Ervaring met staal
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 mei 2013 14:10
Kan ook een xcr vork in Theo, maar ik vind dat iets minder passen bij een modern gebouwd stalen frame, tenzij je kiest voor klassiek gelugd. Ben daar ook niet over uit..
Cicli barco maakt de xcr frames voor veel voornamelijk Italiaanse topmerken als cinelli passoni, maar ook voor torelli en milani. Waarschijnlijk ook voor nog een paar andere merken. Ik wil iets wat echt bewezen goed is. Als ik zoveel centen uitgeef, dan wil ik het in 1 keer goed zonder gedoe.
Ben wel benieuwd Bart, wat is jouw prijs voor een stainless frame en wat voor een buizenset gebruik jij dan? Wat zijn je ervaringen met werken met RVS?
Cicli barco maakt de xcr frames voor veel voornamelijk Italiaanse topmerken als cinelli passoni, maar ook voor torelli en milani. Waarschijnlijk ook voor nog een paar andere merken. Ik wil iets wat echt bewezen goed is. Als ik zoveel centen uitgeef, dan wil ik het in 1 keer goed zonder gedoe.
Ben wel benieuwd Bart, wat is jouw prijs voor een stainless frame en wat voor een buizenset gebruik jij dan? Wat zijn je ervaringen met werken met RVS?
Ik heb nog geen frame met RVS buizen gebouwd (wel met RVS onderdelen) maar het behoort zeker wel tot de mogelijkheden. Het blijft uiteindelijk staal (met een iets andere samenstelling) en de meeste soorten hebben een hardheid vergelijkbaar met Reynolds 853 waarmee ik recent een frame heb gebouwd. Een full-custom RVS frame zou zowel gelugd als fillet-brazed kunnen (met aangepaste soldeer). Qua buizen zou mijn voorkeur uitgaan naar XCR of eventueel 921/931 (die zijn nog een beetje fatsoenlijk te bewerken) of een combinatie daarvan. Bedenk hier wel dat de rijeigenschappen van een frame veel meer worden bepaald door de dimensies van de buizen (diameter, vorm, wanddikte, etc) dan door het soort staal zelf. Qua prijs moet je denken aan een paar honderd euro extra tov 'normaal' staal, oa ook afhankelijk van de gebruikte buizen en constructiemethode. Maar dat is meer iets om eventueel per email verder te bespreken.woutervanwijk schreef: ...Ben wel benieuwd Bart, wat is jouw prijs voor een stainless frame en wat voor een buizenset gebruik jij dan? Wat zijn je ervaringen met werken met RVS?
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 mei 2013 14:10
stuur je een mailtje Bart
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20 nov 2013 17:53
Ik kan het toch niet laten...
De stijfheid van verschillende rvs soorten is gelijk. Reynolds 953, 931 en 921 en ook Columbus XCR hebben allemaal dezelfde elasticiteitsmodulus (en zelfde soortelijk gewicht). Wordt een frame met dezelfde wanddikte, wanddikteverloop, diameter en vorm gebouwd dan geeft dat in gewicht en stijfheid vier keer hetzelfde frame.
Wat wel anders is, is de treksterkte. Een 953 buis heeft een veel hogere treksterkte dan 921. Hierdoor zal een 953 frame bij een frontale aanrijding minder snel breken. Omdat deze marge in sterkte er is, kan er gekozen worden om minder materiaal te gebruiken. Gevolg is minder gewicht en minder stijfheid. Om toch voldoende stijfheid te krijgen kun je de diameter (rond of in een andere vorm om stijfheid in een bepaalde richting te krijgen) toe laten nemen. Op die manier is de stijfheid te vergroten bij een gelijk gewicht of een frame lichter te maken bij dezelfde stijfheid.
Overigens Reynolds 953 is het hardst van bovengenoemde rvs legeringen, en daarmee het moeilijkst te bewerken met XcR als close second.
Ik werk veel met XcR achtervorken (heb een speciaal getrokken XcR achtervork laten maken in de HSS vorm) in HSS frames. Daarmee is vaak het beste van twee werelden te creëren zonder dat de prijs te veel oploopt. Voordeel van HSS is dat deze in meer vormen, diameters en wanddikteverlopen te krijgen is (of getrokken kan worden) dan XcR. Daardoor hoef ik iemand van 1.90m niet op dezelfde buizenset te zetten als iemand van 1.70m. Wat mij betreft een belangrijk onderdeel van maatwerk.
Well.. that was my two cents.
Patrick
Blacksmith Bikes
De stijfheid van verschillende rvs soorten is gelijk. Reynolds 953, 931 en 921 en ook Columbus XCR hebben allemaal dezelfde elasticiteitsmodulus (en zelfde soortelijk gewicht). Wordt een frame met dezelfde wanddikte, wanddikteverloop, diameter en vorm gebouwd dan geeft dat in gewicht en stijfheid vier keer hetzelfde frame.
Wat wel anders is, is de treksterkte. Een 953 buis heeft een veel hogere treksterkte dan 921. Hierdoor zal een 953 frame bij een frontale aanrijding minder snel breken. Omdat deze marge in sterkte er is, kan er gekozen worden om minder materiaal te gebruiken. Gevolg is minder gewicht en minder stijfheid. Om toch voldoende stijfheid te krijgen kun je de diameter (rond of in een andere vorm om stijfheid in een bepaalde richting te krijgen) toe laten nemen. Op die manier is de stijfheid te vergroten bij een gelijk gewicht of een frame lichter te maken bij dezelfde stijfheid.
Overigens Reynolds 953 is het hardst van bovengenoemde rvs legeringen, en daarmee het moeilijkst te bewerken met XcR als close second.
Ik werk veel met XcR achtervorken (heb een speciaal getrokken XcR achtervork laten maken in de HSS vorm) in HSS frames. Daarmee is vaak het beste van twee werelden te creëren zonder dat de prijs te veel oploopt. Voordeel van HSS is dat deze in meer vormen, diameters en wanddikteverlopen te krijgen is (of getrokken kan worden) dan XcR. Daardoor hoef ik iemand van 1.90m niet op dezelfde buizenset te zetten als iemand van 1.70m. Wat mij betreft een belangrijk onderdeel van maatwerk.
Well.. that was my two cents.
Patrick
Blacksmith Bikes
Roos69, zijn er hier ook ergens foto's van jou Firefly te vinden?roos69 schreef:Maar op mijn Pegoretti, IF en Firefly heb ik (veel) langer gewacht, tot wel 15(!) maanden...
Ik volg hun creaties sinds ze begonnen zijn met hun bedrijf en ben onder de indruk van de fietsen die zij maken.
Vandaar mijn nieuwgierigheid.
Het is mooi om te zien dat er volop over staal wordt gesproken.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Prachtig! Een zeer mooie kleurencombinatie.
Jij hebt zo'n beetje alle mooie merken die je op staalgebied wilt hebben
Alleen een speedvagen zou in mijn ogen nog een toevoeging hebben op jouw collectie (al zijn er nog zat andere framebouwers die mooie frames maken).
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada