Setje handgespaakte wielen.
Ultegra en 105 naven zit bijna geen verschil tussen behalve de prijs, beide alleen in 32 of 36 spaaks. Novatec is veel lichter en zeker niet slecht, wel industrie lagers ipv cup+conus. DT Swiss R460 is ook een overweging, stuk goedkoper dan SL23 en breed genoeg maar niet veel zwaarder.
Ik vind het vreemd dat als je op de site van DT Swiss kijkt bij de R460 dat ze bij eigenschappen 'mountain' heel laag beoordelen. Dus eigenlijk niet voor klimmen.DvanW schreef:Ultegra en 105 naven zit bijna geen verschil tussen behalve de prijs, beide alleen in 32 of 36 spaaks. Novatec is veel lichter en zeker niet slecht, wel industrie lagers ipv cup+conus. DT Swiss R460 is ook een overweging, stuk goedkoper dan SL23 en breed genoeg maar niet veel zwaarder.
Ik zou toch voor de Ultegra gaan, omdat de rest van de fiets Ultegra afgemonteerd is. Hoe is de afdichting van de Novatec Naven? Wat loopt beter industrie of cup+conus (losse kogeltjes)?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Daarom komt handgespaakt niet van de grond. Zolang Campagnolo en Shimano geen 18/20/24 gaats naven los verkoopt is er geen concurrentie voor hun fabriekswielenDvanW schreef:Ultegra en 105 naven zit bijna geen verschil tussen behalve de prijs, beide alleen in 32 of 36 spaaks. Novatec is veel lichter en zeker niet slecht, wel industrie lagers ipv cup+conus. DT Swiss R460 is ook een overweging, stuk goedkoper dan SL23 en breed genoeg maar niet veel zwaarder.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Ik denk dat er voldoende alternatieven beschikbaar zijn, alleen is er dan geen match met je groepset. So what, er zijn ook voorbeelden van fabrikanten met schitterende groepen, maar met wielsets waar toch wel wat op aan te merken is / was. Over de garantieafhandeling maar te zwijgen.materialist schreef: Daarom komt handgespaakt niet van de grond. Zolang Campagnolo en Shimano geen 18/20/24 gaats naven los verkoopt is er geen concurrentie voor hun fabriekswielen
Het hoeft ook geen Shimano te zijn, maar als het dan Shimano is ga ik geen 105 naven gebruiken terwijl de rest Ultegra is.Wiliertoerist schreef:Ik denk dat er voldoende alternatieven beschikbaar zijn, alleen is er dan geen match met je groepset. So what, er zijn ook voorbeelden van fabrikanten met schitterende groepen, maar met wielsets waar toch wel wat op aan te merken is / was. Over de garantieafhandeling maar te zwijgen.materialist schreef: Daarom komt handgespaakt niet van de grond. Zolang Campagnolo en Shimano geen 18/20/24 gaats naven los verkoopt is er geen concurrentie voor hun fabriekswielen
Is de garantie afhandeling van Shimano of Campagnolo dan slecht?
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Merkwielen/fabriekswielen/systeemwielen zien er vaak gelikt uit, maar hebben ook de nodige nadelen:
- bij de vervaardiging van deze wielen wordt uitgegaan van de gemiddelde rijder;
- te vervangen onderdelen van dergelijke wielen moeten bijna altijd (dure) onderdelen van datzelfde merk zijn, (goedkopere) onderdelen van andere merken passen niet;
- sommige merkwielen (bijv. Mavic R-Sys en Fulcrum) zitten behoorlijk onhandig in elkaar, zodat reparaties (bijvoorbeeld vervangen van de velg) veel tijd en dus geld kosten;
- de communicatie met, en deskundigheid van sommige leveranciers van onderdelen van merkwielen zijn niet om over naar huis te schrijven, met soms lange wachttijden voor klanten tot gevolg (het komt voor dat een paar keer achter elkaar de verkeerde onderdelen worden opgestuurd, etc.)
