Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

App De Fiets - onderzoek van de fietsersbond

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 14 sep 2015 20:49

razenderoeland schreef:Voor mij hetzelfde. Heb nog zo'n mooie degelijke koelkast van Nokia die niet weet wat appen is.
Nokia is niet kapot te krijgen heeft mijn man en ik vroeger ook gehaad. Ondanks dat ze vaker gevallen zijn en zo hebben ze het telkens overleeft.
Ghost Nivolet 6LC

DvanW
Forum-lid

DvanW 15 sep 2015 08:19

De app heeft geen verbinding met facebook maar geeft je de mogelijkheid om via verschillende kanalen aan anderen te laten weten dat je deelneemt. Dit is niet verplicht en niet verbonden aan de werking van de app. De app bepaalt met 95% zekerheid of je op de fiets zit of niet en registreert bij een minimaal batterijgebruik. Hier is vrij uitvoerig voor getest. Er is in Nederland zeer weinig goede data over utilitair fietsgebruik beschikbaar en dit zou een goede start zijn om hier verandering in te brengen. Zo kunnen we de broodnodige verbindingen in het netwerk verbeteren of toevoegen. Dus mocht je mee willen doen dan heel graag! Aanmelden kan de hele week nog en de data worden inderdaad volledig geanonimiseerd.

Disclaimer: Ik ben werkzaam bij een van de overheden die gezamenlijk dit project gefinancierd hebben :-)

IkBenSpecialized
Forum-lid

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 15 sep 2015 08:48

DvanW schreef:De app bepaalt met 95% zekerheid of je op de fiets zit of niet en registreert bij een minimaal batterijgebruik. Hier is vrij uitvoerig voor getest.
Dit vind ik dus een hele foute insteek van het onderzoek en ook de reden dat ik de app nooit zal installeren. Waarom moet die app alles volgen wat ik doe en gaat hij dan zelf bepalen of ik misschien wel op de fiets zit of niet? Ik vind dat een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. Als je nu alleen de app aan kon zetten als je daadwerkelijk gaat fietsen (zoals met je garmin) dan zou het geen probleem zijn.

peter1981
Forum-lid

peter1981 15 sep 2015 08:53

IkBenSpecialized schreef:
DvanW schreef:De app bepaalt met 95% zekerheid of je op de fiets zit of niet en registreert bij een minimaal batterijgebruik. Hier is vrij uitvoerig voor getest.
Dit vind ik dus een hele foute insteek van het onderzoek en ook de reden dat ik de app nooit zal installeren. Waarom moet die app alles volgen wat ik doe en gaat hij dan zelf bepalen of ik misschien wel op de fiets zit of niet? Ik vind dat een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. Als je nu alleen de app aan kon zetten als je daadwerkelijk gaat fietsen (zoals met je garmin) dan zou het geen probleem zijn.
GPS uitzetten valt er niks te registreren ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2015 09:54

Natuurlijk wel, op basis van mobiele en wifi netwerken kan je dan nog prima gevolgd worden. Bij mij begint het altijd wel te kriebelen met uitspraken als die 95%. Als dat resultaat gewenst is dan kan je natuurlijk gewoon de testgroep aanpassen. Op basis van enkel een accelerometer kan je echt niet zeggen of iemand aan het fietsen is, leuk om te detecteren of iemand stil zit of niet. Probleem is immers ook dat bijvoorbeeld veel vrouwen de telefoon in een tas hebben zitten. En ook al stop je 'm wel in je zak, er zit nogal een verschil in de bewegingen die je meet als de telefoon in je jaszak of broekzak zit.

Gok zo dat ze de accelerometer gebruiken om te detecteren of iemand beweegt en de rest met de snelheid afbakenen. Alleen zal dat natuurlijk nooit sluitend werken, want hoe voorkom je dat je metingen op een snorfiets meeneemt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

IkBenSpecialized
Forum-lid

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 15 sep 2015 09:58

peter1981 schreef:GPS uitzetten valt er niks te registreren ;)
Dat zegt idd niets. Mijn GPS staat standaard uit op mijn telefoon, maar als ik via mijn Google-account de geschiedenis van mijn locaties bekijk, kan je precies volgen waar ik overal geweest ben. Zelfs tijdens fietstochten komen de lijntjes op de kaart aardig overeen met mijn garmin-gegevens....

DvanW
Forum-lid

DvanW 15 sep 2015 19:40

Plaats bepalen zonder GPS is buiten het stedelijk gebied zeer lastig dus met GPS worden de beste resultaten behaald. Het staat een ieder natuurlijk vrij om al dan niet deel te nemen, gelukkig zijn er al veel deelnemers maar meer is in dit geval beter.

IkBenSpecialized
Forum-lid

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 03 nov 2015 12:42

Een deel van de uitkomsten zijn vrijgegeven: http://www.nu.nl/werk-en-prive/4157577/ ... ardst.html

Plaats reactie