Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano schijfrem remt niet meer

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12985
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 okt 2015 12:59

Mijn remmen hoor je iig niet, rijd ook regelmatig op de weg met de MTB.
Kijk eerst eens of je schrijf recht is en buig hem zonodig recht, simpel en snel klusjes.

Gewone remblokken op carbon velgen (reynolds) maken meer lawaai dan schijfremmen.

Uiteraard moet je ze goed schoonhouden, maar dat is met velgremmen ook zo en de trend dat velgremmen onder het bracket verdwijnen vind ik nou ook niet zo,n fijne trend.

Het voor degene die het niet op de MTB gewend zijn ook gewoon even wennen aan een nieuwe techniek, wat ander onderhoud vergt.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 25 okt 2015 09:54

Inmiddels heb ik de eea uit elkaar gehaald en opnieuw ingesteld.
Er zat geen vuil in/op de blokjes, maar wellicht is slijtage een van de oorzaken. Omdat ik geen nieuwe blokjes bij de hand had, heb ik de blokjes per wiel gewisseld (dwz links omgeruild met rechts).
Even de tijd nemen om opnieuw uit te lijnen. Ook remkabeltje (ik heb geen hydraulisch systeem) opnieuw vastgezet. Resultaat is prima remkracht. Wel neem ik voortaan een klein inbussleuteltje mee, zodat ik igv verminderde remkracht, het remblokje kan aandraaien. Dat heb ik afgelopen week in de steile heuvels van Wales een keer moeten doen (maar daar is het ook wel erg veel remmen om berg af de snelheid onder controle te houden).
Per saldo denk ik dat slijtage de oorzaak van de problemen is geweest.

Vraag die voor mij nog open staat is of er andere/betere remblokjes te koop zijn.


En tav de offtopic discussie waarom wel/niet schijfremmen:
Als je je er een beetje in verdiept is het systeem erg eenvoudig. Kost misschien iets meer aandacht bij het instellen, heeft misschien iets meer onderhoud nodig, maar is normaal gesproken (ook bij nat weer) superieur tov velgremmen.
Het wisselen van een wiel moeilijker? Integendeel.
Hoger gewicht? Zou kunnen, maar voor mij niet van belang.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 25 okt 2015 17:30

Toch ook nog een opmerking voor de discussie wel / geen schijfremmen.
Als ik de schijfrem propaganda lees die o.a. door de redactie van Fiets gevoerd wordt zou het grote voordeel moeten zijn dat je juist bij nat en vies weer in volle afdaling meer betrouwbare remmen hebt.
Ik heb geen behoefte aan schijfremmen en eigenlijk wil ik ze ook niet maar ik had mij er maar in berust dat ook ik over een paar jaar net als velen met schijfremmen zal (moeten) rondrijden. Het wordt immers gewoon doorgedrukt.
Nu ik deze problemen lees houd ik mijn hart vast. Je zal maar ergens in de bergen in nat weer aan een afdaling bezig zijn en die fijne schijfremmen laten je weten dat je het in natte omstandigheden nu maar zelf moet doen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 okt 2015 18:55

Ik ben ook geen schijfrem-adept. Ik heb zopas een nieuwe crossfiets gekocht en ik heb ondervonden dat de meeste merken zelfs geen model met gewone cantilevers meer hebben. Ze zijn nog te vinden (oa bij Rose en Ridley) maar je bent toch al beperkt in je keuzes.
Ik vrees een beetje dat het met wegfietsen ook die kant opgaat, zeker als de schijven gebruikt gaan worden bij de grote profploegen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2015 20:17

De problemen hier (niet remmen) waren bij mechanische remmen, hydraulische remmen centreren zelf en zorgen automatisch voor compensatie van versleten remblokken.

Ik rijd er nu bijna een jaar mee en ondanks het soms wat vervelend geluid in het nat, zou ik nooit meer terug willen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12985
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 okt 2015 20:26

Het is echt allemaal koudwatervrees. Het simpele feit is dat het in alle omstandigheden beter remt. Dat je het niet perse hoeft begrijp ik. Mijn volgende racer zoek ik uit op hele andere creteria, of er schijfremmen of velgremmen opzitten maakt me niets uit.

