Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon, Bulls of Wilier

rudizm
Forum-lid

rudizm 04 nov 2015 10:10

Hallo! Graag ontvang ik advies ten aanzien vd aankoop van mijn eerste racefiets. Ik zoek een fiets met een enigszins comfortabele geometrie. Ik wil dus niet te diep zitten. Mijn budget is max 1200 euro, liefst niet zwaarder dan 8,6 kilo, minimaal 105 afgewerkt. Zelf ben ik op de volgende kandidaten gekomen:

Canyon Endurace al 6.0 2015. Volledig 105 afgewerkt, mavic aksium wielset, 8,2 kilo, 1000 euro incl verzenden. Dit was mijn eerste keus, maar ik wacht inmiddels al anderhalve maand op een bevestiging van mijn order. Ik ben het wachten wel een beetje zat, dus ben verder gaan kijken.

Toen een Bulls desert falcon pro 2014 tegengekomen. Volledig ultegra, mavic aksium wielset, 7,9 kilo, 1100 euro.

Tot slot een laatste kandidaat (hoewel ik niet zeker ben van de geo): wilier gts disc 2015. Carbon, volledig 105 afgewerkt, fulcrum racing sport wielset, 8,6 kilo, prijs nog te bepalen.

Wat is jullie advies? Zijn er nog goede alternatieven die ik mogelijk over het hoofd heb gezien?

JorBak
Forum-lid

Gebruikersavatar JorBak 04 nov 2015 10:31

Je zou eventueel nog t aanbod van Rose onder de loep kunnen nemen

rudizm
Forum-lid

rudizm 04 nov 2015 11:07

Goede! Zojuist even bij Rose gekeken en is wellicht ook een optie. Het 2015 model is helaas niet meer in mijn maat (55). Jammer, had een mooie duit gescheeld.

Ook bericht gekregen vd Wilier, deze valt buiten mijn budget en kan dus van de lijst.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 04 nov 2015 11:30

Geen fiets advies, er zijn zoveel merken, maar misschien wat kader.
Want zoveel merken, zoveel smaken....
(wat vind je zelf nu mooi? Strak Duits? Sierlijk Italiaans? Modern Amerikaans, etc?)

Als eerste racefiets, en enkel vanwege de problemen die er kunnen zijn met de levering, zou ik Canyon dan ook afraden. Vaak heb je dan bedacht, ik wil gaan fietsen en dat moet dan ook zo spoedig mogelijk ;-)

Moet het een nieuwe zijn? Is een mooie occasion ook een optie?
Het is nu natuurlijk een mooi moment om misschien wel een overjarig exemplaar te scoren of misschien een fiets te kopen van iemand die a.s. seizoen iets nieuws wil proberen.

Mijn ervaring met mijn eerste fiets is, is dat deze vaak achteraf dan toch net niet goed genoeg is of dat je er snel uitgroeit en dan alsnog op zoek gaat naar weer iets anders.
Dan is een occasion misschien een goede optie?

En je kijkt nu vooral naar internet fietsen, dat is natuurlijk prima (Zelf ook een Canyon en Pinnacle), maar houdt dan rekening dat je niet de service hebt van een FM.
Ook het prijs vergelijken daar tussen is wat scheef, veel FM's kunnen die prijzen niet matchen, maar hebben natuurlijk weer andere plussen die je kunt overwegen. (Service beurten, korting op andere accessoires, etc,)

Geen idee waar je vandaan komt, maar 12GOBiking heeft veel verschillende merken en veel op voorraad. Je hebt helaas net de oktober sale gemist ;-)

Succes met je keuze!

