Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Alternatief Tacx Genius Smart T2080

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 27 okt 2015 08:07

Soap schreef: Het voelt wat te zwaar en als hij niet precies is ingesteld met de juiste banden druk (geen vast gegeven voor wat goed is...) dan heb je ook tire slippage inderdaad.
Op tacxforum wordt altijd gesproken van 7.5 bar of tussen 7.0 en 8.0 bar

Dat klopt wel met mijn eigen ervaring
Allard

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 27 okt 2015 08:31

@Soap en beren040 : Bedankt om jullie ervaringen mbt Bushido te delen. Sluiten inderdaad aan bij wat ik al eerder had gelezen.

Even een technische vraag :
Bij de bepaling van maximale realistische stijgingsgraad (6%) van de Realtour Smart B+ gaat men uit van een standaard rijder met een gewicht van 85kg.
Zelf weeg ik 68kg voor 1m78, ranke kerel dus.
Is het verkeerd om dan te veronderstellen dat de zwaarste weerstand gegenereerd door de rem voor mij eerder vergelijkbaar zal zijn met een hellingsgraad die hoger ligt dan die 6% of sla ik hier de bal mis?
Mijn veronderstelling gaat uit van het feit dat ik een hogere watt/kg waarde zal nodig hebben om die maximale weerstand te overwinnen dan een rijder van 85kg.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 27 okt 2015 09:25

beren040 schreef:
Soap schreef: Het voelt wat te zwaar en als hij niet precies is ingesteld met de juiste banden druk (geen vast gegeven voor wat goed is...) dan heb je ook tire slippage inderdaad.
Op tacxforum wordt altijd gesproken van 7.5 bar of tussen 7.0 en 8.0 bar

Dat klopt wel met mijn eigen ervaring
Ok, dat is weer anders als ik wel eens gelezen heb, want houdt nu juist 8.5 aan en gekalibreerd midden in het groen. Dat werkt in Zwift/TR prima.
(Afgelopen tijd Tacx App niet gebruikt, want zit een connectie bug in met BT :()
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

triabas
Forum-lid

triabas 06 nov 2015 14:54

DCRainmaker heeft z'n jaarlijkse trainer update gegeven: http://www.dcrainmaker.com/2015/11/2015 ... tions.html

Tacx komt er goed uit. Vwb Elite heeft hij voorkeur voor Qubo Digital. (Over Elite RealTour heeft hij het helemaal niet. En als ik op Elite's eigen site kijk, snap ik eigenlijk de verschillen tussen die trainers niet.)

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 06 nov 2015 16:59

De nieuwe Realtour B+ heeft tov de Qubo B+ extra PC sofware, een Ant+ usb stick, en een voowielverhoger.
Voor degene zoals ik die liever een Laptop of PC gebruiken, en meer willen kunnen, is dit handiger, uitgebreidener en mooier.

Jorisee
Forum-lid

Jorisee 11 nov 2015 15:40

Afbeelding

Ik ben benieuwd. Ant+ dongle had ik al dus ga de elite software maar eens flink testen de komende 6 maanden

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 11 nov 2015 17:05

Jorisee schreef:Afbeelding

Ik ben benieuwd. Ant+ dongle had ik al dus ga de elite software maar eens flink testen de komende 6 maanden
Laat maar even weten hoe je hem vind, ik krijg mijn Realtour B+ morgen. Ben ook benieuwd.

bwerter
Forum-lid

bwerter 11 nov 2015 18:32

midstar schreef:
Ik ben ook erg benieuwd, hoor graag jullie ervaringen. Met name het gemak van instellen, voldoende realistisch en andere bijzonderheden? Daarnaast met welke randapparatuur je de trainer bedient.

Jorisee
Forum-lid

Jorisee 11 nov 2015 22:41

Nou de eerste training zit er op. Hij geeft flink lagere wattages aan dan mijn power2max. Elite software snapte ok geen bal van dus heb gewoon Virtual Training weer aangeslingerd.

