Renoveren, nieuwe kopen of blijven aanmodderen
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mar 2007 00:52
Sinds een jaar of vijf ik jaarlijks tussen de 2500 en 6000 km op een Colnago van een kleine 20 jaar oud. Deze fiets was eerst van mijn vader, die het frame begin jaren 90 tweedehands heeft gekocht en hem vervolgens heeft laten uitrusten met Shimano 600 onderdelen.
Hij heeft er niet heel veel op gefietst, maar sinds hij van mij is heb ik er zo'n 16.000 kilometer mee gereden. Ik heb hem redelijk onderhouden, maar onderdelen die ik heb toegevoegd of (heb laten) vervangen, passen veelal niet echt bij de fiets. Naast dat dit de fiets wat rommelig doet ogen, is de lak ook op meerdere plekjes beschadigd en is het chroom niet mooi meer. Daar komt bij dat het schakelsysteem steeds weerbarstiger begint te worden en draaien de wielen ook niet zo soepel meer.
Kortom, om te kunnen blijven fietsen moet er IETS gebeuren. Naar mijn mening zijn er drie opties:
Optie 1.
Doorgaan zoals nu en als onderdelen vervangen als ze aan vervanging toe zijn. Een goedkope optie, maar als mijn schakelsysteem en wielen vervangen moeten worden, betekent het wel een forse investering in een oude, niet zo mooie fiets. Daarnaast zit ik vast aan 20 jaar oude techniek, waardoor ik bijvoorbeeld maar 8 tandwieltjes achter heb. Een voordeel is dat ik op een fiets kan blijven rijden die in de basis heel mooi is en heel fijn fietst. Bovendien ben ik er door de jaren heen ook wel een beetje gehecht aan geraakt.
Optie 2.
Een nieuwe fiets kopen met moderne technologie die, naar ik aanneem, een stuk lichter zal zijn dan mijn huidige fiets. Ik wel graag een behoorlijk goede, dus ik verwacht dat dit ook behoorlijk wat zal gaan kosten. Daarnaast is het maar afwachten of deze nieuwe fiets net zo fijn rijdt als mijn huidige en net zo degelijk is. Bovendien vind ik een klassieke racefiets mooier.
Optie 3.
Mijn huidige fiets opnieuw laten verchromen, overspuiten en dan opnieuw opbouwen met moderne (lichte) onderdelen. In theorie heeft dit mijn voorkeur, maar ik ben bang dat het spuitwerk niet zo mooi gaat zijn als het huidige. Vooral omdat er een zeker reliëf op zit, doordat de zilverkleurige delen (o.a. de letters van COLNAGO en de handtekening) niet gespoten zijn, maar slechts een beschermlaag hebben.
Daarnaast weet ik niet of moderne onderdelen wel OP of BIJ dit frame passen. Kan ik hier, bijvoorbeeld, een 10-speed op kwijt van dura-ace? En zijn er staalkleurige armsteunen? Daarnaast vraag ik mij af of moderne onderdelen wel zoveel gewichtsvoordeel opleveren.
Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Is ;één keuze duidelijk beter dan de andere?
Ik heb ter illustratie wat fotootjes bijgevoegd van zo'n 5 en 2 jaar oud. Weten jullie trouwens wat voor frame dit is? Ik denk een colnago master, gezien de form van de buizen, maar ik heb er niet een kunnen vinden die precies hetzelfde is, dus ik twijfel nog. (excuses voor de vage, oude foto's, maar mijn camera blijkt stuk te zijn, dus voorlopig heb ik niks beters)
Hij heeft er niet heel veel op gefietst, maar sinds hij van mij is heb ik er zo'n 16.000 kilometer mee gereden. Ik heb hem redelijk onderhouden, maar onderdelen die ik heb toegevoegd of (heb laten) vervangen, passen veelal niet echt bij de fiets. Naast dat dit de fiets wat rommelig doet ogen, is de lak ook op meerdere plekjes beschadigd en is het chroom niet mooi meer. Daar komt bij dat het schakelsysteem steeds weerbarstiger begint te worden en draaien de wielen ook niet zo soepel meer.
Kortom, om te kunnen blijven fietsen moet er IETS gebeuren. Naar mijn mening zijn er drie opties:
Optie 1.
