Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

shimano ketting

brentje
Forum-lid

brentje 28 mei 2010 23:13

Dag fietsvrienden,

Enkele weken geleden heb ik een nieuwe ultegra ketting laten leggen op mijn fiets.De vorige is na 3000 km gesneuveld,ook een ultegra.
Nu las ik onlangs in een fietsmagazine dat de ultegrakettingen een looprichting hebben,namelijk met de gesloten kant van de schakel naar buiten.
Na controle blijkt nu dat mijn ketting omgekeerd gemonteerd is.
ik vraag me af als dit nu veel gevolgen kan hebben op gebied van slijtage,schakelproblemen,...?
moet ik daarvoor terug naar de fietsmaker of is dit verwaarloosbaar?
Alvast( bedankt.

eelcoz

eelcoz 28 mei 2010 23:24

Lees dit topic maar eens door:

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=37708

Als ik jou was, zou ik de Ultegra-ketting preventief vervangen, heb ik ook gedaan (en velen hier met mij). De ketting is volkomen onbetrouwbaar.

brentje
Forum-lid

brentje 28 mei 2010 23:56

Inderdaad,als je dat allemaal leest...
Mijn ketting ligt er nog maar net op,om nu opnieuw te veranderen zie ik toch niet zitten.Ik rij al jaren met ultegra en ben er altijd tevreden van geweest dus zou ik het liefst erbij blijven,enkel de looprichting stel ik me vragen bij.

mashdix
Forum-lid

mashdix 29 mei 2010 00:47

Hoeveel KM heb je er mee gefietst? In principe kun je hem gewoon omdraaien toch?

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 mei 2010 02:04

Ik lees dat je de ketting hebt "laten omleggen". Zou zeggen terug naar degene die dit gedaan heeft en die de ketting om laten draaien. Is met juiste gereedschap zo gebeurd.

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 29 mei 2010 15:09

De 6700 tandwielen en ketting hebben een mechanisme dat het schakelen zou moeten versoepelen. Daarvoor heeft de ketting een looprichting. Dit kun je ook lezen in de montageinstructies (die meestal ongelezen worden weggegooid).

Of het verkeerd monteren van de ketting tot beschadiging leidt weet ik niet. Maar ik zou zeker terug gaan naar degene die de ketting gemonteerd heeft. En ik zou bij Shimano navragen of en welke gevolgen een verkeerde montage van de ketting heeft.

brentje
Forum-lid

brentje 29 mei 2010 19:42

Zal dinsdag eens terug gaan naar de fietsmaker en hem laten herleggen.Kan maar beter op zeker spelen en als je ervoor betaald moet het in orde zijn.
Bedankt voor jullie reacties

eelcoz

eelcoz 29 mei 2010 22:03

brentje schreef:Inderdaad,als je dat allemaal leest...
Mijn ketting ligt er nog maar net op,om nu opnieuw te veranderen zie ik toch niet zitten.Ik rij al jaren met ultegra en ben er altijd tevreden van geweest dus zou ik het liefst erbij blijven,enkel de looprichting stel ik me vragen bij.

Zelf weten, ik zal het al eerder door iemand anders gemaakte grapje over de tandartsverzekering maar niet herhalen.:D

Omdraaien lost het probleem van de onbetrouwbaarheid niet op. Normaal gesproken is er inderdaad niets mis met Ultegra-kettingen, maar Shimano heeft met deze versie een fout gemaakt. Ze willen dat zelf echter niet toegeven, maar uit het artikel in Fiets is niets anders te concluderen.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 30 mei 2010 01:11

Lichtelijk offtopic, maar toch:
vertrouwen jullie normale fietsenmakers met racekettingen?
Ik heb namelijk al 2x een nieuwe dura-ace ketting op mijn fiets gelegd (zelf dus)
De eerste keer vroeg de fietsenmaker: "zijn de kransjes nog wel goed?" "ja, ik heb zo een meetdingetje en ik vervang de ketting voordat het te laat is." "oh, ok".

Tweede keer maar naar een andere fietsenmaker:

"moet je je kransjes niet ook vervangen?" "nee, ik heb zo een meetdingetje en ik vervang mijn ketting voor het te laat is." "oh? meestal vervang je die tegelijkertijd." "volgens mij gaan kransjes zo een drie kettingen mee." "oh, nou, probeer maar dan, misschien dat het werkt."

Is het bij jullie fietsenmakers ook standaard beleid om bij iedere ketting een set tandwielen te proberen te verkopen?

Plaats reactie