ps. misschien eens bij Sensa kijken? Ook vaak wel betaalbare opties.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

rudizm
Forum-lid

rudizm 04 nov 2015 11:46

Wellicht wat achtergrond. Ik doe momenteel al redelijk fanatiek aan mountainbiken. Ik wil graag een racefiets ernaast om ook af en toe met goede vrienden over de weg te kunnen touren. Ik heb dat een tijd op de mtb geprobeerd met een aparte wielset met slicks, maar het verschil is gewoon te groot met een racer (mtb 29 gemiddeld, race gaat al gauw richting de 33+). De racefiets is dus voor ernaast en hoeft daarom niet top of the line te zijn (maar ook geen troep). Qua fietstechniek ben ik redelijk handig. Ongeveer 80% vh onderhoud doe ik zelf. Alleen zaken waar ik het gereedschap niet voor heb, of de finesse, besteed ik uit (denk aan voorvork, interne kabels).

Nieuw heeft bij mij de voorkeur omdat ik daarmee een stuk risico uitsluit en vanuit mijn werk nog gebruik kan maken van een fietsenplan. Toch heb ik ook de occasionmarkt in de gaten gehouden, maar nog niet echt iets geschiks tegengekomen.

Sensa heeft volgens mij een wat meer race georiënteerdw geo: lange bovenbuis en een lage stack/reach verhouding.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 04 nov 2015 13:38

Ik denk dat andere mensen je hierop inderdaad wat gerichter advies kunnen geven.

Volgens mij heeft elk merk tegenwoordig wel een endurance model in zijn catalogus, dus Sensa zal ongetwijfeld ook wel zoiets hebben toch?

Het is enkel maar een voorbeeld merk, maar omdat je aangeeft rond die 1000 euro te willen blijven met je budget (verstandig!), dan komen meestal Canyon, Rose, Sensa, Bulls, etc. voorbij :)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Bamboo
Forum-lid

Gebruikersavatar Bamboo 04 nov 2015 16:08

Kan me de Giant Defy nog herinneren met een comfy geo, in deze uitvoering met 105: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications
Giant TCR1
Raleigh Demarrage

rudizm
Forum-lid

rudizm 04 nov 2015 19:29

Ik heb de Defy even bekeken. Wellicht is het een optie, maar ik heb wat moeite om de geometrie vd fiets te interpreteren. Mijn maten zijn:

Lengte: 1,79
BBL: 85,7
Romplengte: 64,8
Arm: 69,8
Schouderbreedte 41,6.

Welke maat zou ik dan nodig hebben? Een M ?

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... /#geometry

Bij een M zal de lengte vd bovenbuis goed zijn, maar wellicht is de hoogte vd zitbuis aan de lage kant? Bij een ML vermoed ik dat de bovenbuis echt te lang wordt voor mij.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 05 nov 2015 20:28

Ik zou lekker op de Canyon blijven wachten... prima fiets ! Mooie afmontage en kwaliteit voor het geld. De Canyon frames zijn echt zeer goed voor het geld.

Waag er nog maar wat telefoontjes / mailtjes aan. Dit is namelijk niet gebruikelijk voor Canyon (althans is mijn ervaring).

rudizm
Forum-lid

rudizm 06 nov 2015 08:58

Waar ik me een klein beetje zorgen over maak bij de Canyon is de hoge stack/reach verhouding (1,55) icm de hoge balhoofdbuis van 17,5 cm. Ik wil niet extreem racy (S/R <1.40), maar ik vind het wel fijn als ik nog enigszins snelheid kan maken met de fiets. Iemand hier ervaring mee bij een Canyon Endurace? De Bulls daarentegen heeft een S/R van 1,48 en een balhoofdbuis van 16 cm. Zit ik hiermee niet mooi tussen racy en extreem comfortabel in?

Henkyw
Forum-lid

Henkyw 06 nov 2015 09:36

Is de Cube Attain SL niks voor je?

rudizm
Forum-lid

rudizm 06 nov 2015 21:58

Met de Cube voel ik geen klik helaas.

Wilier als merk kan ik niet helemaal loslaten. Wellicht dat een GTR toch een optie is. Ik vind hem echt geweldig mooi. Iemand ervaring met deze fiets?

Plaats reactie