Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Alternatief Tacx Genius Smart T2080

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 24 okt 2015 16:33

Voor mij wordt het de Elite Realtour B+
Wat en waarom staat hier
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=76735

Martin80
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin80 24 okt 2015 18:54

@triabas

Dank voor je toelichting! Dus als ik het goed begrijp krijg je met de duurdere remmen, een meer waarheidsgetrouw effect als je berg op rijdt?

En is er nog verschil tussen deze trainers bij vlak rijden?

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op fietstrainers, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik een trainer zou willen inzetten: alleen interval en techniek, of ook klimmen...

triabas
Forum-lid

triabas 25 okt 2015 08:06

Martin80 schreef:@triabas

Dank voor je toelichting! Dus als ik het goed begrijp krijg je met de duurdere remmen, een meer waarheidsgetrouw effect als je berg op rijdt?

En is er nog verschil tussen deze trainers bij vlak rijden?

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op fietstrainers, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik een trainer zou willen inzetten: alleen interval en techniek, of ook klimmen...
In volgorde van je vragen:
1. Ja, aldus Tacx
2. Weet ik niet, Tacx zal zeggen van wel...:->. Ik vond de Flow ook altijd prima trappen, alleen moet je daar altijd wel druk op de pedalen blijven houden, terwijl je bij de Genius je benen wel even stil kan houden en dan 'rol' je door, net als op de weg. Maar in de trapbeweging zelf voel ik geen verschil.
3. Interval is vaak ook een soort klimmen. Want je gaat bijv. paar minuten de weerstand verhogen en heel langzaam trappen. Dat kun je interval noemen, maar net zo goed klimmen.

En om nog even Midstar te corrigeren die daarom vroeg in zijn link ;) . Tacx gebruikt nu hetzelfde open protocol (ANT FE-C), dus die kan evengoed software van derde partijen aan, net als Elite, daar zou in beginsel geen verschil in moeten zitten. Maar wellicht wel in de uitwerking hoe goed alles werkt, zie mijn opmerkingen over Trainerroad. Dit beschouw ik echter als kinderziektes en bij een vd volgende software updates wordt dit ongetwijfeld hersteld.

Ik heb verder geen ervaring met Elite, kan daar dus niet over oordelen. Persoonlijk vind ik het leuk om bijv. de Alpe d'Huez virtueel op te klimmen en dan wil je niet smokkelen.. :D. Dus dan kom je uit bij minimaal de Bushido obv remkracht.

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 25 okt 2015 08:39

De Bushido kan meer hellingspercentage aan dan de Elite Realtour B+ 15% tov 6%
Voor de rest kunnen ze beiden hetzelfde als ik het zo zie?
De Bushido komt met smart upgrade voor pc richting de 700,- euro, waarbij de Elite compleet 375,- doet, (ant+ stick voor pc,en software inbegrepen)
Hiervoor wil ik het verschil bij stijgingspercentage boven 6% wel een extra tandje bijschakelen ;)
Niet het meest ideale,maar wel te doen aangezien ik niet elke week een berg zal bestijgen.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 25 okt 2015 08:53

eigenlijk zijn er bij tacx twee "grote" nadelen voor mij, (ik weet niet hoe dat bij andere trainers zit):

-soms heb ik het gevoel dat je een halve computer nerd moet zijn om de handel te koppelen en aan de gang te houden
- bij interval trainingen heeft de software relatief veel tijd nodig om je power/hf op juiste hoogte te krijgen

ik kan met beiden leven en heb al jaren plezier van mijn bushido
een veel gehoorde klacht op fora is de kwaliteit van de help-desk, mijn ervaring is anders: altijd goed en relatief snel geholpen
Allard

triabas
Forum-lid

triabas 25 okt 2015 11:41

midstar schreef:De Bushido kan meer hellingspercentage aan dan de Elite Realtour B+ 15% tov 6%
Voor de rest kunnen ze beiden hetzelfde als ik het zo zie?
De Bushido komt met smart upgrade voor pc richting de 700,- euro, waarbij de Elite compleet 375,- doet, (ant+ stick voor pc,en software inbegrepen)
Hiervoor wil ik het verschil bij stijgingspercentage boven 6% wel een extra tandje bijschakelen ;)
Niet het meest ideale,maar wel te doen aangezien ik niet elke week een berg zal bestijgen.
Dat is wel een beetje scheve vergelijking. Bij Tacx kun je ook de software gratis krijgen, namelijk de cycling app. Dan heb je alleen niet de uitgebreide (PC)versie met lange films ed, maar die heb je bij Elite sowieso al niet, toch ? Los daarvan kun je vaak net zo goed software van derden gebruiken (Zwift, Trainerroad, Sufferfest etc). En je kunt momenteel de Bushido al krijgen voor EUR 500,- incl tablethouder. En dan is het verschil nog 'slechts' EUR 125 voor 9%... :like:

mbt opmerkingen Beren:
- ik ben een echte alfa en het opzetten en koppelen gingen echt heel makkelijk. Ook de genoemde software van derden Trainerroad, Zwift, Sufferfest (die was ik eerder nog even vergeten), alles werkt met een paar klikken.
- van trage reactietijd software heb ik geen last; wellicht alleen bij oudere trainers ? Voor de NEO heb ik daar wel veel over gelezen, maar Tacx zegt dat het daar opzettelijk is in geprogrammeerd (om niet te bruusk van bijv 150W naar 600W te gaan).

