Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon werk en slecht weer fiets

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 nov 2015 12:27

In het verlengde van de cover van de Fiets van November cyclocrosser op gravelracer(de fiets heb ik nog niet, zal ik vanavond een halen). Op dit moment rijd ik woon werk en slecht weer op een carbon Isaad, fijn fietsje, doe het al jaren, maar toch 2 kleine ongemakjes.
Er passen max 23mm bandjes op en ik rijd nog al eens lek (zie lekke banden stand, vrijwel allemaal woon-werk). Dit komt mede doordat ik de luxe heb een stuk door de bossen te kunnen rijden, wel verhard, maar vaak vies. Een wat brede band en ook wat grip zou ik zeker in de winter wel prettig vinden.
Tweede ongemak ik heb in het afgelopen jaar doordat een wat groter deel van de route erg vies is door bouwplaatsen, wegwerkzaamheden en het deel door het bos door regen, twee sets wielen versleten, een set gewoon helemaal versleten op de remrand, andere set versleten en door wat ongelukkige valletjes niet meer recht te krijgen.
De Isaac gebruik ik ook bij slecht weer voor mijn zaterdagse en zondagse ritjes.
Mijn idee nu is om wat meer grip en minder lekrijden en slijtage te krijgen door een cycloxrosser of gravelracer te kopen net schijfremmen.
Mijn shortlist
Stevens super prestige disc
Specialized Diverge comp

Hoe kijken jullie hier tegenaan, wat zou jullie voorkeur hebben en vooral ook waarom?
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 27 nov 2015 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 nov 2015 12:37

Volgens mij beiden prima fietsen.., val je geen buil aan bij aankoop. En aangezien ze op je shortlist staan zullen ze je ook wel aanspreken. Maar hoe ik er tegenaan kijk is dat je misschien ook eens bij forumlid Bart zou kunnen informeren.., omdat je dan al je wensen in de fiets kan stoppen. (aardig voorbeeld: http://windcycleworks.nl/post/126506465 ... cel-was-op)
Geometrie, ruimte voor banden, al dan niet dragers of spatborden, afmontage, kabelloop, whatever.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 nov 2015 13:18

Op zich wel een goed idee, om naar wind te kijken, maar ik heb de keuze voor carbon ivm eerdere ervaringen met staal en aluminium als woon werk fiets, eigenlijk redelijk definitief gemaakt en ik dacht dat wind geen carbon frames bouwt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 27 nov 2015 13:33

vind deze ook erg mooi http://salsacycles.com/bikes/warbird/20 ... _rival_221
een gravelracer heeft een iets meer weg geometrie dan een hardcore crosser

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 nov 2015 13:43

Hele mooie fiest idd, is inderdaad ongeveer wat ik zoek, en denk idd dat voor mij als wegfietser (lees niet mtb-er) een gravelracer eigenlijk mijn eerste gedachte was, maar vraag me af of je dat verschil in geometrie ook echt gaat merken. Vandaar mijn vraag ook hier, zijn er mensen die dit vergelijk uit eigen ervaring kunnen maken?
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 nov 2015 13:46

Die Salsa en de Diverge zijn gravelracers, de Stevens een "echte" crosser. Laat de Stevens in de meeste maten nu net tussen beide gravelracers invallen qua geometrie, zowel de stack & reach als de balhoofdhoek...

Let dus niet op de benaming die er gebruikt wordt maar op de eigenschappen die je zoekt!
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 nov 2015 14:08

Ernie C. schreef:Die Salsa en de Diverge zijn gravelracers, de Stevens een "echte" crosser. Laat de Stevens in de meeste maten nu net tussen beide gravelracers invallen qua geometrie, zowel de stack & reach als de balhoofdhoek...

Let dus niet op de benaming die er gebruikt wordt maar op de eigenschappen die je zoekt!
Dat was eigenlijk ook mijn idee al een beetje, dat de geometrie niet standaard meer weg of minder weg is, maar per merk en type nogal kan afwijken. De geometrie van de Stevens komt in mijn ogen redelijk dicht bij een racegeometrie, alleen is het frame niet sloping en daar moet je even doorheen kijken. Mijn conclusie tot nu toe is dat ik op beide genoemde types tot een vergelijkbare zit kan komen (die erg dicht bij mijn wegfiets ligt) dat het dus veel meer een keuze op afmontage en uiterlijk word dan op type. Maar als iemand dat anders ziet hoor ik het heel graag.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 27 nov 2015 14:49

Ik heb het al wel vaker gezegd, die Diverge is gewoon een weg fiets, alleen met noemt het wat anders. Deze heeft exact dezelfde geometrie als de Specialized Secteur (Disc) welke is uitgefaseerd.

Aangezien je veel door de troep fietst, denk je aan bevestigingspunten voor een set spatborden? Echte CX-ers hebben die niet.

Heb je de Kona Jake overwogen?

Oja nog iets. Met een korte wielbasis (want racegeo), banden met meer volume en spatborden kan je te weinig ruimte krijgen tussen voorvoet en voorwiel.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 nov 2015 15:26

Diverge is idd gewoon een wegfiets, maar wel met schijfremmen en de mogelijkheid voor 30mm banden. (dat heeft mijn huidige ww racer beide niet)
Echte spatborden monteer ik niet. Op mijn huidige racer voor woonwerk alleen een X3 klik achterspatbord en voor heb ik wel het een en ander gemonteerd gehad, maar alles eigenlijk ook weer gedemonteerd. Denk dat het zo ook op de nieuwe zal gaan, alleen achter, of voor zo'n spatbordje dat je vastzet met de snelspanner van je voorwiel. Ik ga geen oogjes gebruiken, daar ben ik redelijk zeker van (raceblades zouden nog ooit terug gemonteerd kunen worden, maar dat gaat prima zonder oogjes).
Kona jake niet serieus overwogen is geen carbon en dat staat eigenlijk wel redelijk bovenaan mijn wishlist.
Ach, ik zeg ook maar wat

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 27 nov 2015 20:26

Kona jake niet serieus overwogen is geen carbon en dat staat eigenlijk wel redelijk bovenaan mijn wishlist
hij is toch ook ik carbon
http://www.konaworld.com/jake_the_snake_cr.cfm
ik rij zelf een ridley crosser en vind het heerlijk om echt met 35 mm of meer bandbreedte te kunnen fietsen in slecht weer en wegdek
en dat hoeft echt geen noppenband te zijn
dus kijk of het frame zeker 35 mm of meer aankan

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 27 nov 2015 20:32


Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 nov 2015 21:51

Santa Cruz Stigmata:
Afbeelding
Wel stevig geprijsd maar dan heb je ook wat :) .
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie