Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Alternatief Tacx Genius Smart T2080

bwerter
Forum-lid

bwerter 22 okt 2015 09:25

Welke virtual reality trainer zouden jullie mij kunnen adviseren?

Budget is rond de 500 euro.
Doel is om routes/beklimmingen te rijden waarbij automatisch zwaarte van het parcours wordt geregeld. Zijn er goede alternatieven (vergelijkbaar met Tacx Genius Smart T2080)?

waarom ik op zoek ben naar alternatieven is:
- Genius is net boven budget;
- Additionele licenties kosten zijn hoog bij Tacx (ik weet niet of het openstellen voor andere software hier nog invloed op heeft (lagere prijzen?));

Ik heb overigens de review van DC rainmaker gelezen, erg nuttig alleen al wel weer wat verouderd vandaar ook mijn vraag.

feddesman
Forum-lid

feddesman 22 okt 2015 10:12

Waarom niet de bushido smart?
Specialized Diverge Axs

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2015 10:31

feddesman schreef:Waarom niet de bushido smart?
Volgens mij wordt de bushido smart niet expliciet als geen optie gegeven door TS?
Maar hij stelt wel:
"- Additionele licenties kosten zijn hoog bij Tacx (ik weet niet of het openstellen voor andere software hier nog invloed op heeft (lagere prijzen?))"

Dat heb je dan met de Bushido natuurlijk net zo goed.

Misschien een kinetic trainer, als alternatief merk?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bwerter
Forum-lid

bwerter 22 okt 2015 10:57

Bushido is ook een alternatief. Overigens merk ik bij de verschillende aanbieders wel een verschil in prijzen maar ook in wat je ervoor krijgt (Tacx Genius Smart T2080). Zo is Rose goedkoop, echter lijkt het pakket wel aardig uitgekleed. Hier zit niet standaard een Smart upgradekit of BlackTrack stuurframe inbegrepen. Daarvoor koop je juist deze trainer lijkt me..

Ik heb de kinetic trainer ook gezien, lijkt me ook zeker wat. Hoe zit het met de Virtual Reality? Kan je hier los een licentie voor aanschaffen en dan koppelen via een device? Heeft iemand hier tips voor?

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 22 okt 2015 11:22

Welke licentie kosten zijn er dan bij de Bushido Smart?
En wat bedoel je met "koppelen" aan device?? Dat doe je met Ant+ of BT.....

Ja Tacx video's kosten geld, maar dat geldt bij elk ander alternatief ook.
Idem programma's als TrainerRoad en binnenkort ook bij Zwift, heb je abonnement kosten.

Wat betreft waar kopen, Hopmans heeft altijd vrij goede prijzen voor de Tacx trainers en als je goedkoper kunt vinden doen zij vaak wel een prijs match
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 22 okt 2015 16:04

Tacx Bushido Smart, of een Vortex Smart voor iets mindere weerstand.
ANT+ dongle kopen.

- Abonnement op TrainerRoad nemen €10/maand (maandelijks stop/start te zetten)
- Veloreality installeren (gratis), en een filmpje downloaden voor €10/film.
- Zwift installeren (Nu nog gratis)

Mijn ervaring is dat je een enkele keer een beklimming gaat doen, na 3x Alpe D'Huez/Ventoux ben je er wel klaar mee.
Ik vindt het gebruik van Trainerroad i.c.m. serie/filmpje etc. op de achtergrond goed vol te houden. Veel variatie in trainingen mogelijk, tijd vliegt.
Zwift heb ik nu na een paar keer wel gezien, misschien dat de uiteindelijke versie meer te bieden heeft maar rondje Watopia ken ik nu wel.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

bwerter
Forum-lid

bwerter 22 okt 2015 16:17

[quote="vincent75"]Tacx Bushido Smart, of een Vortex Smart voor iets mindere weerstand.
ANT+ dongle kopen.

Ik begrijp dat wanneer ik een dongle aanschaf, dit compatible is met een Ipad 2? Geldt dit ook de apps die jij noemt? Of het je hier een Ipad 3 of verder voor nodig?

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 22 okt 2015 16:29

bwerter schreef: Ik begrijp dat wanneer ik een dongle aanschaf, dit compatible is met een Ipad 2? Geldt dit ook de apps die jij noemt? Of het je hier een Ipad 3 of verder voor nodig?
Ik gebruik een laptop welke met een HDMI kabel aan een 32" scherm hangt in mijn "sportzaal".
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Jorisee
Forum-lid

Jorisee 22 okt 2015 17:14

Elite Qubo Digital Smart B+

Heeft ANT+ en Bluetooth en past de weerstand van de trainer aan aan de training (FE-C). Hij is in de aanbieding bij Futurumshop (backorder).

