Ketting loopt naast derailleurwiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 mar 2015 21:55
Hoi forumleden,
Gisteren heb ik een fiets opgebouwd met Ultegra 6800. Prima gelukt verder. Heb alleen een probleem, als de ketting op het buitenblad leg en op de cassette op het 4e kransje (vanaf de 19 en groter), dan loopt de ketting naast het onderste derailleurwieltje.
Hoe kan ik dat oplossen? Ketting is in juiste richting gemonteerd, er zit geen schakel vast, derailleur zit goed gemonteerd.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gisteren heb ik een fiets opgebouwd met Ultegra 6800. Prima gelukt verder. Heb alleen een probleem, als de ketting op het buitenblad leg en op de cassette op het 4e kransje (vanaf de 19 en groter), dan loopt de ketting naast het onderste derailleurwieltje.
Hoe kan ik dat oplossen? Ketting is in juiste richting gemonteerd, er zit geen schakel vast, derailleur zit goed gemonteerd.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Wokfietser op 07 okt 2015 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 mar 2015 21:55
Waarvan zou je graag een foto willen zien? Ik weet niet zo goed hoe ik het in beeld moet brengen.
Ketting is niet te kort (eerder te lang), ketting loopt niet over het nokje bij de derailleur, derailleur staat recht naar beneden als ik groot-groot schakel, bracket/crankstel is goed gemonteerd.. Voor mij is het echt een raadsel. Heb echter nog nooit met 11sp gewerkt, kan het zo zijn dat het gewoon niet mogelijk is om voor op het buitenblad te rijden en achter op de binnenste 3 kransjes?
Ketting is niet te kort (eerder te lang), ketting loopt niet over het nokje bij de derailleur, derailleur staat recht naar beneden als ik groot-groot schakel, bracket/crankstel is goed gemonteerd.. Voor mij is het echt een raadsel. Heb echter nog nooit met 11sp gewerkt, kan het zo zijn dat het gewoon niet mogelijk is om voor op het buitenblad te rijden en achter op de binnenste 3 kransjes?
Hier nog een. Ben weken bezig geweest om aan het juiste padje te komen. Gelukkig twee websites gevonden. Moest uiteindelijk wel het padje bij veilen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Nieuw frame = pat (deraiileurhanger ) richten doe je dat niet dan eindig je doorgaans met een verre van optimaal resultaat (een ratelende derailleur is een eerste indicatie)
Ook even checken of er niet overmatig veel lak tussen frame en pat zit
Nieuwe pat is zelden een oplossing
Ook even checken of er niet overmatig veel lak tussen frame en pat zit
Nieuwe pat is zelden een oplossing
Als ik toch nog op dit oude item mag reageren, ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Nieuw frame gekocht, zelf opgebouwd en inderdaad op de grootste 3 kransjes achter krijg ik dit probleem dus ook.
Sharkman zegt nu om het de derailleurpad te richten, maar hoe werkt dat dan? Ik bedoel, als je zo'n pad gaan richten, breken dan de schroefjes van de pad niet af (wat de bedoeling toch is als er krachten komen op de derailleur of pad?)
Sharkman zegt nu om het de derailleurpad te richten, maar hoe werkt dat dan? Ik bedoel, als je zo'n pad gaan richten, breken dan de schroefjes van de pad niet af (wat de bedoeling toch is als er krachten komen op de derailleur of pad?)
Die boutjes zijn sterker dan de paT, het ding zelf moet buigen of barsten i.p.v. je dure frame.
Richten kan met het ding gedemonteerd of met een wiel in het frame zodat het gefixeerd is.
Je kan om te beginnen eens gewoon kijken of de derailleurkooi goed vertikaal staat (van achteren kijken) en in de lengteas van het frame (van boven kijken).
Zijn hier geen grote afwijkingen te zien dan heb je waarschijnlijk een ander probleem.
Richten kan met het ding gedemonteerd of met een wiel in het frame zodat het gefixeerd is.
Je kan om te beginnen eens gewoon kijken of de derailleurkooi goed vertikaal staat (van achteren kijken) en in de lengteas van het frame (van boven kijken).
Zijn hier geen grote afwijkingen te zien dan heb je waarschijnlijk een ander probleem.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het is opgelost, bedankt voor het advies. Het grootste probleem bleek te zijn dat de schroefjes waarmee de verwisselbare pad vastzit niet goed aangedraaid waren, er zat dus speling op de pad.
Na goed vastdraaien schakelde het meteen goed, en je kon ook zien dat de kooi van de derailleur nu ook recht stond ipv een beetje schuin.
Na goed vastdraaien schakelde het meteen goed, en je kon ook zien dat de kooi van de derailleur nu ook recht stond ipv een beetje schuin.