Ik doel daarmee op de zwarte kunststof bout aan de linker crank.
Ik heb een paar dagen geleden een verhaaltje gepost in deze thread ( http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=41057&page=3#550827 )
Gisteravond tijdens clubcompetitie zag ik langzamerhand de bout steeds verder loskomen. Vandaar dus de vraag.
Ohja, ik heb geen momentsleutel.
Hoe vast mag de crankbout zitten?
Het gaat om een Shimano Hollow Tech II crankstel neem ik aan? Dat zwarte kunststof dingetje aan de linkercrank is niet hetzelfde als een crankbout. Echte crankbouten zijn van staal en moeten behoorlijk vast zitten. Dat kunststof dopje moet je met het bijbehorende tooltje gewoon handvast draaien.
gjlp schreef:Gisteravond tijdens clubcompetitie zag ik langzamerhand de bout steeds verder loskomen. Vandaar dus de vraag.
Als je beide metalen bouten op 13 Nm hebt vastgedraaid kan het kunststoffen afsteldopje niet vanzelf loskomen. De 2 metalen bouten borgen de crank op de as en borgen daarmee ook meteen de afsteldop.
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 14 apr 2009 15:03
Yep, handvast. Dat dient er alleen voor om je cranks tegen het lager aan te drukken (zachtjes). Je moet deze alleen vast/los draaien als je de crank los is! Dat wil zeggen de twee metalen bouten op de zijkant van de crank anders zit deze inderdaad loei en loeivast!!!! (Wordt geklemd namelijk)
Wat ik zou doen:
1. 2 metalen boutjes losdraaien.
2. Kunststof "bout" losdraaien.
3. Cranks goed zetten en aandrukken (zal wel goed zitten)
4. Kunststof "bout" handvast aandraaien. Hoeft echt maar net vast te zitten.
5. Metalen bouten op moment gelijkmatig vastdraaien. Die van mij moeten op zo'n 13Nm, maar dat kun je ff nakijken.
Wat ik zou doen:
1. 2 metalen boutjes losdraaien.
2. Kunststof "bout" losdraaien.
3. Cranks goed zetten en aandrukken (zal wel goed zitten)
4. Kunststof "bout" handvast aandraaien. Hoeft echt maar net vast te zitten.
5. Metalen bouten op moment gelijkmatig vastdraaien. Die van mij moeten op zo'n 13Nm, maar dat kun je ff nakijken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13545
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Precies, stap 1 en 2 vooral niet omdraaien, dan krijg je hem wellicht niet los
Logischerwijs neemt de druk op je extrene lagers wel toe bij te hard vastdraaien.
Maar is sowieso niet nodig, gewoon handvast. Ik tik zelf met een kunststof hamer op de rechtercrank zodat hij goed door de BB is heengeschoven voordat je de gaat aandraaien.
Maar is sowieso niet nodig, gewoon handvast. Ik tik zelf met een kunststof hamer op de rechtercrank zodat hij goed door de BB is heengeschoven voordat je de gaat aandraaien.