Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hydraulische velgremmen

Rolf Ran
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:12

Rolf Ran 06 okt 2015 16:09

Door omstandigheden ben ik geopereerd aan mijn linkerhand en volgt binnenkort de rechter. Daardoor heb ik last van kracht verlies in beide handen en ben ik op zoek naar de mogelijkheid om makkelijker , lichter te remmen. Inruil van mijn huidige fiets tegen eentje met schijven is geen optie. De fiets is nog geen jaar oud en krijg veel te weinig terug. Ongeveer 55% van de nieuwwaarde. Het is een Cannondale Synapse Ultegra. Nu lees ik zat over hydraulische velgremmen maar geen reviews.
Ik zou dan sowieso over moeten op Sram of gaan werken met een Magura converter. Heeft iemand hier ervaring mee. Scheelt het bv. echt veel?
Als iemand andere opties heeft , dan zijn deze ook welkom. Heb bv. wel eens gehoord dat de remmen van Sram Red ook veel beter remmen dan Ultegra(lees minder kracht nodig). Is dat waar?
Ben benieuwd naar de reacties

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 okt 2015 16:14

Ultegra 6800 remmen vind ik beter remmen dan Red maar het beste vind ik nog altijd Campa remmen.
Uiteraard praat ik over mechanische remmen.
Converter heb ik geen ervaringen mee en de hydraulische remmen van red zijn volgens mij nog niet te krijgen of pas heel recent te krijgen (kan me vergissen hoor ben niet z`n SRAM kenner )
Denk dat die hydraulische velgenremmen wel beter remmen dan mechanisch want een Magura HS33 op een stadsfiets remt ook veel soepeler en met minder kracht dan een v-brake
Laatst gewijzigd door peter1981 op 06 okt 2015 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2015 16:19

Je ziet hydraulische velgremmen ook veelvuldig bij vakantie/trekking fietsen, waarbij het helpt om een fiets met bepakking makkelijker onder controle te houden. Ik weet niet welke merken/typen daar veel gebruikt worden, maar wellicht dat op wereldfietser forum dezelfde vraag stellen je kan helpen. Of een bezoek aan de bikemotion beurs in Utrecht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2015 16:46

Magura RT6 C schijnt wel goed te werken maar ruim 400 euro maak je niet snel verlies als je je fiets nu verkoopt en een nieuwe haalt met hydraulische schijven. Natuurlijk niet inruilen bij de fietsenmaker maar zelf op Marktplaats zetten.

Ik heb ook één heel slechte pols, vooral met hard remmen heb ik veel last en ik vind de Hydraulische schijfremmen heel veel verschil maken. Hard knijpen is echt niet meer nodig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 okt 2015 21:52

Een Cannondale doet het normaal vrij goed 2de hands, dus weg doen en een Synapse met hydraulische schijven kopen. Dat gaat volgens mij het goedkoopst uit komen.

Zelf ook last van zwakke handen, vooral in afdalingen waar veel en hard geremd moet worden. Nu met hydraulische schijven nergens meer last van, echt geweldig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 07 okt 2015 09:36

Hydraulische schijfremmen remmen buitengewoon goed. Je hoeft nauwelijks kracht te zetten, doseren werkt super. Ideaal bij afdalingen.
Heb zelf de Stevens Supreme (2015), die heet nu Stevens Aspin Disc.(2016)
Is ook niet de duurste, met volledig Ultegra.
Van harte aanbevolen. Misschien is een 2015 model met korting te krijgen.
Stevens heeft ook een carbonversie met hydraulische schijfremmen.

Afbeelding

Afbeelding

tbx
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mei 2009 23:09

tbx 07 okt 2015 11:14

Remmen zou met de converter van Magura inderdaad minder kracht moeten kosten dan conventioneel (meer dan schijven), de vraag is natuurlijk of het genoeg is voor je. Kost €200 bij Mantel, dus dat valt nog mee. Ik kan alleen Force en Ultegra vergelijken, dat verschil vond ik niet echt merkbaar.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1782
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 07 okt 2015 13:16

Ik zou voor die 200,= eerst een conversie kit aanschaffen. Kijken of dat bevalt. Dan hoef je niet eerst te leuren om je fiets te verkopen.
Maar mocht zo'n converterkit nou niét bevallen, kan je altijd nog besluiten om een andere racer met schijven aan te schaffen.

Die Stevens die Jaap Telder aanhaalt, kan dan een optie zijn. Die is niet zo verschrikkelijk aan de prijs.
WiND 56 - 2020

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 07 okt 2015 21:00

Rijd met de Magura RT6C, remt beter dan conventioneel, maar niet zo'n grote sprong als van v-brakes naar HS33 op een MTB. Houd er wel rekening mee dat je naast de remmen ook de speciale remblokken van Magura nodig hebt omdat je de remmen niet zo makkelijk aanpast op je velgbreedte en je dus met opvulringen moet spelen. Tenzij je hele brede velgen hebt. Overweeg zelf trouwens de Sram's omdat die volledig hydraulisch zijn, verwacht hier nog meer remgevoel van. Ooit in handen gehad en dat voelde als HS33's.

Rolf Ran
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:12

Rolf Ran 08 okt 2015 17:05

Bedankt allemaal voor jullie input. Ik heb sowieso besloten mijn Synapse te houden. Krijg er gewoon te weinig voor. 1000 euro of meer afschrijven in 1 jaar vind ik gewoon teveel. Heb nog een Sram Force groep liggen en ga het eerst daarmee proberen. Kost wat ombouwwerk en wat kabeltjes maar volgens mij zijn de shifters voor mijn handen ergonomisch beter en mss monteer ik zo'n converter ertussen. Aangezien er veel mensen zeer positief zijn over schijven zal ik dat maar een jaar uitstellen in de hoop minder af te schrijven op mijn fiets(en nog wat erbij sparen) en mss is er tegen die tijd al wat tweedehands op de markt

Plaats reactie