Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Stelvio beklimmen

conrad4dx
Forum-lid

conrad4dx 14 okt 2015 20:47

De Stelvio stond al enige tijd op mijn lijstje. De bochten en vooral de hoogte is een hele uitdaging. Na de Cingle op de Ventoux(2013) in de vierde beklimming vanuit Bedoin in 2014 gestrand; motortje was leeg helaas...

Met Stelvio for Life was mijn jaarlijkse goede doel rit icm een top prestatie een mooi doel voor 2015.

Voorbereidingen in verschillende tochten door Limburg en Belgie met als hoogtepunten 200km KMC en de 400km Pajotse 400 als voorbereiding zat het wel goed.

Op 23 augustus met ons team van 4 naar Prato. Top hotel; Ortlerhof direct aan de doorgaande weg als uitvalsbasis.
Op maandag "vlak" rondje naar de resschensee; 65 km met ruim 1100 hm! Radweg vanuit Prato loopt op tot 14% stijging.
Dinsdag de 25ste met de bus over de berg; hij is toch wel intimiderend!
Vanuit Bormio naar de Mortirolo, vanuit grosio omhoog, afdalen naar Ponte di Legno en dan de gavia. Zwaar, helaas in nevel maar mooie beloning boven en super afdaling naar Bormio.
Met deze rit in de benen op woensdag vanuit Prato de Stelvio op, of liever gezegd de Stilfserjoch.
Heerlijk gereden en eenmaal boven lekkere lunch in het zonnetje. Afdalen naar Santa Maria en zo weer terug naar Prato.
Donderdag en vrijdag waren twee rustdagen, lekker luieren en cultuur snuiven in de omgeving.

Zaterdag om 5.15 van start vanuit Prato, eenmaal boven even omkleden en dan afdalen naar Bormio om er te zijn voor de 9.30 uur start met Stelvio for Lide.
149 deelnemers onder politiebegeleiding op weg naar de top.
Boven even op de foto en een interview, eten, drinken en afdalen naar Santa Maria via de Umbrail.
daar nog wat gegeten en gedronken en dan nogmaals omhoog, diverse keren geroepen; Sie gehen falsch! Nee deze gaa drie keer op 1 dag!
Om 1600 uur weer boven nadat ik aan de grens overgang even gerust had. Het was nog steeds ruim 20 graden en mijn hartslag begon af te vlakken. Meer eten dus en vooral drinken.
De laatste 3 kilometer verstand op nul en genieten.
Eenmaal boven is alles weer vergeten, samen met mijn 2 teammaten 8 keer de Stelvio bedwongen die dag, belongin lekker lasagna eten in de zon op ruim 2700 meter hoogte!

Nog even afdalen naar Prato en wat motoren laten zien wat een fiets in bochten doet.
Beneden lekker douchen, busje inladen en eten. Paar uurtjes slapen en terug naar Nederland.

het was een top week, de gastvrijheid, de natuur, het uitzicht en de fantastische fietskilometers maken je bewust waarom je fietst en dat "afzien" ook mooi is.

het was tot nu toe mijn zwaarste dag op een fiets maar zeker ook de mooiste tot nu toe.

Volgend jaar in september met Colsensation naar de Ventoux; doe is 6 x beklimmen van 3 kanten.
Life is great, as long as you ride it.

Wil je ons volgen ga naar facebook; Team Pieken en dalen

ps in 2017 weer terug naar de Stelvio natuurlijk (Tour For Life)
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook

Senza una Donna
Forum-lid

Senza una Donna 18 okt 2015 11:09

Fietsen?altijd schreef:Even een hele domme vraag:

Wat is nou de kant met al die haarspeldbochten? Ik ga m deze zomer op maar de sites hebben het alleen maar over afstanden en gemiddeld stijgingspercentage.

Alvast bedankt.
À

De zuidkant heeft er ook een stuk of 40..

conrad4dx
Forum-lid

conrad4dx 18 okt 2015 16:57

Noord 48, Zuid 40 meen ik idd en Umbrail ook rond de 40.
De "mooiste" is noord( Prato), de makkelijkste is Zuid( Bormio) en als je vanuit Noord komt is het eenvoudig afdalen via de Umbrail en weer terug naar Italie ( ca 65 km uit en thuis)

als je nog een hotel nodig hebt heb ik wel een tip voor je (Prato)

Veel plezier
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook

Plaats reactie