Een Cyclocrosser (CX) of gravel-racer kan je niet vergelijken met een MTB. De kleine verzetjes staan me niet zo aan. Ikzelf heb meer voorkeur voor een harde ondergrond en dus meer snelheid. Een CX is veel nerveuzer en preciezer dan een MTB. Een CX vraagt op een singletrack veel meer concentratie. Een CX/gravelracer is veel sneller op rechte en lange klimmende stukken. Met een gravelracer kan je volgens mij ook langere afstanden rijden.
Bij mij in de buurt (Utrechtse heuvelrug) stikt het van de bos(schelpen)paden die bedoeld zijn als fietspad. In de winter zijn die niet te doen met een gewone racer. Veel te glad en modderig. Met een CX of gravelracer kan je daar lekker op knallen. Het zijn vooral lange rechte paden met hier en daar een slingerbocht.
Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld te druk, dan ga ik met deze fiets op de bredere fietspaden. Met de GranFondo (en ik denk alle andere gelijkaardige fietsen) heb je zoveel mogelijkheden qua ondergrond dat het niet uitmaakt of het asfalt, grind, schelp, zand of modder is.
Er zijn ook MTB-routes die goed te doen zijn met een CX. Aleen de jumps deed ik nooit. En niet alleen omdat mijn fiets dat niet zou aankunnen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Met de GranFondo zou het ook zeker moeten kunnen met 35mm bandjes. Dat ga ik binnenkort nog eens proberen met mijn BMC.
Ik heb er nu toch maar een belletje op gemonteerd en dat doet hier in de regio wonderen. Ook bij wandelaars op paden waarvan het niet duidelijk is dat fietsers ook mogen komen (de MTB-routes).