Moet je nog goed oefenen Dat kan toch niemand je zeggen als ze niet meer van je weten dan je leeftijd, je gewicht en je verzet.Sweety2008 schreef:Ik heb nu achter een nieuwe cassette 12-24 en voor de triple zou ik daarmee de Mont Ven toux boven komen?
Ik moet het ooit een keer proberen.
Cassette
ceon schreef:Hier :53x11 schreef:@Ceon: als je niet tegen meningen kan, dan is het internet misschien niet de beste plek voor je om te vertoeven. Zou een saaie boel worden, als iedereen hier zijn/haar mening voor zich moet houden.
Ga ik iig niet doen
@Ceon. Voor de volledigheid haal ik alles aan maar slechts de relevante zin vet weergegeven.
Sorry maar dat is gelul aangezien je eerder zei (08 nov 2015 14:07 ):
NIEMAND hier heeft of zal je proberen te krenken voor die 130kg maar dat is wel hetgeen jij aanhaalde als laatste 'argument' dat je hier afgezeken zou worden.ceon schreef:Jij hebt het over de e-bike die aangehaald wordt door 53x11, ik stoor me aan die 130 kg. Die weeg ik namelijk. Maar fiets elke week met veel plezier mijn rondjes.TumTumTum schreef:Ok, op het gevaar af dat ik ook nog eens de 3e wereldoorlog veroorzaak...op wat voor manier moet ik dan fietsen? Ik bijvoorbeeld? Nou ben ik voor mijn leeftijd best een stoer vrouwtje maar met 39x28 wat mijn lichtste is kom ik echt niet overal maar boven. En op de plekken waar ik wel boven kom zeker niet altijd makkelijk. Mocht ik ooit in bergen gaan fietsen dan kom ik echt niet met dat verzet toe. Sorrie.G.B. Lux Dream schreef:Dat is mooi dat jij er plezier in hebt om op zo'n manier te fietsen. Echter veranderd het niets aan mijn mening.
Dus veroordeeld tot de e-bike? Dat meen je toch niet? Als je jouw redenering doortrekt is de consequentie namelijk dat je op de racefiets in heuvelachtig gebied mogen begeven alleen nog voorbehouden is aan jonge mannen...of doorgewinterde veteranen met vele jaren klimervaring.
Nou mag je dat natuurlijk vinden maar sjeezis....ik zie dit soort redeneringen op dit forum wel vaker langs komen, vrijwel altijd van mensen(jonge heren meestal) die pak hem beet 20 jaar jonger zijn dan ik en ook 20 jaar langer fietsen dan ik. Appels en peren...en niet voorbij je eigen straatje kunnen kijken.
Net als Jans word ik daar een beetje narrig van. Maar gelukkig gaat het zoals 53x11 al aangeeft nergens over...dus waarom schrijf ik deze post eigenlijk...
Om op de vraag van de TS terug te komen die geloof ik ook al is opgelost...ik zou een keer met iemand gaan heuvelsfietsen die veel klimervaring heeft met de opdracht dat die goed naar jou kijkt en ziet hoe je klimt. Als het een beetje iemand is die zich kan verplaatsen in een ander kan hij wellicht inschatten wat jij nodig hebt om op berg X boven te komen.
Het stoort mij ook dat een technische vraag keer op keer hier tot een discussie leidt. De naam van dit forum heet : 'onderdelen & accessoires' en niet 'geef je mening'. TS geeft aan het gevoel te hebben dat een paar tandjes kleiner hem een beter gevoel zou kunnen geven bergop. Prima, en hij wil technisch advies.
Ik zelf rijdt op een triple, 53 blad zelfs vervangen door een 50 en mijn cranks van 175 mm naar 172,5 mm. Waarom ? Omdat het beter voelt. Net zo goed dat je denkt dat 100 gram gewichtsvermindering aan je fiets 1 watt meer vermogen geeft. Leuk als je prof bent. Helaas zijn de meeste dat van ons niet.
M.a.w. geef antwoord op een vraag en hou je mening voor je
Je gewicht van 130kg heb je uberhaupt nooit eerder vermeld!!
Je voelt je, zo lijkt me, te snel aangevallen. Niet doen op dit Forum. Er zijn soms felle discussies maar over het algemeen komen we er wel uit en helpt men elkaar.
De opmerking van 53X11 (08 nov 2015 16:49 ) kwam later en daarop kun je je dus niet op beroepen om te zeggen dat je hier afgezeken wordt.
53x11 schreef:@Ceon: als je niet tegen meningen kan, dan is het internet misschien niet de beste plek voor je om te vertoeven. Zou een saaie boel worden, als iedereen hier zijn/haar mening voor zich moet houden.
Ga ik iig niet doen
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Hé Jans, ik dacht eigenlijk dat we eindelijk een soort van op één lijn zaten?Jans schreef:Nou, ik voel me wel plaatsvervangend afgezeken als er verteld wordt dat je maar beter niet kunt fietsen als......
Daarnaast denk ik dat de meeste reageerders hier denken dat wanneer je met een klein verzet rijdt dat is omdat je "jezelf geen pijn kunt doen". Want het moet niet vanzelf gaan. Nou, dat doet het ook echt niet hoor,
Of ben ík het dit keer die eea niet juist interpreteer?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wat heeft het toch allemaal voor zin om hypothetisch te discussiëren over klimmen in de bergen.
Stap op je fiets en ondervind het. Klimmen is zonder dat je het ooit gedaan hebt niet voor te stellen.
Trek je verder niks aan van al die stoere praat over waar men vroeger mee boven kwam.
Het is met dat soort verhalen net als met koffie, hoe langer het staat hoe sterker het word.
