder geen aanknopingspunten), ga dan naar de LBS en vraaghem het effe voor je te doen. Je lijkt een beetje op een sloper.
Huh?? Is dit het nieuwe nederlands?Nee_Nee schreef:kijk vooral eens naar de handel om het BB heen.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.
Die sleutel ben ik nog niet tegen gekomen. Ik woon helaas niet in de buurt van Utrecht maar dank je voor de tip. Deze sleutels zijn overigens wel duur zeg... 30 euro om 1 keer een onderdeel los te draaien waar ik bij het nieuwe onderdeel weer een andere sleutel voor nodig heb die ik wel heb. Zijn er geen andere mogelijkheden?DvanW schreef:Is dit niet een bb waarvoor een FAG sleutel nodig is : http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... skf-t4425/
Mocht je in de buurt van utrecht wonen dan mag je die van mij ook lenen.
De sleutel probeerde ik ook eigenlijk op de linkerkant van mijn fiets eerst en dan tegen de klok in te draaien. Op de foto staat even de andere kant om nog goede kant van de trapas te laten zien en hoe ik hem in het nisje probeer te haken, alhoewel ik moet zeggen dat ik ook niet wist dat ik aan de rechter kant anders zou moeten draaien. Ik heb aan de rechter kant nog niet (veel) geprobeerd te draaien want de haak van de sleutel glipt bij de minste hoeveelheid kracht al uit het nisje.klimmer schreef:De linkerkant heeft rechtse draad, de rechterkant heeft linkse draad! Sleutel zit er verkeerd op. Demontage begint links.
Ben je zeker dat het geen inslagtrapas is? (ziet er overigens niet zo uit.) Dan is er geen schroefdraad! Hoe breed is de brackethuls in mms?
Aan de linker kant heb ik wel al veel dingen geprobeerd, en hierbij heb ik inderdaad de 'sloper' (zoals Nee_Nee misschien terecht stelt) in me laten boven komen (denkend dat het een plastic dopje is die ik er misschien af zou kunnen wippen met hamer en schroevendraaier). Ik ben dan ook bang dat bovengenoemde sleutel mogelijk niet meer werkt aan die kant.
Ik ben er niet zeker van dat het geen inslagtrapas is. De brackethuls is 68 mm breed.
Ja ik weet zeker dat ik het zelf wil doen. De halve martelkamer die is uitgepakt komt omdat het ene niet lukt, dan probeer ik het andere.Nee_Nee schreef:kijk vooral eens naar de handel om het BB heen.
Een halve martelkamer uitgepakt. Een frame dat sinds het jaar kruik geen zeep of sop heeft gezien.
Weet je zeker dat je dit zelf wilt doen? Als de details op de foto iets over jou zeggen (ik heb verder geen aanknopingspunten), ga dan naar de LBS en vraaghem het effe voor je te doen. Je lijkt een beetje op een sloper.
Verder ben ik slechts lerende, afkortingen zoals BB en LBS ben ik dan ook niet mee bekend. Ik neem aan dat BB zich op de een of andere manier vertaalt naar de bracketas/trapas en LBS naar fietsenmaker maar geen idee hoe?
bb = bottom bracket, kortweg het bracket waar de trapas in gelagerd is. Local Bike Shop = fietsenmaker om de hoek.
Totaal onnodig dat amerikaans.
Overigens kun je ook verder gaan met slopen: messen slijpen, boormachine erbij en veel tijd. Ooit krijg je het spul er wel uit. Zonder officieel gereedschap. Denk aan roest die staal doet uitzetten en daarmee de kunststof cups in de houdgreep houdt.
Het lijkt inderdaad niet op een inslagtrapas.
Totaal onnodig dat amerikaans.
Overigens kun je ook verder gaan met slopen: messen slijpen, boormachine erbij en veel tijd. Ooit krijg je het spul er wel uit. Zonder officieel gereedschap. Denk aan roest die staal doet uitzetten en daarmee de kunststof cups in de houdgreep houdt.
Het lijkt inderdaad niet op een inslagtrapas.
Zo erg is dat nou ook weer niet.