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 25 okt 2015 11:57

Vlgns mij is de Vortex Smart een betere vergelijking met de Realtour B+
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 25 okt 2015 12:02

Als het goed is kan je met de Elite pc sofware die met de Realtour mee komt, lange films afspelen.
Dat is dan ook het verschil tussen de qubo en realtour.
Ben echt al 2 weken elke avond mij aan het verdiepen in verschillen onderling.
Als het niet zo is mag je mij dat graag laten zien, is voor mij de reden om voor de goedkopere Realtour te gaan.
Ik wil sowiezo mij laptop gebruiken, dus tablet valt af voor mij, deze is te klein met zijn 10 inch.

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 25 okt 2015 23:30

vincent75 schreef:Vlgns mij is de Vortex Smart een betere vergelijking met de Realtour B+
Puur qua hardware gaat die vergelijking wel op ja. Feit is wel dat als je een laptop als basis wil gebruiken je bij de Realtour B+ al volledig bent voorzien van al het nodige (en zelfs meer) voor 375 euro. Bij Tacx moet je om datzelfde pakket te behalen toch al 130 euro extra neertellen (Upgrade Smart).

Tacx Bushido is qua hardware een klasse hoger dan bovenvermelden. Spijtiggenoeg zit je daar wel opnieuw met die extra kost van 130 euro voor PC. Er zijn inderdaad heel wat thirdparty apps, maar ook dat kostenplaatje loopt toch snel op.

Ben zelf net als midstar al even bezig met het uitzoeken van de best geschikte trainer voor een budget van circa 300 euro (zonder accessoires) en voorlopig zie ik de Elite Realtour B+ hier ook als winnaar uitkomen. 375 euro is wat boven budget, maar dat wordt volledig weggewerkt doordat je dan wel al een ANT+ dongle hebt en ook nog eens de volledige REAL-software kan gebruiken.

Ik had trouwens ook eerst wat vragen wij die max. stijgingspercentage van 6% bij de RealTour B+. Maar heb op dat vlak toch al heel wat minder positieve ervaringen gelezen van trainers op basis van motorrem die hoger gaan (zoals bushido tot 15%). De weerstand zou onrealistisch zwaar worden waardoor een lange klim bijna onmogelijk te doen is en meermaals lees ik ook dat er wat problemen zijn met doorslippende band/wiel.
Alle ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk, maar dit zie ik toch wel heel vaak terugkomen.

Ik blijf kritisch rondkijken, maar ik zie niet meteen een beter compleet alternatief opduiken voorlopig.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

bwerter
Forum-lid

bwerter 26 okt 2015 10:43

Melda schreef:Ik had trouwens ook eerst wat vragen wij die max. stijgingspercentage van 6% bij de RealTour B+. Maar heb op dat vlak toch al heel wat minder positieve ervaringen gelezen van trainers op basis van motorrem die hoger gaan (zoals bushido tot 15%). De weerstand zou onrealistisch zwaar worden waardoor een lange klim bijna onmogelijk te doen is en meermaals lees ik ook dat er wat problemen zijn met doorslippende band/wiel.
Alle ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk, maar dit zie ik toch wel heel vaak terugkomen.

Ik blijf kritisch rondkijken, maar ik zie niet meteen een beter compleet alternatief opduiken voorlopig.
De meest recente software updates hebben dit "probleem" ook nog niet verholpen?

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 26 okt 2015 11:00

Met mijn Bushido Smart blijft het wat behelpen en is het hit & miss als ik de Tacx video's gebruik met de >10% beklimmingen.

Het voelt wat te zwaar en als hij niet precies is ingesteld met de juiste banden druk (geen vast gegeven voor wat goed is...) dan heb je ook tire slippage inderdaad.

Met programma's als Zwift (Waar ook stukje > 10% in zitten) en TrainerRoad heb ik daar een stuk minder last van en dat bevalt erg goed.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

kobro
Forum-lid

Gebruikersavatar kobro 26 okt 2015 17:20

Voor de TS
Ik zou wel even een app downloaden bij tacx om te kijken of je PC of labtop wel geschikt is
Anders koop je misschien iets wat niet geschikt is voor je computer want het vraagt nog wel wat
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3

Plaats reactie