Doorgaan zoals nu en als onderdelen vervangen als ze aan vervanging toe zijn. Een goedkope optie, maar als mijn schakelsysteem en wielen vervangen moeten worden, betekent het wel een forse investering in een oude, niet zo mooie fiets. Daarnaast zit ik vast aan 20 jaar oude techniek, waardoor ik bijvoorbeeld maar 8 tandwieltjes achter heb. Een voordeel is dat ik op een fiets kan blijven rijden die in de basis heel mooi is en heel fijn fietst. Bovendien ben ik er door de jaren heen ook wel een beetje gehecht aan geraakt.
Optie 2.
Een nieuwe fiets kopen met moderne technologie die, naar ik aanneem, een stuk lichter zal zijn dan mijn huidige fiets. Ik wel graag een behoorlijk goede, dus ik verwacht dat dit ook behoorlijk wat zal gaan kosten. Daarnaast is het maar afwachten of deze nieuwe fiets net zo fijn rijdt als mijn huidige en net zo degelijk is. Bovendien vind ik een klassieke racefiets mooier.
Optie 3.
Mijn huidige fiets opnieuw laten verchromen, overspuiten en dan opnieuw opbouwen met moderne (lichte) onderdelen. In theorie heeft dit mijn voorkeur, maar ik ben bang dat het spuitwerk niet zo mooi gaat zijn als het huidige. Vooral omdat er een zeker reliëf op zit, doordat de zilverkleurige delen (o.a. de letters van COLNAGO en de handtekening) niet gespoten zijn, maar slechts een beschermlaag hebben.
Daarnaast weet ik niet of moderne onderdelen wel OP of BIJ dit frame passen. Kan ik hier, bijvoorbeeld, een 10-speed op kwijt van dura-ace? En zijn er staalkleurige armsteunen? Daarnaast vraag ik mij af of moderne onderdelen wel zoveel gewichtsvoordeel opleveren.
Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Is ;één keuze duidelijk beter dan de andere?
Ik heb ter illustratie wat fotootjes bijgevoegd van zo'n 5 en 2 jaar oud. Weten jullie trouwens wat voor frame dit is? Ik denk een colnago master, gezien de form van de buizen, maar ik heb er niet een kunnen vinden die precies hetzelfde is, dus ik twijfel nog. (excuses voor de vage, oude foto's, maar mijn camera blijkt stuk te zijn, dus voorlopig heb ik niks beters)
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mar 2007 00:52
En hier plaatje 2
allereerst mooie fiets.maar als je hem over laat spuiten en laat upgraden is het
denk ik duurder dan een nieuwe fiets te kopen met moderne techniek,is wel afhankelijk van wat je wilt en kunt(financieel)natuurlijk,een andere optie is deze gewoon houden en er dan een nieuwe naast te kopen...
denk ik duurder dan een nieuwe fiets te kopen met moderne techniek,is wel afhankelijk van wat je wilt en kunt(financieel)natuurlijk,een andere optie is deze gewoon houden en er dan een nieuwe naast te kopen...
driven
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 19 nov 2008 04:13
Ik denk dat je opties vrij simpel zijn:
Optie 1: Nieuwe kopen; helemaal nieuwe fiets kun je weer jaren vooruit, maar heeft het de emotie van een stalen frame wat jij zoekt....
Optie 2: Renoveren, opbouwen met nieuwe 'oude' onderdelen, moet je wel een beetje hobby aan hebben, uitzoeken van spulletjes enzo...
Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat je voor optie 2 moet gaan, je wilt je fiets eigenlijk helemaal niet wegdoen...
Optie 1: Nieuwe kopen; helemaal nieuwe fiets kun je weer jaren vooruit, maar heeft het de emotie van een stalen frame wat jij zoekt....
Optie 2: Renoveren, opbouwen met nieuwe 'oude' onderdelen, moet je wel een beetje hobby aan hebben, uitzoeken van spulletjes enzo...
Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat je voor optie 2 moet gaan, je wilt je fiets eigenlijk helemaal niet wegdoen...
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage
Mijn keuze zou zijn om een nieuwe te kopen. De oude ruil je niet in (daar krijg je toch veeeel minder voor dan wat jij hem waard vindt) en hou je lekker, kun je af en toe gewoon nog genieten. Er wordt dan veel minder op gefietst, dus met de kosten van het onderhoud zal het dan ook wel meevallen
succes met je keuze!
succes met je keuze!
