Kan iemand mij vertellen hoe dat nou precies met bottom brackets zit ?
Hoor de laatste tijd wel wat kraakjes dus dacht ga eens kijken voor vervanging.
Typenummer: sm-bb70 maar als ik dan google zie ik dat dit een mtb bottom bracket is en dat de road versies andere maat zijn ?
Alleen zit deze dus op mijn racefiets (jan janssen) icm tiagra crank.
Als ik dan bij mantel kijk :
https://www.mantel.com/shimano-deore-xt-bb70
Astype 24 mm (Hollowtech II)
Maat: 68-73 mm
http://www.mantel.com/shimano-sm-bbr60-trapaslager
Astype 24 mm (Hollowtech II)
Maat 68-73
Dat zijn toch gewoon zelfde maten
Is die bb70 er gewoon ingezet door fietsenmaker omdat hij die toevallig had liggen of mis ik iets ?
En die bb70 is 10 euro goedkoper dus op basis daarvan zou ik die ook weer kopen lijkt me.
sm-bb70 bottom bracket icm tiagra crank
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
wat voor Bottom Bracket heeft die Jan Jansen dan?
leesvoer: http://havana.tweakblogs.net/blog/10518 ... arden.html
en daar verwijst havana ook naar: http://www.mantel.com/blog/handleiding- ... trapassen/
leesvoer: http://havana.tweakblogs.net/blog/10518 ... arden.html
en daar verwijst havana ook naar: http://www.mantel.com/blog/handleiding- ... trapassen/
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
lijkt me dat het inderdaad beide kan (zijn allebei hollowtech II), maar waar vind jij dat de road versie een andere maat heeft? zou kunnen dat er een verschil in lagers zit tussen beiden? ik zou nu gewoon voor de Shimano SM-BBR60 gaan
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
hier staat trouwens over die sm-bb70: "Not compatible with Road type Hollowtech cranks."
http://www.jensonusa.com/!soKcWv3henDMO ... om-Bracket
http://www.jensonusa.com/!soKcWv3henDMO ... om-Bracket
Die bijvoorbeeld, maar ook :
http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 73186.html
Dus vandaar dat ik het even niet snap, ik heb gewoon een tiagra crank.
En als ik de specs op mantel (maar ook bike-components.de) bekijk zie ik geen verschil.
http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 73186.html
http://singletrackworld.com/forum/topic ... changeableBuy a "mountain bike" bottom bracket road (eg Ultegra ) ones are a different size.
Dus vandaar dat ik het even niet snap, ik heb gewoon een tiagra crank.
En als ik de specs op mantel (maar ook bike-components.de) bekijk zie ik geen verschil.
Laatst gewijzigd door DDX op 17 okt 2015 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
raadsel! het lijkt me in ieder geval wel dezelfde maat, maar waarom wordt afgeraden hollowtech II weg cranks te installeren blijft een beetje vaag. Er zal vast een forumlid zijn die precies weet hoe de vork in de steel zit
MTB cranks zijn berekend op een bracketpot van 73mm. Voor (oudere) MTB's met 68mm bracketpot worden er spacers bijgeleverd.
Voor race is BSA altijd 68mm. Het probleem ziet niet in de lagers maar in dat kunststof tussenstuk volgens mij. Het kan goed zijn dat als je die van een racecrankstel neemt je de MTB lagers gewoon kunt gebruiken, nooit geprobeerd eigenlijk. Heel dat stuk weg laten zou natuurlijk ook kunnen maar is niet verstandig.
Ik zou in ieder geval gewoon de BBR60 nemen. Kost wel de helft bij Bikecomponents.de
Voor race is BSA altijd 68mm. Het probleem ziet niet in de lagers maar in dat kunststof tussenstuk volgens mij. Het kan goed zijn dat als je die van een racecrankstel neemt je de MTB lagers gewoon kunt gebruiken, nooit geprobeerd eigenlijk. Heel dat stuk weg laten zou natuurlijk ook kunnen maar is niet verstandig.
Ik zou in ieder geval gewoon de BBR60 nemen. Kost wel de helft bij Bikecomponents.de
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 mar 2015 21:55
Zou het zo kunnen zijn dat de BB70 lagers zijn gebruikt met het BBR60 tussenstuk? Wellicht dat de MTB-lagers wat beter zijn afgedicht.Ernie C. schreef:MTB cranks zijn berekend op een bracketpot van 73mm. Voor (oudere) MTB's met 68mm bracketpot worden er spacers bijgeleverd.
Voor race is BSA altijd 68mm. Het probleem ziet niet in de lagers maar in dat kunststof tussenstuk volgens mij. Het kan goed zijn dat als je die van een racecrankstel neemt je de MTB lagers gewoon kunt gebruiken, nooit geprobeerd eigenlijk. Heel dat stuk weg laten zou natuurlijk ook kunnen maar is niet verstandig.
Ik zou in ieder geval gewoon de BBR60 nemen.
Bingo, al was er een sm-fc4500 tussenstuk gebruikt.Wokfietser schreef: Zou het zo kunnen zijn dat de BB70 lagers zijn gebruikt met het BBR60 tussenstuk? Wellicht dat de MTB-lagers wat beter zijn afgedicht.
Vanavond zonder problemen een sm-bbr60 (bsa) gemonteerd.
Vervanging was hard nodig, de lagers waren goed smerig en hadden flink wat speling.