Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 okt 2015 23:29

chrissiewizzie schreef:Leuke discussie altijd. Voor mij is eind '80 en begin '90 klassiek. Daarvoor vind ik "oude meuk" waar ik zelf nooit op heb gereden en daarna vind ik te modern. Zeer subjectief dus. MAX, EL OS, Thron en STI en Ergopower zijn voor mij gewoon jeugdsentiment.
Eind jaren '80, begin jaren '90 is de leukste periode omdat toen alles sterk veranderde. Je kunt de meest waanzinnige combinaties maken en toch binnen hetzelfde tijdvak blijven. Dat maakt deze periode zo leuk.
Daarnaast leefden een aantal leuke producenten nog zoals Suntour en Sachs. Meer mogelijkheden dan de periode voordien (bijna alleen maar Campa) en daarna (zowat alleen Campa en Shimano).

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 okt 2015 08:18

ultra_ivo schreef:
chrissiewizzie schreef:Meer mogelijkheden dan de periode voordien (bijna alleen maar Campa) en daarna (zowat alleen Campa en Shimano).
uh??

TA, Stronglight, Atom (mooi hoge flens naven), Simplex, Mafac, Universal, Gian Robert (prachtige achter derrie), Zeus (schitterende groepen), Huret, Everest, Regina, Lyotard

Een fiets met TA/Stronglight trapstel, Simplex schakelen, Mafac remmen, Lyotard pedalen en Atom naven was toch een heel gebruikelijke configuratie.

Voorbeeld: Campa kwam pas in 1969 (voor velen onbetaalbaar in die jaren) met remmen en tot die tijd moest we toch ook stoppen ;)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 okt 2015 12:01

Losse onderdelen werden er door allerhande fabrikanten gemaakt, op elkaar afgestemde onderdelengroepen niet. Pas heel laat hebben de Franse fabrikanten geprobeerd er iets gezamenlijks van te brouwen, met Spidel. Maar dan zitten we al in de jaren '80.
Ik laat dan ook de diverse fabrikanten van eind jaren '80/begin jaren '90 buiten beschouwing die aan 'badge engineering' deden en meer dan de helft van elders inkochten (Modolo, Miche, Gipiemme, Mavic).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2015 13:56

Ik ben van eind jaren 70 dus eind 80 begin 90 is het jeugdsentiment spul maar eigenlijk vind ik alles leuk om aan te prutsen. Het maakt mij niet uit of het oud is of modern, instap of high end.

Er zijn in de fietsindustrie zoveel verschillen slimme en domme uitvoeringen geweest van een relatief eenvoudig mechanisme en ik geniet ervan om dat te bestuderen. Soms met bewondering en soms met frustratie (en daarna een lach).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JulienDrost
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2015 13:56
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar JulienDrost 20 okt 2015 14:47

Als nieuw lid op dit forum heb ik direct een vraag:

Iemand een idee hoe ik aan een klem kom voor een vierkante zadelpen, of een andere oplossing?
Het gaan om een oude Batavus/Intercycle Passan waarvan de klem is afgebroken.

Zie onderstaande foto's.

Dank alvast!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 20 okt 2015 20:09

De bout met het hevelmechanisme kwam ik tegen toen ik googelde op zadelpenbout.
De gebroken beugel zou je in staal kunnen lassen( handige jongen, smid?)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 24 okt 2015 22:01

Iemand een idee of tip waar ik z'on geleider kan vinden op de plek van de oude buisshifters als je overgaat op shifters in de remhendels voor de versnellingskabels, zie heel veel mooie geleiders op foto's maar kan nergens op internet zo'n geleider vinden.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 okt 2015 22:29

jero73 schreef:Iemand een idee of tip waar ik z'on geleider kan vinden op de plek van de oude buisshifters als je overgaat op shifters in de remhendels voor de versnellingskabels, zie heel veel mooie geleiders op foto's maar kan nergens op internet zo'n geleider vinden.
Onder meer bij Rose De Campagnolo versie is ook nog wel ergens te vinden. Misschien dat jouw fietsenmaker ze ook nog wel in de lade heeft liggen.

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 24 okt 2015 23:03

Shimano is precies wat ik zoek, ben een oude peugeot helemaal met shimano 105 aan t opbouwen.
Bedankt voor de tip.

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 30 okt 2015 20:09

Afbeelding

Weet iemand of de bout op de afbeelding inlangere versie bestaat, betreft een boutje van een shimano 105 remhoef, deze bout is 54mm maar zoek er 1 die min. 1cm langer is , bout heeft 2 diktes schroefdraad m6 en m7 schat ik.
Voor mijn fiets is dit net te kort en busjes met schroefdraad passen niet.

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 31 okt 2015 07:48

Ha Jero, er bestaan ook langere busjes met schroefdraad, misschien dat dat helpt

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 07 nov 2015 06:07

r600 schreef:Ha Jero, er bestaan ook langere busjes met schroefdraad, misschien dat dat helpt
Heb nu inderdaad langere busjes op de kop getikt, moest daarvoor wel iets het gat in de voorvork aanpassen maar kan ze nu monteren.

Plaats reactie