+1
En dan heb je ook nog de tijd om te denken over optie 3 of een variant daarop. Verder lijkt me dat je een fiets met zoveel gevoelwaarde (ook van vader...) beter niet weg kunt doen. Ik heb natuurlijk geen inzicht in de grootte van je schuur/garage/zolder/slaapkamer:)
En dan heb je ook nog de tijd om te denken over optie 3 of een variant daarop. Verder lijkt me dat je een fiets met zoveel gevoelwaarde (ook van vader...) beter niet weg kunt doen. Ik heb natuurlijk geen inzicht in de grootte van je schuur/garage/zolder/slaapkamer:)
Ik zou gaan voor optie 2, maar ja, dat ligt ook aan de budgettaire ruimte.
Verder zou ik de oude fiets houden als binnenfiest op je tracx. Als je hier voor de ruimte hebt
Veel succes met het maken van de juiste keuze
Verder zou ik de oude fiets houden als binnenfiest op je tracx. Als je hier voor de ruimte hebt
Veel succes met het maken van de juiste keuze
http://i.imgur.com/ec7s13Y.jpg
Giant TCR Advanced 1
Giant TCR Advanced 1
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
De wielen zijn misschien wel vrij vlot weer goed te krijgen door de lagers te wisselen.
Het schakelen e.d. kan je beter vervangen. Die shifters hebben niet het eeuwige leven, en moderne shifters schakelen toch een stuk beter. Maar dan zit je met 10 speed nieuw schakelwerk/groep en 8 speed wielen. Ik weet niet of daar 10sp op kan (geen Shimano specialist), maar indien dat wél kan, kan je overwegen om een nieuwe groep te installeren, en binnen afzienbare tijd, nieuwe wielen.
Het schakelen e.d. kan je beter vervangen. Die shifters hebben niet het eeuwige leven, en moderne shifters schakelen toch een stuk beter. Maar dan zit je met 10 speed nieuw schakelwerk/groep en 8 speed wielen. Ik weet niet of daar 10sp op kan (geen Shimano specialist), maar indien dat wél kan, kan je overwegen om een nieuwe groep te installeren, en binnen afzienbare tijd, nieuwe wielen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik heb zelf ook een oude fiets (Union) die jaren van mijn vader is geweest. Ik heb hem een beetje opgeknapt en hij hangt in de garage. Ik doe hem nooit meer weg! Puur sentiment en hartstikke leuk om te hebben.
Voor mijn wekelijkse kilometers heb ik een nieuwe racefiets gekocht. Heel af en toe rijd ik nog op de oude union.
Mijn advies dus; bewaar je oude fiets goed en koop lekker een moderne. Voor dat geld kun je bijna niet gaan renoveren..
Voor mijn wekelijkse kilometers heb ik een nieuwe racefiets gekocht. Heel af en toe rijd ik nog op de oude union.
Mijn advies dus; bewaar je oude fiets goed en koop lekker een moderne. Voor dat geld kun je bijna niet gaan renoveren..
Specialized tarmac sl4 expert
Trek 2.5
Vainqueur du Géant de Provence
Trek 2.5
Vainqueur du Géant de Provence
Mooi! Maar uit praktische/financiele overwegingen is het veel slimmer om gewoon een nieuwe te kopen. Voor een liefhebber is het echter een hele leuke fiets om weer op te knappen.
PS: persoonlijk kan ik dus helemaal niks weg doen. Gister een oud frame dat door een forse deuk total loss was en al klaar stond bij het grofvuil toch maar weer in de schuur gezet, want "het is zo'n mooi (maar onbruikbaar!) frame!". Het allerergste: het is niet eens mijn frame, maar die van mijn vriendin!
PS: persoonlijk kan ik dus helemaal niks weg doen. Gister een oud frame dat door een forse deuk total loss was en al klaar stond bij het grofvuil toch maar weer in de schuur gezet, want "het is zo'n mooi (maar onbruikbaar!) frame!". Het allerergste: het is niet eens mijn frame, maar die van mijn vriendin!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Ik zou voor optie 3 gaan, een upgrade op basis van je huidige frame. Wellicht kan dit topic van mijn Gios die een soortgelijke behandeling al achter de rug heeft ter inspiratie dienen: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=29787
Ik heb ook een modern carbon frame maar ik rijd vooral op deze Gios als er kilometers gemaakt moeten worden.
Ik heb ook een modern carbon frame maar ik rijd vooral op deze Gios als er kilometers gemaakt moeten worden.