Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Cruoninga
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:22
Locatie: Cruoninga

Cruoninga 02 dec 2015 12:01

Hmm ben nu wel erg nieuwsgierig naar een lijstje met ervaringen over welke 10speed crank in welke 11sp groep past.

Of past dit sowieso altijd, onafhankelijk van Shimano, SRAM of Campa?

Het zou mijn zoektocht om mijn Campa-groep compleet te maken een stuk vereenvoudigen, die 10sp-cranks zijn veel voordeliger te scoren.
Delen. Gebruikerservaringen uitwisselen. En schaamteloos showen. http://www.trendingbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 dec 2015 13:46

Je crank moet vooral in je frame passen toch?

10sp/11sp afhankelijkheid gaat om de bladen die je op je crank monteert.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

guiry
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 12:18

guiry 04 jan 2016 15:10

De vraag is meerdere keren naar voren gekomen in dit forum maar de meningen blijven verdeelt.
Nu ik zelf voor de keuze sta van een nieuwe fiets is de ideale verzet keus ook bij mij weer even actueel.

De afgelopen jaren heerlijk gereden met ultegra 10sp compact. Bij ontvangst direct de 50/34 aangepast naar 50/42 samen met 12 -25. Voor het fietsen in Midden Nederland is dit perfect voor mij. Voor de weekjes in de bergen vervang ik dan de 42 voor de 34 en kom overal boven.
Bij het vervangen was ik gewaarschuwd voor de keuze ivm het risico dat de ketting tussen de bladen valt door het geringe verschil. En zo de bladen kan beschadigen. Dat is dan ook gebeurd en het holle buiten blad was op een moment gebroken.
Toen deze ook vervangen.

Kan ik hetzelfde weer doen met de 11sp Ultegra?
Of zijn er andere tips?
Ik geef voorkeur voor 50/39 (of 42) met 12-23.

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 21 jan 2016 09:11

Mijn ervaring is dat het rijden met een klassiek dubbel hier in Nederland het fijnst fietst!
Heb zelf de Amstel Gold Race hiermee gereden en was prima te doen! Wel moet je er tempo bij houden!
Met een compact op het vlakke was het alleen maar zoeken naar het juiste verzet!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jan 2016 09:12

53 of 52 heeft geen meerwaarde boven een 50, tenzij je Griepel of Kittel heet. Het ziet er natuurlijk wel stoer uit.

BompaTCR
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2016 12:37

BompaTCR 29 jan 2016 15:33

Hallo!

Na lang lezen en onderzoeken denk ik toch dat t raadzaam is om wat specifiek advies in te winnen. Ik heb een Giant met 105. Voor heb ik een triple met 30/39/50 en achter 25/11. Nu wil ik na een jaar of drie toch wel van die triple af.

Ik rij voornamelijk in de polder en een paar keer per jaar ga ik richting 't zuiden, Limburg en de Ardennen. (En hopelijk deze zomer voor het eerst echte bergen opzoeken in Frankrijk)

Zelf dacht ik aan een compact met 50/34 en achter 28/11. Zou dit mij ook op 't steilste wat Limburg te bieden heeft met een redelijke cadans omhoog helpen?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2406
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 jan 2016 16:13

Hoe ga je nu met je 30x25 omhoog, dit is nagenoeg hetzelfde als 34x28 dus je kunt het zelf het beste beoordelen. Daarnaast, als ik het goed begrijp overweeg je van 3x10 naar 2x11 te gaan, dus minimaal nieuw crankstel, voorderaillieur, cassette, verstellers, dat gaat flink oplopen. Weet je het zeker of begrijp ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 jan 2016 16:21

Een 30/25 levert een verzet op van 1 op 1,20
Een 34/28 levert een verzet op van 1 op 1,21

Minimaal verschil dus. Maar met de compact (50/34) en een (11/28) cassette hou je wel een gatenkaas verzet over voor in de polder.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8934
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2016 16:25

@Bompa TCR Ik zou eerst de zomer de Franse bergen maar eens met je triple gaan doen. Kun je daarna nog beslissen of je wel zo nodig een compact wil. Of je moet van jezelf weten dat je een echte klimmer bent.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jan 2016 16:34

Jans schreef:@Bompa TCR Ik zou eerst de zomer de Franse bergen maar eens met je triple gaan doen. Kun je daarna nog beslissen of je wel zo nodig een compact wil. Of je moet van jezelf weten dat je een echte klimmer bent.
Omdat 30/25 (heeft BompaTCR nu) een kleine 1% lichter is dan 34/28 (lichtste verzet in de compact setup)? :?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jan 2016 16:40

Maar op die triple kan je net zo goed ook een 28 monteren en dat geeft een 11% lichter verzet dan de compact, dat is toch niet meer volledig verwaarloosbaar. Komt bij dat de Alpen iets anders zijn de Limburg of de Ardennen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2406
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 jan 2016 16:54

Tsja, op die compact kan ook nog een 11-32 cassette dan kom je nog lichter uit, maar dat was geloof ik niet het uitgangspunt, ben wel benieuwd naar de overwegingen.

Plaats reactie