triabas
Forum-lid

triabas 24 okt 2015 11:15

Sinds een maand heb ik de Genius Smart en ben er erg tevreden over. Bij bekende Duitse webshop gekocht voor EUR 160,- boven je budget (is wellicht ook in NL wel ergens te vinden). Als dat toch te duur is, zou ik voor de Bushido gaan. Betwijfel of verschillen nou echt heel groot zijn. Website van Tacx is daar niet echt duidelijk over. Zoals over een heleboel dingen.
Ik gebruik de Genius samen met Trainerroad (TR), Zwift of de Tacx Cycling App. Dat werkt allemaal goed, al zijn er wel verbeterpunten:

- om goed te calibreren heb je eigenlijk Tacx software nodig, want alleen die geeft aan wat je moet veranderen om positie achterwiel goed te krijgen. Calibratie kan ook wel met TR, maar die geeft geen feedback (of band te hard of te zacht drukt).

- Tacx Training Software Advanced 4 werkt alleen op PC's en niet op een Mac (dat is te ondervangen door Windows op je Mac te zetten mbv bootcamp, maar dat vreet opslagruimte). Dus kun je niet de lange films van Tacx afspelen. En helaas dus ook niet Veloreality (veel apps zijn alleen voor PC en niet voor Mac).

- De Tacx Cycling App (die alleen voor Ipad's, Iphone's is), heeft weer een heel ander bestand aan films (over het algemeen veel korter). En de Cycling app heeft veel minder functionaliteit dan de Training Software Advanced 4.

- Je hebt vaak een dongle nodig en bijv. voor een Ipad Air, ook nog eens een adapter. Bij mijn Mac gebruik ik een oude Garmin dongle (die volgens website Tacx niet werkt, maar bij mij wel). Bij mijn Ipad Air gebruik ik geen dongle en werkt de Cycling App prima (alleen voor mijn hartslagmeter zou ik dan een dongle+adapter nodig hebben, maar daarvoor gebruik ik nu een niet-gekoppeld horloge (Tomtom).

- De combinatie met TR werkt bij mij ok, maar niet vlekkeloos. Het vermogen is altijd circa 10% hoger dan wat het zou moeten zijn volgens TR (ik heb dat ondervangen door mijn FTP lager te zetten, dan kom ik dus per saldo goed uit). Daar heb ik vragen over gesteld en TR zei hierover: het protocol ANT FE-C is weliswaar een standaard maar iedereen interpreteert&implementeert deze standaard anders, vandaar de afwijkingen. Tacx en TR zijn daarover in overleg. Dit is dus bekend, maar je zult tevergeefs zoeken naar 'officiële' mededelingen hierover. En dat is dan meteen mijn klacht: ze laten iedereen maar aanmodderen en (zoals eerder gezegd) mn de website van Tacx is matig: verouderde info over trainers, onoverzichtelijk, geen goede Q&A, geen overzicht van bestaande issues.

Maar toch tevreden en ik zou de Genius nu zeker weer kopen. Had hiervoor de Flow (>20.000 km), maar dit is wel een stap omhoog. En er is veel te beleven in de virtuele fietswereld !

Martin80
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin80 24 okt 2015 13:31

triabas schreef:
Maar toch tevreden en ik zou de Genius nu zeker weer kopen. Had hiervoor de Flow (>20.000 km), maar dit is wel een stap omhoog. En er is veel te beleven in de virtuele fietswereld !

Een beetje off topic, maar aanhakend op je laatste opmerking: in watvoor opzicht is de Genius beter dan de Flow, los van het feit dat de Smart VR-mogelijkheid heeft?

triabas
Forum-lid

triabas 24 okt 2015 16:19

Martin80 schreef:
Een beetje off topic, maar aanhakend op je laatste opmerking: in watvoor opzicht is de Genius beter dan de Flow, los van het feit dat de Smart VR-mogelijkheid heeft?
1. Een sterkere rem, waardoor berg-op rijden beter wordt gesimuleerd (als je bijv. de alpe d'huez wilt beklimmen met een gem. stijgingspercentage van bijna 8%, dan simuleert de flow dit tot max een stijgingspercentage van 7%, de rest krijg je cadeau ;)
Ps dit staat overigens wel een stuk duidelijker beschreven op de tacx website

2. Bij de Genius hoef je berg-af niet te trappen, hij simuleert ook echt dat je naar beneden gaat. Vind ik op zich behoorlijk voordeel omdat je ook eens af en toe je benen stil kan houden om wat te rekken oid. (heeft Bushido ook geloof ik). Hierdoor houd ik het binnen fietsen makkelijker/langer uit.

En ik was zelf wat sceptisch over de VR wereld (had een gewone Flow - geen i-, met een display en was daar prima tevreden over). Maar als je dan eenmaal overgestapt bent en alles werkt naar behoren, is het wel gaaf wat er allemaal mogelijk is. VR Is behoorlijk booming en er worden heel veel mooie fietsapp's ontwikkeld.

Plaats reactie