hydraulische en schijfremmen op koersfiets?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Daar gaat idd aardig wat tijd overheen maar net als met de redelijk overbodige full carbon tubevelgen gaat dat met schijven uiteindelijk ook wel werken (de marketing wint uiteindelijk toch).Profploegen op één lijn krijgen wordt sowieso nog een heel werk...
Tot dat moment blijven producenten het schijfmodellen voornamelijk in het comfort segment leveren (en prof fiets waar geen prof mee mag rijden is rationeel ook niet helemaal te rijmen).
Valt wel op dat klanten van echt goede fietsendealers of met bovengemiddelde sleutelvaardigheid redelijk tot zeer enthousiast zijn en dat de rest al redelijk snel weer terug naar velgremmen gaat (en daar ook niets mee tekort komt)
Laatst gewijzigd door sharkman113 op 20 nov 2015 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Ik heb ook lang getwijfeld maar heb nu schijfremmen op cyclocrosser en op de racefiets. Ik ben geen "racer" (meer) dus ga je voor comfort en functionaliteit. Het remt werkelijk geweldig en die paar honderd gram meer neem ik voor lief. Ik vind dat je je fiets keuze moet afstellen op je persoonlijke behoefte en niet op meningen van andere die maar wat roepen. Ik heb test ritjes gemaakt alvorens tot een keuze te komen, ook ik was sceptisch maar ben nu enthousiast.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op een cx: top!! Die bokkende Canti's zijn zoooooo jaren 80.
Op de racer: bidden dat het overwaait.
Op de racer: bidden dat het overwaait.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind dat geen goede tendens. Schijven zijn op de racer ook gewoon prettiger. Zeker in bergen en regen, de profs hebben het weer niet te kiezen. Het gewoon een aanvulling en nadalen zijn er niet als iedereen er mee rijd.
Het enige punt is dat het met een massale valpartij mogelijk verwondingen op kan leveren, maarja dat doet een kettingblad ook.
Ik snap de anti schijfrem lobby totaal niet.
Het enige punt is dat het met een massale valpartij mogelijk verwondingen op kan leveren, maarja dat doet een kettingblad ook.
Ik snap de anti schijfrem lobby totaal niet.
Nadelen zijn er niet?
- Het ziet er niet uit (zowel de remmen zelf als de benodigde shifters)
- Het is zwaarder
- Zelf onderhouden is lastiger
- Voorwielen kun je niet meer radiaal spaken
Ik zie zeker de voordelen wel, maar laten we ons wel aan de feiten houden. De wet van behoud van ellende stelt: geen voordelen zonder nadelen!
Ik heb mijn hoop gevestigd op Campagnolo. Als die nou gewoon een jaar of 10 doen over de ontwikkeling, dan hoop ik dat de hele rage tegen die tijd is overgewaaid
- Het ziet er niet uit (zowel de remmen zelf als de benodigde shifters)
- Het is zwaarder
- Zelf onderhouden is lastiger
- Voorwielen kun je niet meer radiaal spaken
Ik zie zeker de voordelen wel, maar laten we ons wel aan de feiten houden. De wet van behoud van ellende stelt: geen voordelen zonder nadelen!
Ik heb mijn hoop gevestigd op Campagnolo. Als die nou gewoon een jaar of 10 doen over de ontwikkeling, dan hoop ik dat de hele rage tegen die tijd is overgewaaid
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
k weet er nog wel een paar.
- Blokken kunnen als sneeuw voor de zon slijten.
- Spoedverkrijgbaarheid van de juiste blokken laat nogal eens te wensen over, teveel types, merken.
- Wat ga je doen met alle velgremwielen die je al hebt?
- Je kunt vaak oudere frames niet meer gebruiken.
- Constructief compleet andere belastingen in het frame en de vork, zijn deze hier ook in het lagere segment wel op berekend (vergis je niet, echt een issue)?
Wie weet er nog meer?
Schijven uit het dure segment zijn prima.
Uit het budgetsegment ken ik ook een aantal dikke nadelen.
Mensen zonder sleutelervaring zouden er sowieso beter niet aan beginnen.
- Blokken kunnen als sneeuw voor de zon slijten.
- Spoedverkrijgbaarheid van de juiste blokken laat nogal eens te wensen over, teveel types, merken.
- Wat ga je doen met alle velgremwielen die je al hebt?
- Je kunt vaak oudere frames niet meer gebruiken.
- Constructief compleet andere belastingen in het frame en de vork, zijn deze hier ook in het lagere segment wel op berekend (vergis je niet, echt een issue)?
Wie weet er nog meer?
Schijven uit het dure segment zijn prima.
Uit het budgetsegment ken ik ook een aantal dikke nadelen.
Mensen zonder sleutelervaring zouden er sowieso beter niet aan beginnen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Klopt! En een bel op een racert is toch ook geen porum, daar is goed over nagedacht dus
NicoNB schreef:Gepiep en gekraak van de remblokken.
Op een mtb nog wel stoer, op een racer een aanfluiting.
Voordeel, je hebt waarschijnlijk geen bel meer nodig om jezelf aan te kondigen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat het er niet uitziet is natuurlijk ook geen feit he!
Ik vind het er persoonlijk beter uitzien.
Dat het lastiger onderhouden is klopt ook niet. Ik heb een setje 8 jaar oude schijven daar is inmiddels 50K mee gereden en het enige wat ik heb gedaan is drie keer blokken vervangen voor de rest helemaal niets!
Gepiep en gekraak heb ik nog nooit gehad, een carbon racevelg maakt zeker meer herrie dan een schijfrem. Maar daar rijden jullie ook allemaal niet op natuurlijk.
Daarnaast zou ik op dit moment bij aanschaf van een nieuwe racer ook niet voor schijven gaan omdat de frames die ik graag wil niet verkrijgbaar zijn in schijfversie.
Ik vind het er persoonlijk beter uitzien.
Dat het lastiger onderhouden is klopt ook niet. Ik heb een setje 8 jaar oude schijven daar is inmiddels 50K mee gereden en het enige wat ik heb gedaan is drie keer blokken vervangen voor de rest helemaal niets!
Gepiep en gekraak heb ik nog nooit gehad, een carbon racevelg maakt zeker meer herrie dan een schijfrem. Maar daar rijden jullie ook allemaal niet op natuurlijk.
Daarnaast zou ik op dit moment bij aanschaf van een nieuwe racer ook niet voor schijven gaan omdat de frames die ik graag wil niet verkrijgbaar zijn in schijfversie.
Dit is inderdaad een prachtige shifter...
Echt een pareltje! Prachtig. Zou nooit meer anders willen!
En SRAM heeft ook al zo'n Eiffeltoren in het assortiment
Echt een pareltje! Prachtig. Zou nooit meer anders willen!
En SRAM heeft ook al zo'n Eiffeltoren in het assortiment