- bij sommige merken ben je als consument totaal afhankelijk van een service centre.
groeten,
Hans
- bij de vervaardiging van deze wielen wordt uitgegaan van de gemiddelde rijder;
- te vervangen onderdelen van dergelijke wielen moeten bijna altijd (dure) onderdelen van datzelfde merk zijn, (goedkopere) onderdelen van andere merken passen niet;
- sommige merkwielen (bijv. Mavic R-Sys en Fulcrum) zitten behoorlijk onhandig in elkaar, zodat reparaties (bijvoorbeeld vervangen van de velg) veel tijd en dus geld kosten;
- de communicatie met, en deskundigheid van sommige leveranciers van onderdelen van merkwielen zijn niet om over naar huis te schrijven, met soms lange wachttijden voor klanten tot gevolg (het komt voor dat een paar keer achter elkaar de verkeerde onderdelen worden opgestuurd, etc.)
- bij sommige merken ben je als consument totaal afhankelijk van een service centre.
groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Inmiddels prijzen binnen van handgespaakt.nl Is het de moeite waard om nog wat door te 'sparen' voor een setje Hope naven in plaats van Novatec? Twijfel een beetje tussen deze twee naven en dan de combinatie met de SL23 of Archetype
Novatec is gewoon prima en waarschijnlijk zelfs wat lichter dan Hope. Enige is dat de lagers niet super zijn, maar doordat standaardmaten gebruikt worden kun je die redelijk eenvoudig upgraden naar bijv. SKF of Enduro. Qua prijs/kwaliteit/gewichts ratio zijn naven uit Azië (w.o. Novatec) gewoon onverslaanbaar.
Novatec heeft twee soorten lagers. Dit zijn de Japanse lagers van goede kwaliteit en de Chinese rommel die veel en goedkoop worden aangeboden. De verhalen van slechte lagers zijn afkomstig van de Chinese lagers. Helaas kan je van buitenuit niet zien welk soort je in je wielen hebt. In de wielen die wij aanbieden gebruiken we ook de Novatec wielen, maar dan met de Japanse lagers en daar hebben we nog geen problemen mee gehad.havana schreef:Novatec is gewoon prima en waarschijnlijk zelfs wat lichter dan Hope. Enige is dat de lagers niet super zijn, maar doordat standaardmaten gebruikt worden kun je die redelijk eenvoudig upgraden naar bijv. SKF of Enduro. Qua prijs/kwaliteit/gewichts ratio zijn naven uit Azië (w.o. Novatec) gewoon onverslaanbaar.
Wij is in dit geval het bedrijf waar ik eigenaar van ben. Ik probeer alleen wat perspectief in de discussie over de Novatec naven te leggen en niets te verkopen. Aangezien er regelmatig gesproken word over de mindere lagers van Novatec probeer ik een ander licht er over te laten schijnen.
Aangezien de grote merken ook grotendeels uit Vietnam/China komen, wordt toch ook niet elke wielerspeciaalzaak gedegradeerd tot zoveelste herverkoper van Chinese wielen?
Aangezien de grote merken ook grotendeels uit Vietnam/China komen, wordt toch ook niet elke wielerspeciaalzaak gedegradeerd tot zoveelste herverkoper van Chinese wielen?
iedereen bedankt voor het advies, zoals jullie kunnen zien op de foto bij mijn avatar heb ik gekozen voor de setup die Ernie Frieke mij aangeboden heeft.
Natuurlijk zijn er mensen met andere ervaringen of meningen, Ernie kwam mij over als een kundig man en ik denk dat ik hier geen miskoop aan gedaan heb.
Ze zijn zo strak als een snaar en rijden als een trein, als ze nu ook nog duurzaam zijn wat wil een mens dan nog meer.
Natuurlijk zijn er mensen met andere ervaringen of meningen, Ernie kwam mij over als een kundig man en ik denk dat ik hier geen miskoop aan gedaan heb.
Ze zijn zo strak als een snaar en rijden als een trein, als ze nu ook nog duurzaam zijn wat wil een mens dan nog meer.