Ha forumleden,
Vandaag mijn fiets weer eens een wat groter beurtje willen geven. Op zich prima gelukt maar ik ben er achter gekomen dat één van de schroeven waarmee ik de linker crankarm vast heb gezet dol is gedraaid. Ik heb er niet te veel aan willen verpesten maar de inbus draait bij meer en meer kracht zetten simpelweg door. Met het komende weer en het gebruik van mijn fiets is het wachten op een kraakje in mijn crankstel dus ik zal deze onvermijdelijk toch los moeten krijgen een keer.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen nu het een beetje te los in 'zijn vel' is gaan zitten. Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad en welke oplossing is er toen gebruikt om de crank toch te kunnen afnemen? Ik heb nieuwe boutjes alvast besteld want ik ga deze niet al te vaak meer los en vast draaien zonder ze te vervangen.
Ik hoop dat jullie me op gang kunnen helpen.
Groet,
Alex
Boutje crank dol, en nu?
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Gezien de veelheid van bracketassen en montagesystemen is het handig als je precies vertelt wat je hebt. Eventueel een foto. Met meer info is hulp niet ver meer.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Ik heb hetzelfde een keer aan de hand gehad. Ik heb toen geprobeerd deze van bovenaf in te boren, en vervolgens met een linksetab geprobeerd los te draaien.
Dit werkte helaas niet, want hij zat te vast. Vervolgens heb ik die bout maar doorgezaagd en om zo die crank verwijderen, en op marktplaats voor €15 euro een andere (van de zelfde groep) gekocht.
Dit werkte helaas niet, want hij zat te vast. Vervolgens heb ik die bout maar doorgezaagd en om zo die crank verwijderen, en op marktplaats voor €15 euro een andere (van de zelfde groep) gekocht.
Is de draad van de bout dol, of de inbus in de kop?
Als de inbus kapot is kun je proberen een XZN dop er in te tikken (dit is een soort 12 kant inbus) en de bout er hiermee uitdraaien. Van te voren de draad goed inspuiten met kruipolie en een nachtje laten inwerken.
Dit werk meestal wel als de bout niet heel erg vast zit.
Als de inbus kapot is kun je proberen een XZN dop er in te tikken (dit is een soort 12 kant inbus) en de bout er hiermee uitdraaien. Van te voren de draad goed inspuiten met kruipolie en een nachtje laten inwerken.
Dit werk meestal wel als de bout niet heel erg vast zit.
Het betreft in dit geval de inbus van de bout die niet zo zeskantig meer is als deze zou moeten zijn. De inbussleutel draait dus eigenlijk door ondanks dat deze wel nog scherp is. Het gaat om Shimano crankstel 105 serie (fc 5703).
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik denk dat idd een van de 2 boutjes bedoeld wordt. Een min of meer passende torx of XZN sleutel zou de job kunnen doen. Als het ene boutje nog goed is, draai dit dan extra vast aan, dan wordt de spanning op het kapotte inbusje vermindert en komt het makkelijker los.
Onlangs hetzelfde voor gehad.
Kreeg de bout er ook niet meer uit (kop rond). Ook met een linkse tap was het njet.
Eerst geprobeerd om uit te boren met de hand maar je gaat al snel schuin waardoor de kans op een beschadigde crank groot is.
Dan iemand gezocht die een kolomboormachiene had, fiets eronder, crank geklemd en uitgeboord, opnieuw nagetapt en nieuwe bout geplaatst.
Kreeg de bout er ook niet meer uit (kop rond). Ook met een linkse tap was het njet.
Eerst geprobeerd om uit te boren met de hand maar je gaat al snel schuin waardoor de kans op een beschadigde crank groot is.
Dan iemand gezocht die een kolomboormachiene had, fiets eronder, crank geklemd en uitgeboord, opnieuw nagetapt en nieuwe bout geplaatst.
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 mar 2015 21:55
In dit geval een beetje laat, maar een tip: als je de crankbouten losdraait, doe dit dan om en om in kleine stapjes.
Het gaat inderdaad om boutje nummer 3 in de tekening. Ik ga in dit geval maar gewoon even langs een goede fietsenmaker. Kolomboren, nieuw tappen.........bruggetje te ver voor mij.
Maar heb een aantal tips inmiddels ter harte genomen! Bedankt daarvoor
Maar heb een aantal tips inmiddels ter harte genomen! Bedankt daarvoor
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!