Fulcrum Racing Quattro 40 mm. carbon 2016
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Wat betreft de shimano wielen vraag ik me af of ze de klachten met pulserend remmen nu wel onder controle hebben. Zeker de een kwart heeft bij dalen klachten met ongelijk remmen (velgen zijn niet goed gelijmd en de klacht komt over de hele range)
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Aqua en Paul spreken elkaar tegen. Hoe kom je aan die info Aqua?
Idd beiden hebben een stelmoer aan 1 zijde waarmee je speling kan afstellen. Zijn echter twee verschillende lagersystemen.
Wat betreft de Quatro's, vandaag weer mee gereden. Lopen super. Feit bijft ; alles wat draait heeft (regelmatig) onderhoud nodig.
Heb deze Quattro's Carbon gekocht in de veronderstelling dat dit deze dezelfde cup/cone lagers hadden als de Zero's. Heb dit op Bikemotion nog nagevraagd. Fulcrum geeft aan ; adjustable bearings. Velen zullen dan denken dat dit de cup/cone lagers zijn. Helaas !!
Wat betreft de Quatro's, vandaag weer mee gereden. Lopen super. Feit bijft ; alles wat draait heeft (regelmatig) onderhoud nodig.
Heb deze Quattro's Carbon gekocht in de veronderstelling dat dit deze dezelfde cup/cone lagers hadden als de Zero's. Heb dit op Bikemotion nog nagevraagd. Fulcrum geeft aan ; adjustable bearings. Velen zullen dan denken dat dit de cup/cone lagers zijn. Helaas !!
Inderdaad. Heb zelf ook nog een Fulcrum Zero set met cup-conus USB lagers en een Campa Vento set voor de winter met normale lagers. Als ik beide wielen in de hand laat draaien, voel ik het verschil niet en de Vento's hebben na een winter over vieze wegen nog nul speling
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 aug 2014 12:46
Ik twijfel nog over full carbon, maar weet niet of ik ze voor de Hopmans prijs kan laten hangen...
Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met deze wielen (of Bora's) in de nattigheid. Hoe zijn de remprestaties tijdens een natte Ardennenrit? Hoe is de warmte opbouw in velg tijdens een lange Alpenafdaling?
Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met deze wielen (of Bora's) in de nattigheid. Hoe zijn de remprestaties tijdens een natte Ardennenrit? Hoe is de warmte opbouw in velg tijdens een lange Alpenafdaling?
Dat laatste ligt aan jezelf als je slepend remt wordt het remvlak veel warmer dan gedoseerd remmen,maar dat is met een aluminium velg ook het geval hetzij iets minder snel.Rikketikketik schreef:Ik twijfel nog over full carbon, maar weet niet of ik ze voor de Hopmans prijs kan laten hangen...
Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met deze wielen (of Bora's) in de nattigheid. Hoe zijn de remprestaties tijdens een natte Ardennenrit? Hoe is de warmte opbouw in velg tijdens een lange Alpenafdaling?
In de nattigheid remt alles minder 1 manier is even de rem inknijpen tot remvlak droog is en dan doorremmen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb wat mindere 2 jaar geleden een setje khamsin cx wielen gehad. Na 3 maanden moesten hiervan de lagers vervangen worden (ondanks de betere afdichting).
Zou zelf niet snel meer voor dit type lager gaan.
Daar tegenover staat dat ik ook een setje met hope naven heb, die moeten nu na 4 jaar vervangen worden maar er zit nog steeds geen speling op.
Zou zelf niet snel meer voor dit type lager gaan.
Daar tegenover staat dat ik ook een setje met hope naven heb, die moeten nu na 4 jaar vervangen worden maar er zit nog steeds geen speling op.
Ik heb zelf de fulcrum 1 en de quattro. Lagers van de 1 heb ik nooit wat aan gedaan en lopen super en spelingvrij. Het systeem van de quattro is supersimpel gewoon simpele industrielagers. De afstelring voor de speling van de industrielagers klinkt aardig maar in de praktijk is het vaak nastellen en regelmatig speling of zonder speling en een niet goed draaiend wiel. Acceptabel voor een instapwiel, niet voor een quattro carbon.
Mijn carbon wielset is dus een wheeltec zenith geworden met de eigen naven van wheeltec. valt niets af te stellen maar lopen wel spelingvrij.
Mijn carbon wielset is dus een wheeltec zenith geworden met de eigen naven van wheeltec. valt niets af te stellen maar lopen wel spelingvrij.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Denk dat er met beide systemen goede en dramatisch slechte naven te bouwen zijn.Ik heb zelf de fulcrum 1 en de quattro. Lagers van de 1 heb ik nooit wat aan gedaan en lopen super en spelingvrij. Het systeem van de quattro is supersimpel gewoon simpele industrielagers. De afstelring voor de speling van de industrielagers klinkt aardig maar in de praktijk is het vaak nastellen en regelmatig speling of zonder speling en een niet goed draaiend wiel. Acceptabel voor een instapwiel, niet voor een quattro carbon.
Mijn carbon wielset is dus een wheeltec zenith geworden met de eigen naven van wheeltec. valt niets af te stellen maar lopen wel spelingvrij.
De meeste topnaven hebben inmiddels kogellagers (king, DT240+, White industries, phil wood) en daarmee kun je zeer houdbare wielen maken.
Campa maakt voor haar topnaven nog steeds gebruik van cup/conus en met goed onderhoud (jaarlijks een nieuw laagje vet) kan dat heel lang goed gaan.
Dit soort naven servicen vraagt wel wat meer handigheid bij het afstellen, Shimano is voor een gemiddelde sleutelaar amper meer te doen, heb al ettelijke gesloopte naven voorbij zien komen die puur door de onkunde van de eigenaar foutief waren afgesteld en daardoor in no time aan hun einde waren.
Grote voordeel van kogellagers is dat achterstallig onderhoud zelden het eind van je naaf betekend. Nadeel is dan weer dat je voor de meeste echt goede naven voor een vermogen aan gereedschap nodig hebt om een service uit te voeren.