Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

schwalbe marathon plus 25-622

apcnt
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2015 12:22

apcnt 03 dec 2015 14:17

Dag iedereen,

Na de 4de platte band in een maand tijd heb ik me nieuwe banden aangeschaft, de schwalbe marathon plus 25-622

Maar nu ik heb een probleem om deze band op mijn voorwiel te plaatsen.

De band lijkt namelijk te breed, kan dit?

Ik weet niet hoe breed mijn voorwiel zelf is, staat er niet op, zal het eens proberen meten, maar ik ging er van uit dat een 25mm op ieder koerswiel zou passen...?

Op mijn achterwiel, een ander type, pastte de band wel.

Bedankt voor de feedback.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6117
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 dec 2015 14:25

Hoezo te breed.?

Een 25mm band past op een velg met een binnenbreedte tussen de velgranden van13C, 15C en 17C.

Zie ook: http://www.conti.nl/informatie/het-vers ... fietsband/
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

apcnt
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2015 12:22

apcnt 03 dec 2015 14:46

Ja inderdaad, met die info had ik de banden ook gekocht. Maar ik krijg de band er gewoon niet op. Het lijkt alsof de band te breed is of de velg niet diep genoeg want de band floept er gewoon uit...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6117
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 dec 2015 15:11

Wat bedoel je nu precies met . . . . de band floept er gewoon uit.?

Als je de ene kant van de band rondom in de velg hebt gelegd en dan de binnenband hebt gemonteerdbegin je tegenover het ventiel met het erin leggen van de andere rand van de band en werkt twee zijdig om naar de andere kant met het in de velg leggen van de band. Het laatste stuk is altijd het moeilijkst maar met wat geduld en handwerk door het naar de diepe binnenkant van de velg wrijven - geen bandenlichters gebruiken met binnenband - moet het laatste stuk gewoon in de velg floepen, toch of schiet daar de band uit de velg. Met andere woorden je krijgt de band gewoon niet gemonteerd omdat hij te strak is, anders begrijp ik niet wat je bedoelt. In dat laatste geval en als allerlaatste redmiddel zou je een "bandenknecht" kunnen proberen, bijv. de VAR-tyre lever. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 dec 2015 15:26

Misschien lijkt dit wel zo. Gewoon je band aan een kant erom heen leggen.
Ik heb 35 mm van Schwalbe en dit ging ook goed.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

apcnt
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2015 12:22

apcnt 03 dec 2015 16:23

Bedank voor de reacties.

Het is iets wat ik zelf ook nooit heb meegemaakt.
Het is geen kwestie van te strak.
Als ik netjes begin en leg 1 kant van de buitenband in de velg en wil dan overgaan om de 2de kan erin te steken blijft die 2de kant gewoon niet in de velg zitten. Zoals ik zei floept hij gewoon terug over de rand alsof hij te breed is...

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 dec 2015 16:28

apcnt schreef:Bedank voor de reacties.

Het is iets wat ik zelf ook nooit heb meegemaakt.
Het is geen kwestie van te strak.
Als ik netjes begin en leg 1 kant van de buitenband in de velg en wil dan overgaan om de 2de kan erin te steken blijft die 2de kant gewoon niet in de velg zitten. Zoals ik zei floept hij gewoon terug over de rand alsof hij te breed is...
Waarom de 2e kant in de velg steken, je zult eerst de binnenband erin moeten plaatsen en deze met een beetje lucht oppompen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

apcnt
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2015 12:22

apcnt 03 dec 2015 16:46

Ja natuurlijk eerst de binnenband erin met een beetje lucht. Maar dan steek je toch eerst 1 kant van de buitenband er volledig in en nadien de andere kant van de buitenband? Het is bij de 2de kant dat het mis gaat: de 2de kant van de buitenband blijft gewoon niet in de velg zitten, zelfs niet voor 5cm. Heb ook geprobeerd met spanbandjes de buiten band beetje bij beetje te fixeren, maar geen succes....

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 03 dec 2015 16:52

Zo'n band met veel anti-lek is erg stug waardoor die inderdaad minder goed blijft zitten, ik snap je probleem.
Zet je wiel eens met de as tegen een werkbank (of iets dergelijks) zodat je tegen het wiel aan kan duwen. Duw de band in de velg en zet dat stuk tegen je buik zodat de band er in blijft, en ga nu verder naar boven toe. Als het zo niet lukt stel ik voor dat je twee extra handen zoekt ;-).

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 03 dec 2015 17:29

Welk merk is het voorwiel? Easton?
Niet alle velgen zijn vriendelijk in gebruik.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

apcnt
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2015 12:22

apcnt 03 dec 2015 17:31

Bedankt voor het advies. Ja toen het met de spanbandjes niet lukte, zelfs niet een beetje, dacht ik ok er klopt iets niet. Vandaar mijn vraag, kan mijn wiel te smal zijn? Of moet die 25mm gewoon op elk race wiel passen? Zal inderdaad eens met extra handen proberen ;-)

tim106gti
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2008 00:45

tim106gti 03 dec 2015 22:06

Tis een hele stugge 'toerband' die breder aan doet dan 25 mm. Door de stugheid blijft ie in zijn originele vorm staan en is lastig in de velgrand te vouwen. Ik heb de 37 en 40 mm uitvoering op mijn woon-werk fiets. Daarvoor is het de beste band die er is. Rolt redelijk comfortabel en is na vier jaar dezelfde set nog nooit lek. Op de racer relatief ongeschikt omdat elke 'snelle' bocht een gevaarlijke uitdaging wordt.

Plaats reactie