Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

H Plus Son Archetype vs SL42

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 17 aug 2015 16:19

Afbeelding

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 17 aug 2015 16:27

DeFietsZijMetU schreef:hoe kan je een foto plaaatsen? met copy-paste lukt het iig niet...
Op http://tinypic.com/ foto uploaden, dan de IMG Code for Forums & Message Boards kopieren en in je bericht plakken.

Klaar!!
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

DeFietsZijMetU
Forum-lid

DeFietsZijMetU 29 sep 2015 16:09

Ik was nog een rijgedrag analyse verschuldigd.
Dit voor al diegenen die overwegen om een H Son Plus SL42 wielset aan te schaffen.
Allereerst, de wielset smoelt geweldig! Krijg er veel complimenten over. Het is me niet gelukt een plaatje op dit forum te zetten, je zal even geduld moeten hebben, totdat de fiets op ‘italiaanseracefietsen’ staat in november.

Voor wat het rijgedrag betreft; niet vergeten dat dit eigenlijk velgen voor fixies zijn. De velgen zijn niet in balans. Vooral bij snelheden boven de 40 km/u voel je dat er een zwaarder stuk in de velg zit. En dit veroorzaakt trillingen. Nu maakt dit voor fixies niet uit, want dat tempo rij je er niet mee, maar voor een racefiets zijn dit geen abnormale snelheden. Vermoedelijk is het deel waar de velg aan elkaar is gelast, het zwaardere stuk. Ik ga dit wel proberen te verhelpen door aan precies de andere kant van het wiel de velg iets zwaarder te maken, en op het zware punt iets lichter (door wat uit te boren/frezen). Maar echt heel veel last heb ik er niet van. Eerst maar eens even overleggen met bouwer Zoran van Bikexperto. Langetermijn project…
De wielen zelf zijn zo stijf als een dolle. Zowel lateraal als radiaal. Het lijken wel massieve schijven, echt beresterk. Dit maakt dat je het bandengedrag en het gedrag (stijfheid) van frame en componenten echt goed voelt.
Te slap opgepompte 28mm banden (< 5 bar) voel je over het wiel rollen, met name bij (te) hoge bochtensnelheden. Dan voel je de boel echt schuiven en is opperste concentratie wel vereist als je je niet vreselijk wil bezeren (en generen). Met name omdat de velg relatief smal is, in vergelijking met de huidige bredere-velgen-trend. Als ik er 6 – 7 bar of meer in doe, dan voelt het een stuk beter aan in de bochten, zonder heel erg aan comfort in te boeten. Hierbij moet ik wel aantekenen, dat ik 90 kilo weeg, ik mn fiets in de huidige set-up ook een kilo of 10… Het betekent echter niet dat de bochtensnelheid dan ineens wel veel hoger ligt, maar het voelt wel zekerder aan.
Ik denk dat ik er 25 mm banden op te zetten, die dan met iets hogere spanning dan de 28-ers gereden gaan worden.
De wielset is dus top, met name voor de kiloknallers en de ijdeltuiten onder ons en prima voor de racefiets die voor woon-werk verkeer en andere relaxte ritjes wordt gebruikt. Echter als klim- of knalset kan je beter iets lichters laten maken.
Mijn koning, mijn land, mijn Cervelo.
Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 05 okt 2015 16:01

de bolide van DeFietsZijMetU:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

DeFietsZijMetU
Forum-lid

DeFietsZijMetU 06 okt 2015 17:04

Dank Supergrover!

tr6ansa
Forum-lid

tr6ansa 07 okt 2015 20:04

Ik heb dezelfde velgen op mijn werk- en vakantiefiets een Rose DX2000, maar dan alleen in het zwart, en dat blijven ze ook met dank aan mijn schijfremmen. Op de velgen heb ik Vittoria Voyager Hyper banden gelegd in de maat 700x38C. Ik heb geen last van een slecht weggedrag ondanks dat ik met maximaal 5 bar rij.

Afbeelding

DeFietsZijMetU
Forum-lid

DeFietsZijMetU 10 dec 2015 09:34

OK, een kleine rectificatie van mijn kant.
Het probleem van de on-balans lag aan de banden en niet aan de wielen.
Heb nu andere banden erop gelegd en dat maakt een wereld van verschil, 40km/u of 50 km/u wielen draaien nu soepel.
Voel geen enkele trilling meer.

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 27 dec 2015 17:36

Vorig jaar setje HP +Son SL 42 velgen laten bouwen in combinatie met Ultegra- naven. Na half jaar verkocht. Oerdegelijke wielset maar loeizwaar. Waren echte vliegwielen die je op gang moest brengen. Rij nu met setje Fulcrum full-carbon (clincher). Super reactieve wielen. Geen vergelijk met SL 42.
Voor duidelijkheid , dit was voor racefiets. Deze SL-velgen zijn volgens mij meer geschikt voor fixies en woon-werk(race)fiets.
Woon in het Limburgse heuvelland. Waren echt te zwaar voor deze omgeving.

Plaats reactie