Er kan altijd iets mis gaan maar de kans is zeker niet groter bij schijfremmen en natte schijven remmen net zoals je met je auto uit de wasstraat komt bijna niet, die moeten ook eerst drogen, alleen zijn ze veel sneller droog.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38470
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2015 20:46

Schijfremmen wordt puur gehyped door de fabrikanten omdat ze er meer aan kunnen verdienen, ze dan ook nieuwe wielen kunnen verkopen en omdat er gewoon iets nieuws moet zijn. En FIETS doet lekker mee in die flauwekul.
Op de atb werkt het meestal perfect en voegt het veel toe. Op de racer is het flauwekul!!! Wel dure flauwekul trouwens. De ellende die vele minder-technische fietsers mee gaan maken met schijfremmen overziet niet iedereen denk ik.
En voor de 10e keer: niet remkracht is beperkend bij racebandjes maar grip!!!
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 okt 2015 20:54

Schijfremmen zijn zelfstellend. Dat doet dat veertje waar je de remblokken inzet. Als het nat is, gaan schijfremmen altijd een beetje aanlopen. Soms gaat het over, dan is er niks aan de hand. Als het blijft, dan zijn ze mogelijk versleten.
Je moet nog ong. 1mm beleg hebben op de metalen ondergrond. Je kunt ze er makkelijk uithalen met de mini-inbus. Als je er niet uitkomt, laat je ze aan de FM zien. of je maakt een foto en toont die hier.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2015 21:10

daniel1975 schreef:Schijfremmen wordt puur gehyped door de fabrikanten omdat ze er meer aan kunnen verdienen, ze dan ook nieuwe wielen kunnen verkopen en omdat er gewoon iets nieuws moet zijn. En FIETS doet lekker mee in die flauwekul.
Op de atb werkt het meestal perfect en voegt het veel toe. Op de racer is het flauwekul!!! Wel dure flauwekul trouwens. De ellende die vele minder-technische fietsers mee gaan maken met schijfremmen overziet niet iedereen denk ik.
En voor de 10e keer: niet remkracht is beperkend bij racebandjes maar grip!!!
Dus op de MTB gaan minder-technische fietsers er geen problemen mee hebben maar op de racefiets wel, rare gedachtegang :roll:
Afbeelding

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 02 nov 2015 00:34

FietsBie schreef: Ook remkabeltje (ik heb geen hydraulisch systeem)
Je hebt dus geen Shimano BR-RS785, zoals vermeld in je openingspost, want dat zijn juist wel hydraulische remmen.
Nee_Nee schreef:Schijfremmen zijn zelfstellend. Dat doet dat veertje waar je de remblokken inzet.
Dat veertje zorgt er alleen maar voor dat de remblokken tegen de zuigers aan gedrukt worden (met minimale kracht). Het zelfstellende komt door het terugveren van de seals rond de zuigers.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38470
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 nov 2015 11:14

Op de atb is er ook genoeg narigheid met schijfremmen.
Maar ik denk dat er op de weg nog veel meer niet-technisch onderlegde fietsers zijn. Dus ja, ik verwacht op de weg meer problemen.
En het wordt straks helemaal leuk als Shimano verschillende versies gaat leveren. Net als ze nu doen met bijv Ispec A en B. Nutteloze aanpassing, maar niks past meer. Moet je alleen wel net ff weten.

En ik heb nog niemand het belangrijkste tegenargument horen weerleggen: niet remkracht is de beperkende factor op de racer maar grip van de band op de weg. Je kunt met een velgrem ook VEEL harder remmen dan je band-weg contact aan kan. Probeer maar eens volle bak te remmen met je voorrem... ;)

En sneller discwiel wisselen dan snelspanner: NO-WAY!!
Less is bore

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 02 nov 2015 13:42

Ik rij al meer dan 20000 km met schijven door weer en wind en wil niet meer anders. Nooit problemen, remt altijd en zeker beter dan velgremmen plus dat je velgen niet naar z'n grootje gaan. In afdalingen vind ik het helemaal super, met minimale kracht super kunnen remmen.

Plaats reactie