Setje handgespaakte wielen.
Op dit moment ben ik mijzelf aan het oriënteren voor een setje handgespaakte wielen.
De reden hiervoor is dat ik tot nu toe al vele fabriekswielen aan gort getrapt heb en hier zit ondertussen ook al veel geld in.
Voor mij hoeven de wielen ook niet ultralicht te zijn ik ben zelf ook al 85KG.
Ik heb mij nog niet zo heel erg veel in dit soort wielen verdiept maar zat aan de volgende set up te denken.
Naven...........: *DT 350 Straight 24 voor en 32 achter
Velgen..........: *DT RR440
Spaken..........: * DT Revolution voor en Dt Comp achter
aANTAL_SPAKEN...: 28
Spaaknippel.....: *messing zwart
In eerste instantie zat ik aan 240 naven te denken echter de bouwer gaf aan dat het alleen een kwestie van gewicht (80 Gram )was waar je 200 euro meer voor betaald.
Heeft iemand hier een mening of advies over?
De reden hiervoor is dat ik tot nu toe al vele fabriekswielen aan gort getrapt heb en hier zit ondertussen ook al veel geld in.
Voor mij hoeven de wielen ook niet ultralicht te zijn ik ben zelf ook al 85KG.
Ik heb mij nog niet zo heel erg veel in dit soort wielen verdiept maar zat aan de volgende set up te denken.
Naven...........: *DT 350 Straight 24 voor en 32 achter
Velgen..........: *DT RR440
Spaken..........: * DT Revolution voor en Dt Comp achter
aANTAL_SPAKEN...: 28
Spaaknippel.....: *messing zwart
In eerste instantie zat ik aan 240 naven te denken echter de bouwer gaf aan dat het alleen een kwestie van gewicht (80 Gram )was waar je 200 euro meer voor betaald.
Heeft iemand hier een mening of advies over?
Volg het advies van de wielbouwer.
Bij (race)wielen draait het om twee dingen ; als je je hart volgt kies je voor fabriekswielen. Volg je je verstand, ga je voor handgespaakt. Vaak volgt na een paar sets geflopte fabriekswielen uiteindelijk toch een setje kwalitatief hoogwaardige handgespaakte wielen.
Dat is precies wat er nu speelt bij mij Paul1, iedere keer trapte ik weer in een "mooie" aanbieding voor een of ander strak setje wielen. Nu ben ik er helemaal klaar mee. Handgespaakte wielen smoelen niet zo mooi maar ik denk dat ik hier veel meer plezier aan ga hebben, en ook vooral langer plezier aan ga hebben.
Gewoon advies vragen aan een goede wielenbouwer en dan kijken wat er in je budget past. Bij mijn wielenbouwer vraag ik altijd een aantal opties (meestal duurdere naven met minder gewicht) waarbij je dan zelf kan kiezen. Bevalt mij goed en de kwaliteit is (in mijn situatie = veel rijders gewicht (;-) ) prima .
.
.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Met 85kg lichaamsgewicht kan mij hierbij niet zo veel voorstellen. Trap je iedere keer in een mooie aanbieding en trap je die wielen kapot? Fulcrum, Campagnolo en Shimano moeten dit gewoon kunnen. Wielen trap je niet kapot tenzij je rommel koopt.
Een wielbouwer gebruikt standaard onderdelen die niet verschillen van fabriekswielen, wat meer spaken voor de 120kg categorie maar dan heb je het wel gehad.
Een wielbouwer gebruikt standaard onderdelen die niet verschillen van fabriekswielen, wat meer spaken voor de 120kg categorie maar dan heb je het wel gehad.
Beste Materialist,
Zeg mij dan maar eens welke van de fabrieksmerken wielen levert met spaken die gebust zijn, om nog maar niet te spreken van dubbel gebuste spaken. Het kan zijn dat ik het mis heb hoor maar zover ik gezien heb worden ze niet geleverd.
Zeg mij dan maar eens welke van de fabrieksmerken wielen levert met spaken die gebust zijn, om nog maar niet te spreken van dubbel gebuste spaken. Het kan zijn dat ik het mis heb hoor maar zover ik gezien heb worden ze niet geleverd.
Gebuste spaken hmm dat zullen er niet veel zijn, dubbel gebuste spaken al helemaal niet !
Serieus...je hebt butted en double butted spaken, maar enkel of dubbel busted (ook wel eyelets genoemd) velgen.
Hier kan je wat meer informatie vinden: http://wheelworks.co.nz/eyeletted-vs-non-eyletted-rims/
Kort samengevat: double eyelet heeft in theorie een aantal voordelen, maar is tegenwoordig niet meer noodzakelijk voor een goed sterk wiel. Neem bijvoorbeeld de Pacenti SL23, staat als zeer goed bekend hier, maar heeft geen eyelets.
Serieus...je hebt butted en double butted spaken, maar enkel of dubbel busted (ook wel eyelets genoemd) velgen.
Hier kan je wat meer informatie vinden: http://wheelworks.co.nz/eyeletted-vs-non-eyletted-rims/
Kort samengevat: double eyelet heeft in theorie een aantal voordelen, maar is tegenwoordig niet meer noodzakelijk voor een goed sterk wiel. Neem bijvoorbeeld de Pacenti SL23, staat als zeer goed bekend hier, maar heeft geen eyelets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Beste hobbyist, je moet niet in verkooppraatjes geloven.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke fabriekswielen je hebt gehad en waar ze stuk gingen.
Wielbouwers hebben meestal juist geen verkooppraatjes materialist, dat zijn mensen die helemaal gek zijn van de wielersport en de juiste combinatie voor jou willen samenstellen. Wanneer hij alleen maar verkooppraatjes zou hebben had hij mij ook gewoon 240 naven laten kiezen. Merken als campa, Shimano en Fulcrum gaan juist voor de massa en willen zoveel mogelijk verkopen .
Veel info over naven vind je hier. Oa een vergelijkbare conclusie over DTSwiss 240 naven: Goed, maar niet bijzonder.
Velgen, iig breed (17+mm intern): als gewicht geen issue is: Hplusson Archetype. Indien wel: Ryde Pulse of Pacenti SL23
Spaken: CX ray (licht en aero) & CX sprint (sterker en aero), maar er zijn vast goede alternatieven
Maar laat je vooral adviseren door je wielenbouwer. Ik zal zelf niet zo snel meer fabriekswielen kopen, maar niet omdat ik er nou zo'n slechte ervaringen mee heb. Waarom ben je er zo zeker van dat je handgespaakte wielen wel heel zou houden? Hoe gingen je oude wielen eigenlijk stuk? Welke wielen waren het?
Velgen, iig breed (17+mm intern): als gewicht geen issue is: Hplusson Archetype. Indien wel: Ryde Pulse of Pacenti SL23
Spaken: CX ray (licht en aero) & CX sprint (sterker en aero), maar er zijn vast goede alternatieven
Maar laat je vooral adviseren door je wielenbouwer. Ik zal zelf niet zo snel meer fabriekswielen kopen, maar niet omdat ik er nou zo'n slechte ervaringen mee heb. Waarom ben je er zo zeker van dat je handgespaakte wielen wel heel zou houden? Hoe gingen je oude wielen eigenlijk stuk? Welke wielen waren het?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?