Next step - uitzoeken waarom hij 200w aangeeft op mijn p2m en 300 op de trainer.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 12 nov 2015 07:47

Melda schreef: Bij de bepaling van maximale realistische stijgingsgraad (6%) van de Realtour Smart B+ gaat men uit van een standaard rijder met een gewicht van 85kg.
Is het verkeerd om dan te veronderstellen dat de zwaarste weerstand gegenereerd door de rem voor mij eerder vergelijkbaar zal zijn met een hellingsgraad die hoger ligt dan die 6% of sla ik hier de bal mis?
Mijn veronderstelling gaat uit van het feit dat ik een hogere watt/kg waarde zal nodig hebben om die maximale weerstand te overwinnen dan een rijder van 85kg.
oeps daar heb ik niet een echt antwoord op... Maar volgens mij is de kallibratie juist het middel om die verschillen weg te halen. Maar er zijn hier op forum mensen met veel verstand van zaken als het gaat om dit soort zaken. Misschien kan @Livio Livius hier antwoord op geven
Allard

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 12 nov 2015 09:45

beren040 schreef:
Melda schreef: Bij de bepaling van maximale realistische stijgingsgraad (6%) van de Realtour Smart B+ gaat men uit van een standaard rijder met een gewicht van 85kg.
oeps daar heb ik niet een echt antwoord op... Maar volgens mij is de kallibratie juist het middel om die verschillen weg te halen. Maar er zijn hier op forum mensen met veel verstand van zaken als het gaat om dit soort zaken. Misschien kan @Livio Livius hier antwoord op geven
Het antwoord geeft Melda al. De trainer heeft een maximale remweerstand. Om deze weerstand te kunnen draaien is hiervoor is een vermogen nodig van zeg 400 Watt. Deze 400 Watt delen door een gewicht van 60kg geeft een relatieve vermogen van 6.6W/kg, bij een gewicht van 90kg is dit relatieve vermogen 4.4W/kg. Om een helling van 6% op te fietsen is een vermogen nodig van zeg 6.6W/kg, dit is dus voor een renner van 90kg niet te halen op deze trainer, bij een renner van 60kg simuleert de trainer wel een helling van 6%.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 12 nov 2015 10:02

Heb sinds afgelopen zaterdag ook mijn bkool binnen en niks dan lof tot nu toe.
Installatie is een fluitje van een cent. Vijf minuutjes werk en je kan op de fiets springen. Eén kleine opmerking in verband met de voet voor het voorwiel, die is volgens mij toch wel wat te laag, dus daar zit nu een boekje van ca. 1cm onder.
Eerste dagen had ik spijtiggenoeg wat problemen met internetverbinding in mijn garage. Niet echt onverwacht aangezien mijn garage een 20-tal meter van het huis staat. 2 Powerline-adapters hebben het probleem feilloos opgelost waardoor verbinding in mijn garage nu zelfs krachtiger is dan in huis zelf :)

Terug naar de Bkool.
Rijplezier is echt fenomenaal. Heb voorlopig nog maar ritjes gereden met percentages tussen -5% en +9%, maar de overgangen zijn echt zeer vloeiend en realistisch. Rijden bij +9% lijkt me niet veel zwaarder dan in de realiteit, dus ook op dat punt mooi gedaan.

Qua software is alles snel klaar en duidelijk, al lijkt het zoeksysteem me wel aan een update toe.
Allerhande ANT+ devices koppelen is kinderspel en werkt gewoon ook perfect wanneer je gaat rijden. Waardes van hartslag/cadans/snelheid maken geen bokkensprongen en worden perfect geregistreerd.
Ik beschik niet over een powermeter, maar aangezien alle andere gegevens feilloos worden geregistreerd verwacht ik dat de wattageberekening dan ook wel oke zal zijn.
Wat me ook meteen opviel was het volledige gebrek aan vertragingen. Videos en 3D lopen echt volledig synchroon met rijervaring (stijgen/dalen). Ook draft is telkens meteen voelbaar.
Heb intussen ook al een paar eigen routes via een gpx-bestand in Bkool gedropt en ook dit is echt kinderspel. Daarnaast worden deze ook redelijk snel (max. 12u) omgezet naar het 3D-format. Heb momenteel zelf nog geen eigen route gereden, dus daarover later nog eens een update.

Wat mij betreft blijft het voorlopig nog zoeken naar een eerste puntje van kritiek. De iets te lage voet voor voorwiel en de ietwat fijngevoelige zoekfunctie voor routes is echt al muggenzifterij. Ik hou jullie alvast op de hoogte.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Plaats reactie