Stap op je fiets en ondervind het. Klimmen is zonder dat je het ooit gedaan hebt niet voor te stellen.
Trek je verder niks aan van al die stoere praat over waar men vroeger mee boven kwam.
Het is met dat soort verhalen net als met koffie, hoe langer het staat hoe sterker het word.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
En als het nu eens niet bedoeld is als grootspraak, maar als goedbedoeld advies dat er op is gericht om TS zijn zuurverdiende centjes niet "onnodig" uit zijn zak te laten kloppen?
Note: onnodig staat tussen haakjes, want de enige die echt weet of het in zijn geval onnodig is, is TS zelf. Voor het geval ik weer op lange tenen ga staan.
Note: onnodig staat tussen haakjes, want de enige die echt weet of het in zijn geval onnodig is, is TS zelf. Voor het geval ik weer op lange tenen ga staan.
Volgens mij zijn we het hier 100% eens met elkaar hoor!NicoNB schreef:Wat heeft het toch allemaal voor zin om hypothetisch te discussiëren over klimmen in de bergen.
Stap op je fiets en ondervind het. Klimmen is zonder dat je het ooit gedaan hebt niet voor te stellen.(...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Sweety2008 schreef:Ik heb nu achter een nieuwe cassette 12-24 en voor de triple zou ik daarmee de Mont Ven toux boven komen?
Ik moet het ooit een keer proberen.
Snap ik, is ook leuk vind ik om een keer te proberen
Die 12-24, dat hangt erg af van 2 dingen.
1. Wat is de vertanding op je voorblad (30-34-39), lager geeft je een kleiner verzet en bij een klim van 1,5 tot 2 uur met steile stukken wil iedereen een klein verzet hebben.
2. Jou, je kracht/vermogen. Hoe "goed" je bent. Contador of Froome gaat met een zwaarder verzet naar boven dan ik, omdat ze veel sterker zijn en veel harder kunnen.
Wat je dus wilt is een passend verzet bij jou.
Een klimcadans ligt ergens tussen de 70 en 90 omwentelingen per minuut, wanneer je het lang vol moet houden zoals op de Mont Ventoux. Een klim van 21 KM met gemiddeld 7.5%
Kijk eens in http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/ hier kan je een beetje gevoel krijgen bij een passende snelheid en cadans bij een verzet.
70 omwentelingen, 24 tanden achter en 34(aanname)voor, betekend een minimale snelheid van 12,4 K/MH.
70 omw, 29 achter en 34 voor, dat is goed voor een minimale snelheid van 10,3 KM/H
Kijk je hier: https://www.strava.com/segments/664838 dan zie dat de 1.000ste tijd van de 22.000, relatief nog best een topper het in 1.5 uur doet.
Kijk je hier in de analyse: https://www.strava.com/activities/30824 ... 5804/10931
Dan zie je dat hij gemiddeld 280watt trapte, zijn snelheid 3 tot 4km lang rond de 10km/h heeft gelegen. Met een cadans van 80/85.
Vergelijken we dat grofweg met het volgende: https://www.strava.com/activities/20914 ... /4258/4446
Een klimmetje van 1.1km in de buurt van Nijmegen a gemiddeld 6%, dan zie je dat wanneer je dit in 5 minuten doet je een soort gelijk vermogen moet trappen als op de ventoux in 1,5 uur.
Alleen houd je het in Nijmegen 5 minuten vol en in Frankrijk vele malen langer.
Mijn ervaring is dat ik op een berg liever een tandje over heb als het even stijl wordt of ik even wat spanning van de benen af wil, dan er 1 te kort kom.
Daarom zou ik zelf een 34/29 of een misschien wel een 30/30 willen.
Ik heb graag een redelijke cadans van rond de 80 met klimmen.
Tot slot als ik dan zo kijk, dan kom ik 3 mogelijke conclusies:
1. Of je bent super sterk, je komt met die X voor en 24 achter boven in een top 100/200 tijd op de Ventoux.
2. Of je trapt je wezenloos, staat regelmatig stil en geniet van het avontuur. Het is harken in plaats van fietsen. En je hebt een echte lijdensweg.
3. Neem een veel lichter verzet, een 30/30 of een 34/32 etc. Daarmee kom je goed boven, heb je de lichtste niet nodig gehad is er niks aan hand. Kon je hem even goed gebruiken, dan ben je blij dat je hem had.
Nog 2 tips om af te sluiten:
1. Kijk eens hoe je met die 24 boven komt op een klimmetje in NL van ongeveer 1KM of liever meer.
2. Laat je niks wijsmaken door verhalen van wie vroeger waarmee bovenkwam etc.
vorige week voor het eerst in mijn leven op de racefiets een berg op gefietst. Ik moet zeggen dat ik dezelfde vragen had als de starter van deze discussie Met welk verzet kom ik boven?
Heb een fiets gehuurd en ben het maar gewoon gaan proberen
Duurde even maar ben vermoeid maar voldaan boven gekomen...
Leeftijd: 55
Gewicht: 85
Lengte: 185
Fiets: Canondale Synapse
verzet: compact 50/34, 11-32
Berg: Soria Gran Canaria
Hm: 524m
lengte: 5,88km
gem: 7,11
max: 14,6
tijd: 40 min
oke, niet zo snel maar je komt er wel
Heb een fiets gehuurd en ben het maar gewoon gaan proberen
Duurde even maar ben vermoeid maar voldaan boven gekomen...
Leeftijd: 55
Gewicht: 85
Lengte: 185
Fiets: Canondale Synapse
verzet: compact 50/34, 11-32
Berg: Soria Gran Canaria
Hm: 524m
lengte: 5,88km
gem: 7,11
max: 14,6
tijd: 40 min
oke, niet zo snel maar je komt er wel