Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

waarom is wielrennen eigenlijk leuker dan voetballen?

MarcoV
Forum-lid

MarcoV 14 okt 2015 08:43

Met wielrennen 'mag' je je benen wel scheren..

wouterp
Forum-lid

wouterp 14 okt 2015 09:31

http://www.nu.nl/sport-column/4129881/wedstrijd.html

Mooie column die de problemen van het moderne voetbal duidelijk maakt!

Graziano
Forum-lid

Graziano 14 okt 2015 10:21

Gaat de discussie nu over het kijken naar voetbal en wielrennen of zelf uitoefenen???

dario
Forum-lid

dario 14 okt 2015 10:26

Ben hoegenaamd geen Zonneveld-fan (vind hem eigenlijk zelf nogal een voetbaltype), maar hier moet ik hem bijtreden (en bij elk rugby-WK kom ik tot dezelfde conclusie).
En inderdaad, voetbal was vroeger véél leuker:
https://www.youtube.com/watch?v=y4CXY6TVBMc
Maar wielrennen lijkt stilaan wel dezelfde weg als het voetbal op te gaan, helaas... :(
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 14 okt 2015 10:52

Ik hield als kind hartstochtelijk veel van voetbal. Ik keek samen met mijn vader en mijn broertje alles. Zelf heb ik als kind ook nog een blauwe maandag op voetballen gezeten, een uitzondering in het begin van de jaren '70 voor een meisje! Het geelgroene (!) tenue hing tot ver over mijn knieeën. :)

Over deze vraag moest ik lang nadenken. Ik denk dat het in een notedop dit is; ik vind veel wielrenners sympatiek en veel voetballers niet (meer). En verder nog iets met het verschil tussen stortbuien en kasseien enerzijds en kunstgras anderzijds enzo...
Veni. Vidi. Fietsie.

superb11
Forum-lid

superb11 14 okt 2015 11:07

Ik vind beiden even leuk om naar te kijken, maar vind zelf fietsen leuker dan tegen een bal trappen, vooral omdat je veel meer van de omgeving kunt genieten dan op een winderig voetbalveld. Ook heb ik geen trek in voetbalgerelateerde blessures (op mijn leeftijd ;-).
Ik vrees wel dat het met wielrennen langzaam dezelfde kant uitgaat als met voetbal: te grote invloed van geld, vooral vanuit het Midden-Oosten waardoor de charme van de sport achteruit gaat en de voorspelbaarheid toeneemt. Zie bijv. de oersaaie champions league, wieler'wedstrijden' in de woestijn en andere oorden zonder wielerhistorie of -toekomst, toename krachtsverschillen tussen rijke en arme wielerploegen etc etc.

ProTon
Forum-lid

Gebruikersavatar ProTon 14 okt 2015 11:18

Ik kijk liever 5 uur naar een etappe dan 1,5 uur naar een voetbalwedstrijd, maar een EK of WK vind ik dan wel weer leuk om te kijken.
Voetbal is veel agressie, dat is jammer, daarnaast is het een sport die is overgenomen door het geld, want het draaid alleen nog maar om geld, en, zoals superb11 al zei, ook ik ben bang dat de wielersport diezelfde kant op gaat.

Voorlopig geniet ik zelf veel van de wielersport, maar ook op tv, en of het nou een tour-etappe, een voorjaarsklassieker, een veldrit of een vlakke rit door de woestijn is dat maakt mij niet uit (heb wel mijn voorkeuren hoor), genieten doe ik, dat heb ik met voetbal dan niet.

Het zijn de fietsen, de techniek, de tactiek, de kleding, het afwisselende kwa omgeving, de mooie beelden op tv, het afzien van de renners, de vreugde bij een overwinning die mij de voorkeur geven aan de wielersport.

veretennikov
Forum-lid

veretennikov 14 okt 2015 11:22

ik beoefen beide sporten, met voetbal ga ik wel stoppen door blessures.
Ik heb beide altijd graag gedaan en hierbij mijn bevindingen

Voetbal - meer afhankelijk van derden (ploegmaats die slecht spelen, scheidsrechter die in de fout gaat)
- sneller blessures (in mijn geval toch)
- agressiever, minder 'vriendschap' tussen verschillende ploegen
+ kost minder tijd als fietsen (als je het allebei goed wilt doen)
+ meer groepsgeest
+ handiger voor vrouw en kinderen om te komen supporteren.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 14 okt 2015 11:27

Als je dan toch een vergelijk wil trekken dan lijkt de toekomst misschien meer op het heden van de autosport.
Enkele disciplines die van belang zijn, de rest is gerommel in de marge.

Al is de andere kant, de tour is nog altijd de beste Frankrijk promotie die er is.
De boel te commercieel maken staat haaks op de belangen van Tour, Vuelta, Giro en andere marketingcampagnes van landen. Neemt niet weg dat er genoeg domme mensen zijn die domme dingen doen omdat het nu even wat extra poen oplevert, na mij de zondvloed.

Friso
Forum-lid

Friso 14 okt 2015 12:39

Ik lees een paar keer dat het een rustige zomer wordt. Nou vergeet dat maar. Ik voorspel overmatige aandacht voor het wielrennen volgend jaar zomer.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 okt 2015 12:43

Ben ik dan de enige die het totaal niet erg vindt dat "we" (ik moet natuurlijk zeggen: "zij" :D ) niet naar het EK gaan? Al die oranje straten, dat clowneske gedoe, dat overhypete gelul, de geluidsoverlast, winkels vol met troep, rotzooi in de stad... En dat allemaal door een paar verwende snotjongens die bij toeval miljonair geworden zijn die te lui zijn om een keer te trainen en die eruit zien als een stel mislukte gangerrappers (koptelefoon op het hoofd, plakplaatjes op de arm).

Winnen gingen we toch al niet, daarvoor hebben we simpelweg te weinig kwaliteit.

Friso
Forum-lid

Friso 14 okt 2015 12:46

+1. Helaas gaat die "aandacht" komend jaar naar het wielrennen, met alle gevolgen van dien.

Plaats reactie